فرانسه: وضعیت قبل از انتخابات ایران مانع مذاکرات برجام است

چهارشنبه, 27ام اسفند, 1399
اندازه قلم متن

وزیر امور خارجه فرانسه اعلام کرد “مسائل داخلی ایران در آستانه انتخابات ریاست جمهوری” احیای برجام را به تاخیر انداخته است. او گفت بازگشت به برجام شروع مذاکراتی گسترده بر سر برنامه موشکی و نقش منطقه‌ای ایران خواهد بود.    

ژان ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه

ژان ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه

ژان ایو لودریان، وزیر امور خارجۀ فرانسه، سه‌شنبه ۱۶ مارس (۲۶ اسفند) در سخنرانی خود در مجلس سنای این کشور درباره عوامل به تاخیر افتادن مذاکرات احیای برجام توضیح داد. لوردیان گفت یک “مشکل تاکتیکی و فنی” در ایران وجود دارد و وضعیت داخلی این کشور در آستانه انتخابات ریاست جمهوری خرداد ماه، شروع گفتگوهای جدید بر سر برنامۀ اتمی ایران را با تأخیر مواجهه کرده و مانع احیای برجام شده است.

به گفته وزیر خارجه فرانسه بازگشت به برجام، شروعی برای گنجاندن موضوع سیاست‌های منطقه‌ای و برنامه موشکی‌ ایران در مذاکرات خواهد بود.

پیش از این برخی مقام‌های ارشد دولت حسن روحانی، از جمله وزیر خارجه، محمد جواد ظریف به صورت تلویحی و گاهی تا حدی آشکار به کاخ سفید هشدار داده‌اند که با توجه به احتمال زیاد پیروزی اصولگرایان تندرو در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۴۰۰ فرصت باقیمانده در دولت دوازدهم برای دست یافتن به توافق را از دست ندهد.

آمریکا: انتخابات ایران تاثیری در مذاکرات ندارد

برخلاف اظهارات ژان ایو لودریان و ظریف، مقامات آمریکایی صریحا گفتند که انتخابات ریاست جمهوری تاثیری در مذاکرات اتمی با ایران ندارد.

رابرت مالی، نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا در امور ایران در گفت‌وگویی با وب‌سایت “اکسیوس” که روز چهارشنبه بیستم اسفند منتشر شده تاکید کرده که انتخابات ریاست جمهوری در ایران عاملی در تصمیم‌گیری‌های دولت بایدن درباره چگونگی پیشبرد روند مذاکره با تهران نیست.

رابرت مالی گفت دولت آمریکا به خاطر انتخابات ایران تلاش برای مذاکرات را سریع‌تر یا کندتر نمی‌کند و این فرایند تنها در هماهنگی به منافع و امنیت ملی آمریکا پیش خواهد رفت.

به تاکید رابرت مالی، دولت آمریکا برای جمهوری اسلامی روشن کرده که آمادگی دارد در یک روند جدی دیپلماتیک برای فراهم کردن شرایط بازگشت دو طرف به توافق هسته‌ای و تعهدات برجامی همکاری کند.

از: دویچه وله


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.