فرمان مهاجرتی ترامپ در اولین روز کاری بایدن لغو می‌شود

یکشنبه, 28ام دی, 1399
اندازه قلم متن

گزارش‌ها حاکی است که جو بایدن قصد دارد روز یکم بهمن و پس از برگزاری مراسم تحلیف خود، با امضای چندین حکم ریاست‌جمهوری تغییراتی در سیاست‌های ایالات متحده در قبال مسئله مهاجرت، تغییرات اقلیمی، وام‌های دانشجویی و مسکن ایجاد کند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، ران کلاین که از سوی جو بایدن به عنوان رئیس دفتر کاخ سفید منصوب شده، با اعلام این خبر تأکید کرده است که این رشته از اقدامات همان اقداماتی هستند که آقای بایدن در کارزار انتخاباتی خود قول آن را داده بود.

روزنامه «واشینگتن‌پست» در آبان‌ماه امسال از قول منابع نزدیک به آقای بایدن گزارش داده بود که او در نظر دارد «فوراً برخی از فرمان‌های اجرایی دونالد ترامپ را لغو کند».

ران کلاین، رئیس دفتر منتخب بایدن، روز شنبه ۲۷ دی در یادداشتی به کارمندان کاخ سفید گفت ازجمله اقدامات اولیه‌ای که بایدن پس از مراسم سوگند در یکم بهمن انجام خواهد داد، لغو محدودیت سفر شهروندان برخی از کشورها که چند کشور با اکثریت مسلمان را هم شامل می‌شود، به ایالات متحده است.

فرمان ایجاد محدودیت برای سفر و مهاجرت از کشورهای مسلمان به آمریکا را دونالد ترامپ هفتم بهمن سال ۹۵ صادر کرد و او هدف از آن را جلوگیری از ورود «تروریست‌های اسلام‌گرا» به کشور اعلام کرد.

در فهرست اولیه این فرمان نام شش کشور ایران، عراق، سوریه، یمن، لیبی، سودان و سومالی دیده می‌شد. اواسط اسفند همان سال، آمریکا نام عراق را از این فهرست حذف کرد.

نام سودان هم مهرماه ۹۶ از این فهرست حذف شد و در عوض محدودیت‌های تازه شامل حال شهروندان کشورهای چاد، کره‌شمالی و ونزوئلا شد.

صدور فرمان مهاجرتی در داخل آمریکا مخالفت‌های زیادی برانگیخت و پس از حدود دو سال بحث و شکایت گسترده سرانجام تیرماه سال ۹۷، دیوان عالی ایالات متحده با اجرای نسخه تعدیل‌شده فرمان با هدف «حراست از منافع ملی» ایالات متحده موافقت کرد.

ران کلاین، رئیس دفتر منتخب بایدن، روز شنبه افزود که جو بایدن همچنین قصد دارد روند پیوستن مجدد به پیمان اقلیمی پاریس و دستور استفاده از ماسک در همه اماکن دولتی را جهت کمک به مهار بحران ویروس کرونا اجرا کند.

از سوی دیگر، مهلتی که به دانشجویان در آمریکا برای نپرداختن اقساط وام‌های دانشجویی به خاطر همه‌گیری کرونا داده شده آخر ژانویه به پایان می‌رسد و به گفته آقای کلاین، جو بایدن قصد دارد با امضای فرمانی این مهلت را تمدید کند.

او گفت که فرمان دیگر بایدن مربوط به جلوگیری از بیرون کردن افراد از منازل مسکونی توسط بانک‌ها و مقابله با مجبور کردن افراد به فروش زودهنگام منزل توسط بانک‌ها است.

ران کلاین همچنین گفت که طی ۹ روز بعد از مراسم تحلیف، مجموعه گسترده‌تری از وعده‌های انتخاباتی آقای بایدن به اجرا درخواهد آمد که از آن‌جمله است: گسترش آزمایش کووید-۱۹ و هدایت دولت به سمت خریداری بیشتر کالاهای ساخته‌شده در آمریکا.

هم‌حزبی‌های جو بایدن از حزب دموکرات، در کنگره این کشور اکثریتی با اختلاف کم نسبت به جمهوری‌خواهان دارند اما با این حال، خبرگزاری رویترز می‌نویسد که اقدامات یادشده توسط بایدن و هم‌چنین ۱.۹ تریلیون دلاری که او قصد دارد برای واکسیناسیون علیه کووید-۱۹ و اعطای محرک‌های اقتصادی هزینه کند، برای تصویب در کنگره روند آسانی نخواهند داشت.

از: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.