ورود ماموران پلیس به محوطه صنعتی هفت‌تپه برای پایان دادن به تجمع اعتراضی کارگران، کارگران بازداشتی هفت تپه به ‘اخلال در نظم عمومی’ متهم شدند

دوشنبه, 12ام آبان, 1399
اندازه قلم متن

تجمع کارگران شرکت نیشکر هفت‌تپه که در پی بازداشت و زندانی شدن چهار تن از کارگران این کارخانه روز دوشنبه نیز ادامه یافت،‌ با دخالت و ورود ماموران نیروی انتظامی روبه‌رو شد.

کانال تلگرام «مستقل کارگران هفت‌تپه» ویدیویی را منتشر کرده که نشان می‌دهد ماموران نیروی انتظامی برای کنترل تجمع و اعتصاب کارگران این مجتمع صنعتی وارد محوطه آن شده‌اند.

این کانال تلگرام نوشته ماموران پلیس موفق نشدند با «ارعاب» کارگران را بترسانند و این اعتراض‌ها تا آزادی چهار کارگر زندانی ادامه خواهد داشت.

روز شنبه، کانال تلگرام «سندیکای کارگران نیشکر هفت‌تپه» خبر داده بود که ابراهیم عباسی منجزی،‌ مسعود حیوری،‌ یوسف بهمنی و حمید ممبینی،‌ چهار کارگر بازداشتی این کارخانه، پس از سه روز بازداشت در اداره پلیس آگاهی شوش، به زندان دزفول منتقل شده‌اند. 

بازداشت این کارگران در پی دخالت ماموران پلیس و تشنج در تجمع روز پنجشنبه صورت گرفته بود.

فرزانه زیلابی که وکالت شماری از کارگران هفت‌تپه از جمله بهمنی و منجزی را بر عهده دارد، روز یکشنبه به کانال تلگرام «امتداد» گفت تفهیم اتهام و بازجویی از کارگران بازداشتی «بدون حضور وکیل آن‌ها» صورت گرفته است.

زیلابی همچنین اشاره کرد اتهام منتسب به این کارگران «اخلال در نظم عمومی» بوده و پرونده به دادسرای عمومی و انقلاب شوش ارجاع شده است.

به گفته این وکیل دادگستری،‌ با اینکه برای این کارگران وثیقه ۵۰ میلیون تومانی تعیین شده،‌ اما هنوز به آن‌ها ابلاغ نشده است.

از: ایران اینترنشنال

*****

کارگران بازداشتی هفت تپه به ‘اخلال در نظم عمومی’ متهم شدند

کیل چهار کارگر بازداشتی هفت تپه می‌گوید آنها بدون حضور وکیل تفهیم اتهام و به زندان دزفول منتقل شدند. اتهام بازداشت‌شدگان اخلال در نظم عمومی عنوان شده است.

فرزانه زیلایی، وکیل مدافع کارگران بازداشتی نیشکر هفت تپه، به “کانال امتداد” که مسایل کارگری را دنبال می کند گفته است که تفهیم اتهام آنها در شرایطی که از حق داشتن وکیل محروم‌اند، انجام شده است.

یوسف بهمنی، حمید ممبینی، ابراهیم عباسی منجزی و مسعود حیوری چهار تن از فعالان کارگری هفت‌ تپه پنجشنبه ۸ آبان بازداشت شدند.

بنابر اعلام سندیکای کارگران هفت تپه، این کارگران مشغول مذاکره با مسئولان شرکت برای پرداخت معوقات‌شان بودند اما اعتراض کارگران با دخالت نیرو‌های پلیس به تشنج کشیده می‌شود.

به دنبال بازداشت این افراد، کارگران هفت تپه در روزهای گذشته در محوطه این مجتمع تجمع کردند. امروز نیز تصاویری از حضور نیروی انتظامی در محوطه نیشکر هفت تپه منتشر شده است.

کارگران این کارخانه می‌گویند از سال ۱۳۹۴ تا کنون بیش از ۱۰۰ بار اعتصاب کرده اند. در این سال‌ها این شرکت به عرصه مقاومت در برابر واگذاری مالکیت دولتی به بخش خصوصی تبدیل شد.

بازگرداندن شرکت به بخش دولتی و مدیریت شورایی از جمله خواست‌های کارگران در سال‌های اخیر بود. لغو خصوصی‌سازی زمین‌ها و حق برخورداری از یک تشکل کارگری از دیگر مطالبات کارگران بود.

کارگران از “تعویق دستمزدها، سو‌ءمدیریت و ابهام در قراردادهای کار با کارگران پیمانی، قراردادی و روزمزدی” ناراضی بودند.

اعتراض‌ها در هفت تپه از سال ۱۳۹۴ و پس از واگذاری این شرکت به بخش خصوصی اوج گرفت.

واگذاری شرکت هفت‌تپه که زمانی یکی از بزرگترین واحد‌های کشت و صنعت نیشکر در خاورمیانه بود، با ابهام‌هایی همراه شد. در آن زمان راضی نوری، نماینده وقت شوش و دانیال از واگذاری این شرکت به دو جوان ۲۸ ساله و ۳۱ ساله و صلاحیت آنان انتقاد کرده بود.

در حال حاضر قوه قضائیه به اتهام اخلال در نظام اقتصادی ایران در حال رسیدگی به پرونده امید اسدبیگی است.

از: بی بی سی


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.