نتایج یک پژوهش: گرمایش جهانی به نقطه بحرانی رسیده است

چهارشنبه, 6ام مرداد, 1400
اندازه قلم متن

ایران اینترنشنال
نتایج یک پژوهش جدید با تکیه بر رصد آثار حیات بر روی کره زمین، نشان می‌دهد که تمامی شاخص‌های کلیدی بحران اقلیمی در حال بدتر شدن است.

رصد کردن ۱۶ مورد از ۳۱ نشانه حیات بر روی کره زمین، نشان می‌دهد تراکم گازهای گلخانه‌ای، گرمایش اقیانوس و میزان تراکم یخ‌های قطبی همه‌وهمه، به درجه نگران‌کننده‌ای رسیده است.

ویلیام ریپل، بوم‌شناس دانشگاه ایالت اورگان در آمریکا و از پژوهشگران این تحقیق، گفت که بنا بر مشاهدات حاضر، یا نزدیک به نقطه بحرانی‌ هستیم، یا از آن عبور کرده‌ایم.

ریپل افزود که تجربه کوویدـ۱۹ نشان می‌دهد که کاهش حمل‌ونقل و میزان مصرف، اصلا کافی نیست؛ پژوهشگران معتقدند که برای کم کردن سرعت وضعیت اضطراری زیست‌محیطی، تغییرات اساسی نیاز است.

همه‌گیری کرونا کسب‌وکارها را تعطیل و نحوه اندیشیدن افراد درباره کار، مدرسه و مسافرت را دگرگون کرده است، اما بسیار کم بر روی انتشار گازهای کربنی در جهان موثر بوده است.

در این پژوهش آمده است که نگهداری دام، از عوامل قابل‌توجه در گرمایش جهانی است. شمار دام زنده در جهان نزدیک به ۴ میلیارد برآورد شده است. جنگل‌زدایی در جنگل‌های آمازون در برزیل، در سال ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ به رقم بی‌سابقه‌ای رسید و بیش از یک میلیون هکتار از این جنگل‌‌ها در سال ۲۰۲۰ از بین رفت.

اسیدی شدن آب اقیانوس‌ها نیز به بالاترین میزان خود رسیده است و در کنار گرم‌تر شدن آن‌ها، حیات صخره‌های مرجانی را تهدید می‌کند. بیش از نیم میلیارد انسان برای تهیه غذا، جهانگردی و محافظت از اثرات طوفان‌ها، به این آب‌سنگ‌های مرجانی متکی‌اند.

با این حال، نکات مثبتی، همچون پایین‌ترین رقم یارانه برای سوخت‌های فسیلی، هم در این تحقیق به چشم می‌خورد.

در این پژوهش تاکید شده است که مصرف سوخت‌های فسیلی باید به‌تدریج حذف و در نهایت ممنوع شود. همچنین آموزش اقلیمی باید بخشی از برنامه آموزشی در سراسر جهان باشد.

پژوهشگران این تحقیق بار دیگر تاکید می‌کنند که بقای تمدن انسانی و بالیدن نسل آینده، تنها در گرو ایجاد تغییرات ریشه‌ای در این زمینه است.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.