حریرچی با اشاره به کرونا: آن‌هایی که مراسم مذهبی برگزار کردند، عذرخواهی کنند، ۲۶۸ فوتی کرونا در شبانه روز گذشته

یکشنبه, 3ام مرداد, 1400
اندازه قلم متن

با وجودی که مقام‌های مذهبی در ایران تأکید کرده‌اند که هیچ‌یک از برنامه‌های مذهبی به‌خاطر محدودیت‌های کرونایی تعطیل نخواهد شد، مقام‌های بهداشتی خواستار «عذرخواهی» برگزارکنندگان برخی از این مراسم به‌خاطر دامن زدن به وخامت بحران کرونا در ایران شده‌اند.

ایرج حریرچی، معاون کل وزیر بهداشت، روز یک‌شنبه، سوم مرداد، گفت که علاوه بر کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی، برگزاری تجمعات مذهبی به مناسبت ماه محرم در هفته‌های پیش رو احتمال تداوم وضعیت بحرانی کرونا در کشور را افزایش داده است.

آقای حریرچی در واکنش به درخواست‌ها برای برگزاری این مراسم‌ها گفت: «افرادی که در ایام مسلمیه مراسم‌های مذهبی برگزار کردند و افرادی که می‌گویند ما برای محرم امسال دیگر تحمل نداریم و می‌خواهند مراسم‌های خانگی را توسعه دهند باید شجاعت داشته باشند و از مردم عذرخواهی کنند».

این سخنان او در حالی بیان می‌شود که روح‌الله حریزاوی، قائم مقام سازمان تبلیغات اسلامی، اخیراً تاکید کرده است که نه تنها هیچ برنامه مذهبی‌ای، به‌خاطر محدودیت‌های کرونایی تعطیل نخواهد شد؛ بلکه برنامه‌هایی برای استقبال چهل روزه از محرم و سپس مراسم ماه‌های محرم و صفر تدوین شده است.

ایرج حریرچی، معاون کل وزیر بهداشت، روز یک‌شنبه در روز پایانی تعطیلی شش روزه در تهران که به هدف کاهش بار کرونا از سه‌شنبه هفته گذشته آغاز شده بود، از بی‌فایده بودن این تعطیلات خبر داده و گفته است که در این روزها رعایت دستورالعمل‌ها در تهران، البرز، قم، مازندران و گیلان به کم‌تر از ۴۰ درصد رسیده است و هرکسی به دلیلی رعایت نمی‌کند.

او هم‌چنین گفته است که در تهران رستوران‌های معروف پر پر است و هیچ کس ماسک ندارد.

 
https://flashvideo.rferl.org/Videoroot/Pangeavideo/2021/06/d/d3/d383cff9-b097-4770-b9a9-d9ca53751947_240p.mp4
 

بر اساس گزارش‌ها در روزهای گذشته بسیاری از اصناف بدون توجه به محدودیت‌ها و لزوم تعطیلی، باز و فعال بوده‌اند و با وجود ممنوعیت ورود خودروهای غیربومی به سایر شهرها، بسیاری از شهروندان بدون توجه به این ممنوعیت‌ها و حتی با اجاره خودروهای بومی اقدام به سفر به‌ویژه به استان‌های شمالی کشور کرده‌اند.

وزارت بهداشت ایران روز یک‌شنبه، ۳ مرداد، از جان باختن ۲۶۸ نفر و شناسایی بیش از ۲۷ هزار بیمار جدید طی ۲۴ ساعت گذشته خبر داد که روندی صعودی را نشان می‌دهد.

به این ترتیب مجموع کل جان‌باختگان کرونا در کشور تاکنون به ۸۸ هزار و ۸۰۰ و شمار کل مبتلایان به سه میلیون و ۶۹۱ هزار و ۴۳۲ نفر رسیده است.

این آمارها در حالی اعلام می‌شود که سازمان نظام پزشکی ایران، تعداد واقعی قربانیان کرونا در ایران را ۳ تا ۴ برابر آمار رسمی برآورد کرده است.

در همین حال علیرضا زالی، فرمانده کرونا در تهران از ثبت رکوردهای تازه‌ کرونا در پایتخت خبر داده است.

به گفته علیرضا زالی در روز یک‌شنبه بر اساس آخرین آمار نزدیک به ۸۸۰۰ بیمار در تهران بستری هستند. این درحالی است که در اوج پیک قبلی کرونا، رکورد بستری بیماران ۷۳۰۰ نفر بوده است.

آقای زالی روز گذشته نیز آمار مراجعان سرپایی در تهران را بیش از ۲۰ هزار نفر و وضعیت این بیماری را در تهران «وخیم» اعلام کرده بود.

به گفته او پیش‌بینی می‌شود که شرایط بحرانی در تهران تا ۱۵ روز آینده ادامه پیدا کند.

از: رادیو فردا

 


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.