کرونا در ایران: ۳۰۶ شهر در وضعیت قرمز، بیش از ۵۶۰ نفر جان خود را از دست دادند، آخرین رنگ‌بندی کرونایی شهرهای کشور

شنبه, 13ام شهریور, 1400
اندازه قلم متن

در حالی که مسئولان وزارت بهداشت ایران از رسیدن به قله پیک پنجم کرونا سخن می‌گویند، نگرانی از موج ششم افزایش یافته است. در شبانه‌روز گذشته بیش از ۵۶۰ نفر در اثر ابتلا به بیماری کووید-۱۹ جان خود را از دست داده‌اند.    

default

وزارت بهداشت جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده است که بیش از نه میلیون نفر از مردم کشور هر دو دوز واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند.

بر اساس آماری که خبرگزاری ایرنا منتشر کرده تا کنون در مجموع ۲۸ میلیون و پانصد هزار دوز واکسن کرونا تزریق شده است.

این میزان از واکسن تزریق شده کرونا در برگیرنده همه واکسن‌های وارداتی و تولید داخل این کشور است. این در حالی است که مهرداد رونقی، معاون گمرک ایران در گفت‌وگو با خبرگزاری ایلنا مدعی شده که تا کنون بیش از ۳۵ میلیون دوز انواع واکسن کرونا وارد کشور شده است.

این رقم هفت میلیون دوز بیش از میزان کل واکسن‌هایی است که وزارت بهداشت اعلام کرده است. با احتساب واکسن‌های داخلی که گفته می‌شود دست‌کم ده درصد واکسن‌های تزریقی را شامل می‌گردد، این پرسش مطرح می‌گردد که سرنوشت مابقی واکسن‌های وارداتی چه شده است؟

با وجود این که مهرداد رونقی از رکورد واردات واکسن کرونا خبر داده و گفته است که تنها در روز جمعه ۱۲ شهریور (سوم سپتامبر) پنج میلیون دوز واکسن سینوفارم وارد ایران شده است، در برخی از شهرها مراکز واکسیناسیون به علت کمبود واکسن تعطیل شده است.

به عنوان نمونه محمد حسین بحرینی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد نه تنها از احتمال “موج ششم و بسیار شدید کرونا” ابراز نگرانی کرده، بلکه گفته است که به دلیل فقدان واکسن برخی از مراکز واکسیناسیون در مشهد “بلا استفاده مانده‌اند.”

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز از “اتمام محموله‌های دریافتی واکسن” و توقف واکسیناسیون در این شهر خبر داده است.

بر اساس آمار اعلام شده از سوی مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت جمهوری اسلامی در ۲۴ ساعت منتهی به ۱۲ شهریور ۵۶۱ نفر دیگر به علت ابتلا به بیماری کووید-۱۹ جان باخته‌اند.

در همین روز بیش از ۲۶ هزار مورد جدید ابتلا به ویروس کرونا ثبت شده است. به این ترتیب تعداد فوتی‌های کرونایی در ایران بر اساس آمار رسمی به مرز ۱۱۰ هزار نفر نزدیک شده است.

ناظران مستقل معتقدند که آمار واقعی به مراتب بیشتر است. 

از: دویچه وله

*****

۴.۶ میلیون دُز دیگر واکسن چینی کرونا وارد ایران شد

معاون فنی و امور گمرکی گمرک ایران از ورود بیش از چهار میلیون و ۶۰۰ هزار دُز دیگر واکسن کرونا به کشور خبر داد. این بزرگترین محموله واکسن است که ایران تاکنون وارد کرده است.

مهرداد جمالی ارونقی جمعه ۱۲ اردیبهشت به خبرگزاری ایرنا گفت چهل و چهارمین محموله واکسن وارداتی ظهر روز وارد کشور شد که واکسن سینوفارم است.

همزمان وانگ‌ای وزیر خارجه چین در گفت‌وگوی تلفنی با حسین امیر عبداللهیان همتای ایرانی خود از ارسال حجم بالای واکسن سینوفارم در ماه سپتامبر و طی روزهای آینده به ایران خبر داد.

ایران با تعلل طولانی در واردات واکسن، طی هفته‌های گذشته با موج پنجم کرونا مواجه شده به طوری که شمار قربانیان روزانه بنابر آمارهای رسمی به حدود ۶۰۰ نفر رسیده است.

بر اساس آمار رسمی، تاکنون بیش از ۱۹ میلیون نفر دُز اول واکسن کرونا و نزدیک‌به نُه میلیون و ۵۰۰ هزار نفر نیز دُز دوم را دریافت کرده‌اند. به‌این ترتیب، مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به حدود ۲۹ میلیون دُز رسیده است.

اخیرا کریم همتی رئیس جمعیت هلال احمر اعلام کرد برای واکسیناسیون کامل جامعه و خروج از بحران، «۱۸۰ میلیون دوز» واکسن لازم است‎.

از: رادیو فردا

*****

آخرین رنگ‌بندی کرونایی شهرهای کشور

آخرین رنگ‌بندی کرونایی شهرهای کشور

بنابر اعلام وزارت بهداشت و بر اساس آخرین رنگبندی کرونایی شهرهای کشور تعداد شهرهای قرمز کرونایی به ۲۴۶ شهرستان کاهش یافت.

به گزارش ایلنا، آخرین رنگ‌بندی شهرستان‌های کشور منتشر شد و بر این اساس ۲۴۶ شهرستان در وضعیت قرمز، ۱۴۴ شهرستان در وضعیت نارنجی و ۵۸ شهرستان در وضعیت زرد هستند.

شهرستان‌های ورزقان (آذربایجان شرقی)، ملکشاهی، هلیلان (ایلام)، ماه نشان (زنجان)، آرادان (سمنان)، بانه، دیواندره (کردستان)، سیرجان، قلعه گنج (کرمان)، روانسر، قصر شیرین (کرمانشاه) و دلیجان، کمیجان(مرکزی) از امروز شنبه (۱۳ شهریور) وارد وضعیت قرمز شده‌اند.

همچنین شهرستان‌های گرمی (اردبیل)، گلپایگان، نائین، نطنز (اصفهان)، بدره، دره‌شهر (ایلام)، گناوه (بوشهر)، فیروزکوه، قرچک، ورامین (تهران)، درمیان، زیرکوه، فردوس (خراسان جنوبی)، بجستان، بردسکن، بینالود، تربت جام، چناران، خواف، فریمان، فیروزه، کلات، مه ولات (خراسان رضوی)، راز و جرگلان، مانه و سملقان (خراسان شمالی)، آغاجاری، امیدیه، بهبهان، شادگان (خوزستان)، طارم (زنجان)، دامغان (سمنان)، خنج، سروستان، فراشبند، کازرون، کوار، لارستان، لامرد (فارس)، بوئین زهرا (قزوین)، ارزوئیه، جیرفت، کوهبنان (کرمان)، لنده (کهگیلویه و بویر احمد)، آزادشهر، آق قلا، بندرگز، ترکمن، کلاله، گرگان، گمیشان، گنبد کاووس (گلستان)، آستارا، رشت، رودبار، سیاهکل ،طوالش، لاهیجان، ماسال (گیلان)، تنکابن، ساری، عباس آباد، نکا (مازندران)، زرندیه (مرکزی)، بستک، بندر لنگه، بندرعباس، جاسک، خمیر، رودان، قشم (هرمزگان)، فامنین (همدان) و مهریز، یزد (یزد) از امروز از وضعیت قرمز خارج می‌شوند.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.