ایران پیشنهاد اروپا برای گفتگو با آمریکا درباره برجام را رد کرد

دوشنبه, 11ام اسفند, 1399
اندازه قلم متن

رابطه ایران آمریکا

سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، گفته است با توجه به مواضع و اقدامات اخیر آمریکا و سه کشور اروپایی طرف توافق هسته ای، جمهوری اسلامی زمان را برای برگزاری جلسه غیررسمی پیشنهادی توسط هماهنگ کننده اروپایی برجام مناسب نمی‌داند.

این موضع پس از آن اعلام شد که روزنامه وال استریت ژورنال به نقل از دو دیپلمات ارشد غربی گزارش داد که ایران پیشنهاد اتحادیه اروپا برای انجام مذاکرات هسته‌ای در هفته‌های آینده در جلسه ۴+۱ و با حضور آمریکا را رد کرده است که به گفته این نشریه افزایش تنش های بیشتر بین دو کشور را به همراه دارد.

کاخ سفید با صدور بیانیه ای از این تصمیم ایران ابزار تاسف کرده است.

وال استریت ژورنال روز یکشنبه (۲۸ فوریه) به نقل از این دو منبع افزود مقامات در تهران “تضمین می‌خواهند که آمریکا پس از شرکت در چنین جلسه‌ای، برخی از تحریم ها را لغو کند.”

به گزارش خبرگزاری مهر، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در واکنش گفته است: «هنوز هیچ تغییری در مواضع و رفتار ایالات متحده صورت نگرفته و دولت بایدن نه تنها سیاست شکست خورده فشار حداکثری ترامپ را کنار نگذاشته، بلکه حتی تعهد خود به اجرای کلیات وظایفش در برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ را اعلام ننموده است.»

سعید خطیب زاده افزود اجرای تعهدات همه طرف‌ها در برجام موضوع مذاکره و بده بستان نیست و همه بده بستان ها پنج سال پیش انجام شد.

او گفت: «آمریکا باید به تحریم‌های غیرقانونی و یکجانبه خود خاتمه دهد و به تعهدات برجامی خود بازگردد. این امر نه به مذاکره احتیاج دارد نه به قطعنامه در شورای حکام.»

کاخ سفید از تصمیم ایران برای خودداری از حضور در نشست پیشنهادی ابزار تاسف کرده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز یک سخنگوی کاخ سفید گفته است:‌ «هرچند ما از پاسخ ایران متاسفیم همچنان برای رویکرد دیپلماتیک جدی آماده ایم تا به یک بازگشت هم زمان به تعهدات توافق هسته ای بازگردیم.»

این سخنگو گفت آمریکا در خصوص گام بعدی خود با متحدان اروپایی خود مشورت خواهد کرد.

‘واکنش مناسب’

از طرف دیگر، علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران،‌ گفته است در صورتی که شورای حکام آژانس بین‌ المللی انرژی اتمی درباره توقف پروتکل الحاقی توسط ایران قطعنامه‌ای صادر کند، جمهوری اسلامی «واکنش مناسب» از خود نشان خواهد داد.

به گزارش خبرگزاری مهر، آقای صالحی روز یکشنبه در حاشیه نشست کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت در این خصوص نامه ای نیز به آژانس ارسال شده است. علی اکبر صالحی درباره مفاد نامه اظهار نظری نکرد.

قرار است که شورای حکام آژانس این هفته درباره گزارش های مربوط به افزایش تولید سوخت هسته ای توسط ایران و کاستن از همکاری های این کشور با آژانس تشکیل جلسه دهد.

بنابه گزارش ها، آمریکا قصد دارد از اعضای شورای حکام بخواهد ایران را به خاطر تشدید فعالیت های هسته ای ملامت کنند.

خبرگزاری رویترز پیشتر گزارش کرده بود که ایران اقدام آمریکا را غیرسازنده می‌داند و تهدید کرده که توافق موقت اخیر با آژانس را لغو کند.

‘پاک شدن پس از ۳ ماه’

در همین رابطه، ابوالفضل عمویی، نماینده مردم تهران و سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ایران، در پی نشست با علی اکبر صالحی به نقل از او گفت که ایران در حال حاضر ۲۵ کیلوگرم اورانیوم با خلوص ۲۰ درصد تولید کرده است و انتظار می رود که زودتر از موعد به ظرفیت ۱۲۰ کیلوگرم اورنیوم ۲۰ درصدی در سال برسد که یک مصوبه مجلس آن را الزام آور کرده است.

این نماینده مجلس به نقل از بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران که در نشست روز یکشنبه کمیسیون امنیت ملی حضور داشت گفت که با توقف اجرای پروتکل الحاقی، بازرسی‌ها آژانس از ایران حدود ۳۰ درصد کاهش می‌یابد.

به گزارش خبرگزاری مهر، ابوالفضل عمویی گفت بنا بر توافق اخیر با آژانس، ایران قرار است تا ۳ ماه اطلاعات نظارتی را در داخل تاسیسات هسته ای خود را بدون دسترسی بازرسان آژانس ذخیره کند و در صورتی که خواسته‌های ایران در این مدت تأمین شود، این اطلاعات به منظور استمرار نظارتی آژانس در آینده با نظر ما، به رؤیت آنها خواهد رسید.

او افزود: «در صورت عدم تأمین خواسته‌های کشورمان، ایران پس از ۳ ماه این اطلاعات را پاک خواهد کرد.»

پیشنهاد آمریکا

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، حدود دو هفته پیش در سخنانی گفت واشنگتن به دعوت سه کشور اروپایی برای برگزاری جلسه مشترک و غیر رسمی با ایران درباره برجام، پاسخ مثبت داده اس، اما جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید، روز چهارشنبه گذشته تایید کرد که آمریکا هنوز پاسخ ایران به دعوت اروپایی ها در این زمینه را دریافت نکرده است.

آقای بلینکن روز جمعه (۱۹ فوریه) از موافقت واشنگتن با دعوت سه کشور اروپایی عضو برجام برای برگزاری یک جلسه غیررسمی با حضور ایران خبر داد و گفت آمریکا بر سر ایران با بریتانیا، آلمان و فرانسه کاملا همسو است.

وزیر امور خارجه آمریکا گفت قصد دارد پس از احیای برجام، با کمک اروپا به مذاکره درباره توافق های دیگری به ویژه درباره برنامه موشکی ایران و فعالیت‌های “بی‌ثبات کننده” ایران در منطقه اقدام کند.

آنتونی بلینکن می گوید صبر کشورش مقابل ایران برای بازگشت به مذاکرات برای احیای توافق هسته ای ۲۰۱۵، برجام، “بی پایان نیست.”

پیشتر،‌ خبرگزاری فرانسه به نقل از یک مقام بلندپایه آمریکایی که نخواست نامش فاش شود گزارش کرد که دولت آمریکا با این تصمیم حسن نیت نشان می دهد و چنین ملاقاتی را شروع “مسیر طولانی” احیای توافق هسته ای و تقویت آن می‌داند.

او گفت اگر ایران از شرکت در چنین نشستی خودداری کند “هم تاسف آور است و هم با دیدگاه اعلام شده آنها دایر بر اینکه اگر شما (آمریکا به برجام) برگردید ما هم برمی‌گردیم در تضاد است.”

ایران ابراز امیدواری کرده که دولت جو بایدن با چرخش از سیاست های آمریکا در زمان دونالد ترامپ “به قانون برگردد” و ایران بتواند مناسبات تجاری خود را گسترش دهد.

جمهوری اسلامی گفته بود در صورت رفع تحریم ها حاضر به بازگشت به محدودیت های برجام است اما در غیر این صورت از سه شنبه (۲۳ فوریه/۵ اسفند) اجرای پروتکل الحاقی را، به عنوان مبنای نظارت بیشتر بازرسان بر فعالیتهای هستهای متوقف میکند.

بر همین اساس کاظم غریب‌آبادی، سفیر ایران در آژانس بین‌المللی اتمی، اعلام کرد که از بامداد سه‌شنبه مطابق مصوبه مجلس این کشور به علت لغو نشدن تحریم‌های ایران و اجرا نشدن مفاد برجام، اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی را متوقف کرده و دیگر اجازه نظارت‌های فراپادمانی را هم به بازرسان نخواهد داد.

این اقدام ایران با واکنش آمریکا و متحدین غربی آن کشور روبرو شد. فرانسه، بریتانیا و آلمان در بیانیه ای مشترک از تعلیق اجرای پروتکل الحاقی و محدود کردن بیشتر نظارت آژانس بر فعالیت های ایران به شدت ابراز تاسف کردند و درباره “ماهیت خطرناک” این تصمیم هشدار دادند.

از: بی بی سی


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.