وزارت خارجه ایران حافظ منافع کانادا را در اعتراض به عدم استرداد خاوری احضار کرد

چهارشنبه, 28ام آبان, 1399
اندازه قلم متن

در  بیانیه وزارت‌خارجه ایران، کانادا به عنوان «بهشت امن مفسدان اقتصادی و مجرمان مالی دنیا» توصیف شده است

محمود خاوری مدیر عامل سابق بانک ملی ایران- عکس از ایرنا

وزارت امور خارجه ایران روز سه‌شنبه، در اعتراض به خودداری اتاوا از پذیرش درخواست تهران برای استرداد مدیرعامل سابق بانک ملی ایران که به اتهام اختلاس محاکمه شده و تحت تعقیب قانونی قرار دارد، سفیر ایتالیا را به عنوان حافظ منافع کانادا در ایران احضار کرد.

بر اساس بیانیه‌ای که در تارنمای وزارت خارجه ایران منتشر شده است، مدیرکل آمریکای این وزارتخانه جهت اعتراض به آنچه «رفتارهای ضدحقوق بشری» و «ریاکاری» کانادا در ارتباط با رعایت حقوق کنسولی اتباع ایرانی مقیم آن کشور خوانده، سفیر ایتالیا در تهران را فراخواند.

در این بیانیه، کانادا به عنوان «بهشت امن مفسدان اقتصادی و مجرمان مالی دنیا» توصیف و دولت آن کشور به شانه خالی کردن از «زیر بار مسئولیت تعقیب و دستگیری و استرداد مجرم‌هایی نظیر محمودرضا خاوری که همانند شهروندان عادی در آن کشور به سر می‌برند،» متهم شده است.

محمودرضا خاوری، مدیرعامل پیشین بانک ملی ایران است که شهروندی کانادا را دارد و در سال ۱۳۹۰ به آن کشور مهاجرت کرد. وی اندکی پس از ترک ایران به اتهام اختلاس تحت پیگرد گرفت و حدود سه سال پیش به صورت غیابی محاکمه و به زندان و جریمه نقدی محکوم شد.

تهران خواستار استرداد او به ایران است، اما کانادا هنوز این درخواست را نپذیرفته است. وزارت خارجه ایران در بیانیه امروز خود گفته است چون نام خاوری در «فهرست هشدار قرمز» پلیس بین‌الملل (اینترپل) قرار دارد، کانادا موظف است برای بررسی پرونده و استرداد او همکاری کند.

دولت کانادا در سپتامبر ۲۰۱۲ روابط دیپلماتیک خود را با ایران قطع کرد و گفت در اعتراض به فعالیت‌های هسته‌ای بحث برانگیز ایران، نقض حقوق بشر و حمایت حکومت جمهوری اسلامی از تروریسم دست به این اقدام زده و این تصمیم در واکنش به رویداد خاصی اتخاذ نشده است.

دولت کانادا در این مدت بارها از این رفتار جمهوری اسلامی انتقاد کرده و روابط دو کشور از زمستان گذشته، و سرنگونی یک فروند هواپیمای مسافری اوکراینی حامل ده‌ها شهروند کانادایی ایرانی‌تبار توسط موشک‌های سپاه پاسداران در نزدیکی تهران، بیش از پیش به تنش کشیده شده است.

از: ایندیپندنت 

 


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.