کرونا در ایران؛ افزایش ۲.۵ برابری مرگ و میر در «پیک پنجم»،۴۰ درصد قربانیان در تهران، آمار مرگ‌ و میر در گروه سنی ۳۰ تا ۵۰ سال دو برابر شده است، رئیس یک بیمارستان در تهران: بستری بیمار جدید تنها در صورت ترخیص یا مرگ بیماران بستری

شنبه, 30ام مرداد, 1400
اندازه قلم متن

مدیرعامل سازمان بهشت زهرا در تهران ضمن اشاره به افزایش ۲.۵ برابری مرگ و میر کرونا در «پیک پنجم» گفت که تاکنون ۴۰ هزار نفر بر اثر این بیماری در تهران جان‌ باخته‌اند.

سعید خال روز شنبه، ۳۰ مرداد، به خبرگزاری ایسنا گفت که از ۱۸ ماه گذشته یعنی از زمان شیوع کرونا در ایران تاکنون، ۴۰ درصد قربانیان کرونا در کشور در این آرامستان به خاک سپرده شده‌اند.

آقای خال آمار مرگ‌ و میر به دلیل کرونا در تاریخ این آرامستان را «بی‌سابقه» و حتی بیش از دوران جنگ ایران و عراق خواند و گفت که بیشترین آمار جان‌باختگان کرونا مربوط به اوج‌گیری اخیر موسوم به «موج پنجم» بوده و این آمار به بیش از ۲۰۰ مورد در روز هم رسیده و «روزهای ملتهب» هم‌چنان ادامه دارد.

در همین حال وزارت بهداشت ایران روز شنبه از جان باختن ۵۴۴ و شناسایی بیش از ۲۴ هزار بیمار جدید در یک‌ شبانه‌روز گذشته خبر داد.

بر این اساس مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۱۰۱ هزار و ۳۵۴ و شمار کل مبتلایان به ۴ میلیون و ۶۴۰ هزار و ۶۹۵ نفر رسید.

بر اساس گزارش اخیر وزارت بهداشت بیش از ۷ هزار و ۵۰۰ نفر از بیماران مبتلا به کووید ۱۹ به دلیل وخامت وضعیت در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها به‌ سر می‌برند.

آمار کرونا در ایران در حالی به‌صورت روزانه منتشر می‌شود که سازمان نظام پزشکی ایران پیشتر آمار واقعی را سه تا چهار برابر آمار رسمی اعلام کرده بود.

علیرضا زالی، رئیس ستاد مقابله با کرونای تهران نیز اخیرا از «پنهانکاری» مقامات ایران در ارائه آمار واقعی جان‌باختگان کرونا به سازمان جهانی بهداشت انتقاد کرده بود.

از: رادیو فردا

*****

ستاد کرونای تهران: آمار مرگ‌ و میر در گروه سنی ۳۰ تا ۵۰ سال دو برابر شده است

معاون ستاد کرونای تهران می‌گوید که آمار مرگ‌ و میر در گروه‌های سنی بالا کاهش،‌ اما در گروه‌های سنی پایین به دلیل تزریق نکردن واکسن، دو برابر افزایش داشته است.

نادر توکلی روز شنبه، ۳۰ مرداد، در گفت‌وگو با یک برنامه رادیویی با اشاره به این که پیش از این بیشترین آمار مرگ‌ و میر به افراد بالای ۶۰ سال تعلق داشت، گفت در حال حاضر به دلیل واکسیناسیون افراد مسن، این آمار در طیف‌های سنی بالاتر ۵۰ درصد کاهش یافته، اما مرگ‌‌ و میر در سنین بین ۳۰ تا ۵۰ سال به دو برابر رسیده است.

آقای توکلی همچنین گفت: «تهران هم‌چنان در نقطه اوج بیماری است و کماکان آمار روزانه بستری بیش از دو هزار و پذیرش بیماران سرپایی حدود ۲۰ هزار نفر در روز است.»

معاون ستاد کرونای تهران ضمن اشاره به مرگ ۱۳۰ نفر در روز جمعه، ۲۹ مرداد از بستری بیش از ۱۰ هزار بیمار کرونایی در بیمارستان‌های پایتخت خبر داد.

بر اساس اظهارات این عضو ستاد کرونای پایتخت مبنی بر مداوای درصد زیادی از بیماران کرونایی در منزل، همچنین دقت ۶۰ درصدی تست پی‌سی‌آر در سویه دلتا می‌توان پیش‌بینی کرد که آمار واقعی مبتلایان بسیار بیش از آمارهای رسمی است.

ایرج حریرچی، معاون کل وزیر بهداشت ایران، چندی پیش در یک مصاحبه‌ تلویزیونی با اشاره به ثبت ۲۳۰ هزار تست مثبت کرونا در یک هفته و با در نظر گرفتن افرادی که تست نمی‌دهند، احتمال داده بود که روزانه تا ۲۲۰ هزار نفر از مردم در ایران به کووید ۱۹ مبتلا ‌شوند.

همزمان با کاهش نسبی آمار کرونا در یکی دو روز گذشته، برخی مسئولان درمانی از احتمال پشت سر گذاشتن «پیک پنجم» خبر می‌دهند، با این حال برخی دیگر می‌گویند که با توجه به برگزاری بدون محدودیت مراسم عاشورا و تاسوعا در نقاط مختلف کشور، پیامدهای این تجمعات در روزهای آینده مشخص خواهد شد.

از: رادیو فردا

*****

رئیس یک بیمارستان در تهران: بستری بیمار جدید تنها در صورت ترخیص یا مرگ بیماران بستری

به گفته رئیس بیمارستان امام خمینی تهران در هفته‌های گذشته، امکان بستری بیمار جدید در این بیمارستان تنها در صورت ترخیص یا فوت بیماران بستری‌شده، امکان‌پذیر بوده است.

به گزارش ایلنا، خسرو صادق‌نیت روز شنبه، ۳۰ مرداد، درباره معضل تخت خالی برای بیماران کرونایی در بحران اخیر کرونا موسوم به «موج پنجم» گفت که نبود تخت خالی برای بستری بیمار جدید در موج‌های قبلی هم بوده، اما در هفته‌های اخیر تقریباً هر روز این مشکل وجود داشته است.

آقای صادق‌نیت در ادامه همچنین با اشاره به پذیرش بیمار حدود دو برابر ظرفیت در بخش اورژانس این بیمارستان گفت که فشار زیادی بر کادر درمان وجود دارد و برخی از آن‌ها با وجود تزریق واکسن به کرونا مبتلا شده‌اند.

در هفته‌های گذشته تصاویر متعددی از بستری بیماران بر کف راهروها، فضای سبز بیمارستان‌ها و حتی خودروهای شخصی همراهان بیماران در پارکینگ مراکز درمانی در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی منتشر شده بود.

در همین حال عاطفه عابدینی، دبیر کمیته علمی کشوری کووید ۱۹، روز شنبه در گفت‌وگو با خبرگزاری ایلنا گفت که در حال حاضر همه‌ مراکز درمان کشور پر از بیمار کرونایی است و هنوز برخی از استان‌ها به پیک نرسیده‌اند.

به گفته خانم عابدینی، در حال حاضر فقط استان سیستان بلوچستان وضعیت «کنترل‌شونده» دارد.

قاسم جان‌بابایی، معاون درمان وزیر بهداشت، روز جمعه، ضمن اشاره به شرایط «تقریبا ثابت شیوع کرونا در اغلب استان‌های کشور» گفته بود که روند کرونا در برخی از استان‌ها از جمله اصفهان، فارس و خراسان رضوی هم‌چنان افزایشی است.

در هفته‌های گذشته همزمان با افزایش بی‌سابقه آمار کرونا در ایران، طی چند روز پیاپی آمار رسمی روزانه جان‌باختگان به بیش از ۶۰۰ و شمار مبتلایان در یک روز به بیش از ۴۰ هزار نفر در روز رسید.

این در حالی است که سازمان نظام پزشکی ایران پیشتر آمار واقعی کرونا را سه تا چهار برابر آمار رسمی اعلام کرده بود.

از: رادیو فردا

*****

عبور آمار رسمی جان‎باختگان روزانه کرونا در شهر تهران از ۲۱۶ نفر: وضعیت مشهد و آبادان فوق بحرانی است

درحالی که وضعیت ابتلا و مرگ و میر کرونا به ویژه در خراسان رضوی، اصفهان، مازندران، کرمان، ، فارس، آذربایجان غربی و خوزستان به گفته مقام‌های مسئول فوق بحرانی است، مدیرعامل بهشت زهرا گفت که با  ۲/۵ برابر شدن فوتی‌ها، آمار رسمی جان‌باختگان روزانه کرونا در «شهر تهران» به بیش از ۲۱۶ نفر رسیده و  رییس نظام پزشکی مشهد اعلام کرد وضعیت مشهد همچنان بحرانی و وخیم است.

سعید خال، مدیرعامل سازمان بهشت زهرا، از ۲ تا ۲/۵ برابر شدن جان‌باختگان روزانه کرونا در پایتخت نسبت به ماه گذشته و افزایش جان‌باختگان کرونا در شهر تهران به بیش از ۲۱۶ نفر خبر داد.

مدیرعامل سازمان بهشت زهرا گفت که فوت ۲۱۶ بیمار کرونا در تهران طی یک روز را تجربه نکرده بودیم حتی در دوران جنگ نیز بی‌سابقه است.

سعید خال افزود درحالی که یک ماه پیش جان‌باختگان روزانه کرونا در شهر تهران زیر صد نفر بود اکنون شمار جان‌باختگان ۲ تا ۲/۵ برابر شده است.

مدیرعامل سازمان بهشت زهرا افزود که بر اساس اعلام وزارت بهداشت حدود ۴۰ درصد جانباختگان کرونا مربوط به شهر تهران است و شمار جانباختگان روزانه کرونا و غیرکرونا در «شهر تهران» از دستکم ۴۰۰ نفر در روز نیز عبور کرده است

او اضافه کرد که در موج پنجم کرونا و با غالب شدن گونه دلتای این ویروس، شاهد جان باختن افراد در همه گروهای سنی از جمله جوانان و حتی کودکان هستیم.

سعید خال همچنین درباره قیمت قبر و ارائه قبر رایگان در بهشت زهرا، گفت که ارزان‌ترین قبر در بهشت زهرا رایگان است بدین معنا که اگر خانواده‌ای اعلام کند قادر به خرید قبر نیست، سند یک طبقه از قبر سه طبقه به صورت رایگان به آن‌ها واگذار می‌شود و طبقات دیگر قبر را هر کدام حدود ۲/۵میلیون تومان به آن‌ها فروخته می‌شود، یعنی یک قبر سه طبقه پنج میلیون تومان فروخته می‌شود.

همزمان علی بیرجندی‌نژاد، رییس نظام پزشکی مشهد، با اشاره به آمار بالای مبتلایان و مرگ‌ومیر ناشی از کرونا در این شهر، گفت: وضعیت مشهد بحرانی و وخیم است و هم‌اکنون خانواده‌ای را در این شهر سراغ نداریم که تعدادی از افراد خانواده مبتلا نشده و یا جان‌شان را در اثر کرونا از دست نداده باشند.

رییس نظام پزشکی مشهد به تعداد جان‌باختگان روزانه کرونا در مشهد اشاره نکرد اما این تعداد را بسیار بالا عنوان کرد و افزود که شاهد کاهش سن متوفیان ناشی از این ویروس در این شهر هستیم.

رییس نظام پزشکی مشهد، تاکید کرد که آمار ایران در مقایسه با آمار جهانی از نظر میزان مرگ‌ومیر و ابتلا فاصله قابل توجه‌ای دارد و در شرایط بسیار نامطلوبی نسبت به سایر کشورهای جهان به سر می‌بریم، آمار‌های ما به لحاظ ابتلا و مرگ‌و‌میر به علت کرونا در صدر آمار جهانی قرار دارد

بیرجندی‌نژاد مهم‌ترین اقدامی که برای کنترل کرونا انجام واکسیناسیون فوری و همگانی بود و بسیاری از کشورها با انجام واکسیناسیون فوری به شرایط عادی زندگی خود بازگشتند ولی متاسفانه ایران در این زمینه اصلا شرایط قابل قبولی را ندارد.

از سوی دیگر جواد آقازاده، رییس دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان‌ غربی، از وخیم شدن وضعیت این استان  خبر داد و با بیان اینکه تخت خالی برای بیماران کرونا در استان وجود ندارد، نسبت به شرایط بحرانی این استان هشدار داد. او گفت:  تعداد بیماران بستری در مراکز درمانی، بخش‌های مراقبت‌ ویژه و بیماران نیازمند ونتیلاتور به صورت پرشتابی در حال افزایش است

 علاوه بر این وضعیت در بسیاری از استان‌های ایران از جمله در مازندران، کرمان، اصفهان، فارس و به ویژه در جنوب غرب خوزستان بیش از پیش بحرانی است.

مهدی مهدی کریمی، معاون دانشکده علوم پزشکی آبادان، نیز روز پنج‌شنبه با اشاره به کمبود شدید کادر درمان و حجم زیاد بیماران کرونا، گفت: ظرفیت بیمارستان‌های جنوب غرب خوزستان تکمیل شده، در حال حاضر هیچ چیزی نداریم و در این موج کرونا از مرز بحران صد درصدی عبور کرده‌ایم و در شرایط جنگی قرار داریم.

شکرالله سلمان‌زاده، رییس دانشکده علوم پزشکی آبادان نیز گفت که دیگر نمی‌گوییم فاجعه نزدیک است و امروز باید بگوییم در اوج بحران و در دل فاجعه کرونایی قرار داریم اما باز هم می‌بینیم که هیچ همراهی خاصی انجام نمی‌شود.

از: ایران اینترنشنال


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.