آلمان از ایران خواست «تا دیر نشده» است به پیروی کامل از برجام بازگردد

دوشنبه, 4ام اسفند, 1399
اندازه قلم متن

هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان

هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان

وزیر خارجه آلمان روز دوشنبه چهارم اسفند از ایران خواست قبل از آن‌که صدمات به برجام «غیر قابل جبران شود» به پیروی کامل از این توافق بازگردد.

هایکو ماس که در کنفرانس خلع سلاح در ژنو سخن می‌گفت، با اشاره به آمادگی دولت جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، برای پیوستن دوباره به برجام اظهار داشت: «به نفع ایران است که الان و تا قبل از این‌که صدمات وارده به این توافق غیر قابل جبران شود تغییر مسیر بدهد».

وزیر خارجه آلمان گفت که کشورش از ایران انتظار «پیروی کامل، شفافیت کامل و همکاری کامل» با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را دارد.

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، روز شنبه به ایران سفر کرد تا درباره آینده روابط آژانس و جمهوری اسلامی بر سر برنامه هسته‌ای‌اش مذاکره کند.

در این سفر توافق شد تا میزان دسترسی بازرسان آژانس به تاسیسات هسته‌ای ایران کاهش یابد ولی طی سه ماه آینده راستی‌آزمایی لازم و بازرسی‌های نظارتی آژانس ادامه یابد.

این قرار تازه عملاً برای همه طرف‌ها که تلاش می‌کنند برجام را نجات دهند، فرصت بیشتری ایجاد کرده است.

توافق برجام با خروج دولت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور پیشین ایالات متحده، از آن در اردیبهشت ۹۷ با بحران روبه‌رو شد.

در حال حاضر نحوه احیای کامل برجام به یک موضوع مناقشه‌برانگیز تبدیل شده است. دولت جدید آمریکا می‌گوید ایران به اجرای کامل برجام متعهد نیست و برای احیای آن باید به تعهدات هسته‌ای خود بازگردد.

دولت ایران در مقابل اعلام کرده است که آمریکا باید پیش از بازگشت به برجام اقدام به لغو تحریم‌ها کند.

از: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.