هفته قبل ۱۹ تجمع کارگری در شهرهای مختلف برگزار شد : حقوق و بیمه ما پرداخت نشده

شنبه, 29ام خرداد, 1400
اندازه قلم متن

استان وایر– در هفته منتهی به ۲۷ خرداد ۱۴۰۰، ۱۹تجمع اعتراضی از سوی کارگران، کشاورزان و صیادان در استان‌های مختلف کشور برگزار شد. 
«
عدم اجرای بازنگری طرح طبقه‌بندی مشاغل»، «عدم پرداخت مطالبات»، «اعتراض به بیآبی و کاهش میزان حق‌آبه»، «منع کشت تابستانه و محرومیت از آب کشاورزى»، «اخراج همکاران»، «افزایش هزینه سفر» و «عدم صدور مجوز ماهی‌گیری برای صیادان» بیشترین دلایل این تجمعات اعتراضی بوده است.

در شرایطی که مردم پیوسته شاهد تورم و افزایش روزافزون قیمت مواد غذایی و کالاها هستند، پرداخت نشدن حقوق، موجب مختل شدن زندگی کارگران شده‌ است. با همه این احوال، مقامات بدون توجه به مشکلات کارگران، تنها به دادن وعده اکتفا می‌کنند. این در حالی است که حتی کاندیداهای ریاست جمهوری هم در مناظره‌ها و گفت‌وگوهای رو درو با مردم، توجه خاصی به این مطالبات نشان ندادند.

جزییات بیشتر را در ادامه بخوانید:

تجمع کارگران پروژه مشهد مال

کارگران پروژه «مشهد مال» روز ۲۶ خرداد در اعتراض به عدم پرداخت مطالبات خود از سوی «شرکت اکسون پترولیوم» و متعهد نبودن این شرکت بابت زمان‌های پرداختی، مقابل ساختمان اداری «بانک آینده» در خیابان «گلریز» مشهد دست به تجمع زدند.

۲ تجمع کارگران هفت تپه

جمعی از کارگران «شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت‌تپه» روز ۲۶ خرداد برای دومین روز متوالی در اعتراض به بی آبی و کاهش میزان حق‌آبه، در شرکت تجمع کردند.  آن‌ها نسبت به عدم پرداخت دستمزدهای‌شان نیز معترض هستند.

۳تجمع کارگران شرکت تهران جنوب در ماهشهر

کارگران «شرکت تهران جنوب» روز ۲۶ خرداد در اعتراض به اخراج تعدادی از همکاران خود و عدم تحقق مطالبات‌شان برای سومین روز پیاپی مقابل شرکت دست به تجمع زدند.

کارگران شرکت تهران جنوب ماهشهر در روزهای ۲۴ و ۲۵ خردادماه هم تجمع اعتراضی برگزار کرده بودند. معترضان می‌گویند مدیران این شرکت در حال اخراج کارگران و جایگزین کردن آن‌ها با نیروهای جدید هستند
به گفته آن‌ها، 
نیروهای جدید به صورت مخفیانه، هم‌زمان در شیفت شب شرکت هم مشغول به‌کارند.

۳تجمع اعتراضی نیروهای شرکتی مخابرات خوزستان

 نیروهای شرکتی مخابرات خوزستان روز ۲۵خرداد در اعتراض به مفاد قراردادها و عدم اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل، مقابل ادارات مخابرات دست به اعتراض زدند. این افراد در شهرهای شوشتر، مسجد سلیمان و اهواز با برگزاری تجمع اعتراضی، خواهان تغییر شرایط کار خود شدند.

تجمع اعتراضی پیک موتوری‌های اسنپ فود

گروهی از پیک‌های موتور سوار «اسنپ فود» روز ۲۵ خرداد در «پارک لاله» تهران یک تجمع اعتراضی برگزار کردند. این افراد مطالبات خود را افزایش هزینه سفرها و کوتاه کردن مقصد پیک‌ها اعلام کردند. این گروه ابتدا تجمع خود را در میدان «ولی‌عصر» تهران برگزار کرده بودند ولی به دنبال اعمال فشار نیروهای امنیتی، مجبور به تغییر محل تجمع خود شدند.

«شرکت اسنپ» دارای دو مجموعه اسنپ‌فود و «اسنپ‌باکس» استاسنپ‌فود غذا و میوه توزیع می‌کند و اسنپ‌باکس به توزیع کالا اختصاص دارد. به گفته پیک موتوری‌های اسنپ فود، حدود ۹۰۰ نفر تنها در مجموعه اسنپ‌فود مشغول به کار هستند. این افراد مشمول بیمه هم نیستند و نسبت به کارکنان سایر بخش‌های اسنپ، مزد کمتری دریافت می‌کنند.

اعتراض کارگران شهرداری امیدیه

کارگران شهرداری امیدیه در اعتراض به پرداخت علی‌الحساب معوقات سه ماهه خود به «ایلنا» گفته‌اند: «پس از سه ماه انتظار برای دریافت حقوق، شهرداری امیدیه مبلغ اندکی را به حساب کارگران به عنوان علی‌الحساب واریز کرده که موجب نارضایتی کارگران شده است

اعتراض خانواده‌های کارگران معدن فسفات

جمعی از خانواده‌های کارگران معدن فسفات بافق در پی تاخیر در واریز حقوق همسران خود، با برگزاری یک تجمع، اعتراض خود را اعلام کردند. همسر یکی از کارگران، دلیل تاخیر در پرداخت حقوق را به گفته مسوولان معدن، به فروش نرفتن خاک اعلام کرده است.

۲ تجمع اعتراضی کشاورزان خوزستان

جمعی از کشاورزان خوزستانی روز شنبه ۲۲ خرداد در اعتراض به منع کشت تابستانه و محرومیت از آب کشاورزى، در مقابل ساختمان استاندارى در اهواز تجمع اعتراضی برپا کردند.

به گفته کشاورزان، نبود آب کشاورزى و منع از کشت، باعث افزایش بی‌کارى و فقر و محرومیت مردم خواهد شد.
آن‌ها می‌گویند 
نتیجه احداث سدهای متعدد جهت پروژه‌هاى چپاول‌گران و غارت‌گران، باعث بى‌آبى و نرسیدن آب به کشاورزان است.

کشاورزان بخش «شاوور» شهرستان کرخه هم روز ۲۰ خرداد، یک تجمع اعتراضی برگزار کردند. بر اساس گزارش «اتحادیه آزاد کارگران»، این تجمع در اعتراض به ممنوعیت کشت تابستانه و قطع آب نهر طریفی برگزار شد.

تجمع صیادان خارگ

جمعی از صیادان شهرستان خارگ روز دوشنبه ۲۴ خرداد مقابل پاسگاه مرزی دریایی این شهر تجمع کردند. بر اساس گزارش «هرانا»، تجمع صیادان در اعتراض به‌ عدم صدور مجوز برای خروج آن‌ها رخ داده است.

اعتراض کارگران شهرداری امیدیه

کارگران شهرداری امیدیه به ایلنا گفته‌اند: «در سه ماه اخیر حقوقی دریافت نکرده‌ایمپرداخت حق بیمه کارگران نیز به تاخیر افتاده است

به گفته کارگران، شهردار مدعی است منابع مالی کافی ندارد. به همین دلیل حقوق کارگران به تاخیر افتاده است. ۴۰۰ نفر در مجموعه شهرداری امیدیه فعالیت دارند که جدا از حقوق سه ماه اول سال جاری، مطالبات سال‌های گذشته را هم طلب‌کارند.

تجمع کارگران و کارکنان مترو هشتگرد

پرسنل پیمان‌کار مترو شهر جدید هشتگرد روز شنبه ۲۲خرداد در پی فراخوانی از پیش اعلام شده، به دلیل عدم پرداخت مطالبات و حقوق خود در چند ماه گذشته، تجمع کردند. این افراد سه ماه است که حقوق دریافت نکرده‌‌اند. حق بیمه‌ این پرسنل هم از دی‌ماه ۱۳۹۹ پرداخت نشده است.

تجمع رانندگان و کارگران شرکت واحد تهران

رانندگان و کارگران شرکت واحد روز یک‌شنبه ۲۳خرداد در اعتراض به عدم اجرای بازنگری طرح طبقه‌بندی مشاغل مقابل ساختمان شورای شهر تهران دست به تجمع اعتراضی زدند. رانندگان معترض پرداخت سنوات پایان خدمت خود را هم به عنوان مطالبه خواستار شدند.

تداوم اعتراض کارگران لوله سازی اهواز

۲۵ نفر از کارگران لوله‌سازی اهواز که تنها بازماندگان این کارخانه تعطیل شده هستند، روز شنبه ۲۲ خرداد با برپایی دوباره تجمع، خواهان رسیدگی به مطالبات خود شدند.

معوقات مزدی در شهرداری رودبار زیتون

کارگران شهرداری رودبار زیتون در استان گیلان از پرداخت نشدن پنج ماه حقوق خبر داده‌اند. این افراد از آذرماه ۱۳۹۹ حقوق خود را به طور کامل از کارفرما دریافت نکرده‌اند.

کارگران آبفای خوزستان یک‌سال حقوق نگرفته‌اند

پرسنل آبفای خوزستان بیش از یک سال است که حقوق دریافتی و حق بیمه نداشته‌اند. کارکنان رسمی آبفای خوزستان چهار ماه، پرسنل طرحی هفت ماه و نیروهای خدماتی این سازمان ۱۵ ماه است که حقوق دریافتی نداشته‌اند.

معوقات مزدی کارگران شهرداری ایلام

کارگران شهرداری ایلام از ابتدای سال۱۴۰۰ حقوق خود را دریافت نکرده‌اند. به گفته آن‌ها، شهرداری و شرکت‌های خدماتی طرف قرارداد هیچ یک حاضر به پاسخ‌گویی نیستند.

یکی از کارگران به «آقتاب ایلام» گفته است: «حدود ۷۰ نفر هستیم با بیش از پنج تا شش سال سابقه که از پایان اسفندماه سال ۱۳۹۹ هیچ مبلغی دریافت نکرده‌ایم. حتی شرکت‌های خدماتی در ازای کاری که انجام می‌دهیم، حاضر به ثبت قرارداد با ما نیستند. سه ماه است که امروز و فردا می‌کنند.

خودکشی یک کارگر در معدن سیرجان

یک کارگر شاغل در معدن «گل‌گهر» شهرستان سیرجان با حلق آویز کردن در محل کار خود اقدام به خودکشی کرد و جانش را از دست داد. بر اساس بررسی‌های اولیه، این کارگر راننده معدن بوده است. انگیزه او از این اقدام مشخص نیست و پرونده درحال رسیدگی است.

درآمد نداریم و نمی‌توانیم حقوق بدهیم

معوقات کارگران شهرداری آبدانان هنوز پرداخت نشده است. کارگران شهرداری آبدانان در استان ایلام پنج ماه است که حقوق دریافت نکرده‌اند. شهردار آبدانان در تشریح این وضعیت گفته است: «نبود منبع درآمد ثابت سبب شده است بسیاری از شهرداری‌های کشور با چنین مشکلاتی مواجه شوند. عدم پرداخت حقوق تنها مختص کارگران نیست بلکه کارکنان شهرداری نیز در مدت مذکور هیچ ‌گونه حقوقی دریافت نکرده‌اند

واکنش کارگران اخراجی کاشی اصفهان به یک مصاحبه

به دنبال انتشار اظهارات «شهسواری»، رییس هیات مدیره جدید این شرکت کاشی اصفهان، شماری از کارگران اخراج شده این شرکت ادعاهای مطرح شده را کذب و اتهام خواندند.
رییس هیات مدیره شرکت کاشی اصفهان با اشاره به سرقت بخشی از اموال کارخانه، تعدادی از نیروهای سابق آن را در این موضوع مقصر می‌داند.

کارگران که حدود ۵۰ نفر هستند، به دلایل نامعلوم از کار اخراج شده‌اند. آن‌ها خواهان ارایه مدارک و اسناد برای اتهامات وارده شده‌اند. کارخانه کاشی اصفهان در سال ۱۳۸۸ به بخش خصوصی واگذار شد اما بارها مالک آن تغییر کرده است.

پیشرفته‌ترین ماشین‌آلات را رها کرده‌اند

کارگران بی‌کار شده «کارخانه صابون‌سازی یاس» خرمشهر در استان خوزستان، در تجمعی و در آستانه ۱۰ ساله شدن تعطیلی این واحد صنعتی، خواستار بازگشایی محل کار سابق خود شدندکارگران با بیان این که این واحد صنعتی در شرایطی تعطیل اعلام شد که سال‌ها تولید و بازار فروش خوبی داشت، در ادامه افزودند: «در حال حاضر همه خطوط تولیدی کارخانه آماده تولید هستند و از سوی ۲۰ کارگر نگهبان باقی مانده در کارخانه، نگه‌داری و مراقبت می‌شوند

این کارخانه تولید کننده گلیسیرین و انواع مواد شوینده، از نوروز ۱۳۹۱ تعطیل اعلام شد.

پرداخت بخشی از مطالبات کارگران روزمزد پتروشیمی چوار

کارگران روزمزد «پتروشیمی چوار» ایلام از پرداخت بخشی از مطالبات مزدی خود خبر دادند. روزهای ۲۳ و۲۴ خرداد دستمزد فروردین‌ماه جمعی از کارگران روزمزد پرداخت شد.

یکی از کارگران روزمزد پتروشیمی چوار ایلام پیش‌تر در گفت‌وگو با ایلنا از عدم دریافت مطالبات مزدی خود انتقاد کرده بوداین افراد که حدود ۳۰۰ نفر هستند، نسبت به تاخیر همیشگی در پرداخت دستمزدها اعتراض داشته و می‌گویند: «کارگر روزمزد باید به محض تمام شدن کار، مزد خود را دریافت کند. ما ۱۵ روز از هر ماه را سر کار هستیم اما دستمزد را با ماه‌ها تاخیر دریافت می‌کنیم

انتقاد به‌ عدم اجرای طرح تجمیع مشاغل در راه‌آهن

هفت هزار کارگر شرکتی شاغل در نگه‌داری خط و ابنیه فنی راه‌آهن کشور خواستار اجرای طرح تجمیع از مدیرعامل راه‌آهن هستند. آن‌ها با بیان این‌که همه کارگران این بخش تحت مسوولیت چندین شرکت پیمان‌کاری با حداقل حقوق و مزایا در نواحی و مناطق محروم کشور مشغول کار هستند، به ایلنا گفته‌اند: «ما خواستار اجرای طرح تجمیع و قرارگیری کارگران در این طرح هستیم ولی علی‌رغم درخواست‌های مکرر، این طرح هنوز برای کارگران ابنیه فنی اجرایی نشده است

انتقاد به عدم اجرای طرح تبدیل وضعیت‌ها

مشمولان ماده ۲۱ «قانون جامع خدمات‌رسانی ایثارگران شاغل در صنعت نفت» خواستار اجرای طرح تبدیل وضعیت ایثارگران در وزارت نفت شدند.

پرداخت مطالبات مزدی کارگران صنایع مفتولی تاکستان

با تغییر مدیریت «کارخانه صنایع مفتولی تاکستان»، بخشی از منابع مالی این واحد تولید کننده سیم تایر خودرو برای تجهیز کارخانه و پرداخت بدهی‌های کارخانه تامین شدبه گفته کارگران، هم اکنون حقوق‌ها در موعد مقرر پرداخت می‌شوند.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.