سرب بیش از حد مجاز در مرغ‌های تهرانی

چهارشنبه, 3ام مهر, 1392
اندازه قلم متن

morgh

مرغ‌های سربی

مدیرعامل سازمان میادین میوه و تره‌بار پایتخت خبر داد: پیش از این خبر از برنج‌ها و گوشت‌های آلوده بود و حالا مرغ‌ها هم به آن‌ها اضافه شدند.

هرچند پیش از این بسیاری از مردم فکر می‌کردند مرغ‌هایی که می‌خورند هورمونی هستند اما حال نتایج بررسی‌های سازمان میادین و تره‌بار تهران نشان می‌دهد مرغ‌ها آلودگی هورمونی ندارند اما به فلزات سنگین آلوده هستند؛ فلزات سنگینی چون سرب، کادنیوم و نیترات؛ همه از آلاینده‌های سرطانزا.

مدیرعامل سازمان میادین میوه و تره‌بار دیروز اعلام کرد آلودگی سربی مرغ‌ها ۸/۴۷‌درصد و میزان آلودگی آن‌ها به کادنیوم و نیترات ۴/۱۷‌درصد گزارش شده است. افزون بر این، او گفت: «آلودگی سبزیجات تهران هم نگران‌کننده است.»

اسفند ۸۸ معصومه ابتکار، عضو شورای سوم شهر تهران در جلسه شورا اعلام کرد گزارش‌هایی به او رسیده که نشان می‌دهد برنج‌های وارداتی از هند و پاکستان آلوده هستند. سخنان او اگرچه در آن زمان به مذاق رییس وقت شورا و دیگر اصولگرایان محافظه‌کار شورای سوم خوش نیامد و از او خواستند با این حرف‌ها موجب تشویش اذهان عمومی نشود اما سر منشاء بحث و بررسی‌های فراوانی درباره آلودگی برنج‌های وارداتی شد. چند ماه بعد مسئولان وزارت بهداشت، موسسه استاندارد و نمایندگان مجلس هم آلودگی برنج‌های وارداتی به آرسنیک و دیگر فلزات سنگین را تایید کردند. دیروز در نبود ابتکار در جلسه علنی شورای چهارم، گزارشی از بررسی کیفیت محصولات خوراکی در میادین میوه و تره‌بار تهران ارائه شد؛ گزارشی که نشان داد نگرانی‌های جدی درباره آلودگی بعضی اقلام خوراکی به فلزات سنگین وجود دارد.

«حسین صفایی»، مدیرعامل سازمان میادین میوه و تره‌بار تهران جزییات گزارشی را ارائه کرد که نشان می‌داد هرچند بخشی از نگرانی‌ها درباره کیفیت موادغذایی مصرفی در تهران از جمله آلودگی میوه‌های وارداتی بی‌مورد بوده اما به گفته او «نگرانی‌های جدی درباره آلودگی سبزی‌ها و نیز مرغ وجود دارد.» او در جلسه علنی شورا درباره «سهم سازمان میادین میوه و تره‌بار در تامین اقلام سبد مصرفی شهروندان تهرانی» گفت: «۳۵‌درصد سبزی و میوه مردم تهران از طریق میادین میوه و تره‌بار تامین می‌شود، همچنین ۵۰‌درصد مرغ مصرفی، ۶۰‌درصد آبزیان و ۱۹‌درصد مواد پروتئینی که در تهران مصرف می‌شود از طریق میادین میوه و تره‌بار است.» به گفته او، در تهران ۱۹۲ میدان و بازار تره‌بار وجود دارد که در روزهای عادی هفته ۳۲۶‌هزار نفر به‌طور روزانه از این مراکز خرید می‌کنند. این آمار در روزهای پنجشنبه به ۵۰۰‌هزار نفر می‌رسد. او در ادامه به درخواست احمد مسجدجامعی، رییس شورا نتایج بررسی‌ها درباره «ایمنی موادغذایی» را اعلام کرد. به گفته او از شش‌هزار و ۵۰۰ نمونه‌برداری از ۲۰ محصول، مشخص شد محصولات از نظر سموم مشکلی ندارند اما از نظر به جا ماندن فلزات سنگین نگرانی‌هایی وجود دارد به‌خصوص سرب. به گفته او، سبزی‌ها از نظر میزان سرب، کادنیوم و نیترات حد بالایی از آلودگی را دارند و در نمونه‌های مورد پالایش بیش از حد آلایندگی مشاهده شده و به همین دلیل درباره سبزیجات عرضه شده نگرانی زیادی وجود دارد.

مدیرعامل سازمان میادین میوه و تره‌بار شهر تهران همچنین با اعلام این‌که چهار محصول سیب زمینی، پیاز، خیار و گوجه‌فرنگی به دلیل مصرف بالا به صورت مستمر پایش می‌شوند، گفت: «۶۵۰۰ تن از این محصولات به صورت نمونه به صورت مستمر پایش می‌شوند و تاکنون ۲۱ نوع سم پرخطر در بین محصولات پایش شده شناسایی شده‌اند. پیاز، آلوده‌ترین محصول از نظر نیترات است.»

صفایی افزود: «در بهار سال ۹۰، ۲۰ نوع میوه مورد بررسی قرار گرفت و از میان آن ۸/۱۰‌درصد محصولات عرضه شده در میادین میوه و تره‌بار دارای سموم بیش از حد مورد نیاز بوده‌اند، ۶/۵‌درصد محصولات سموم مجاز داشتند و ۸۳ مورد فاقد آلاینده بودند. همچنین در زمستان سال ۹۰ میزان محصولاتی که فاقد آلاینده بودند ۷/۵درصد افزایش داشته است.»

او با بیان این‌که در بعضی از فصول میزان سلامت در محصولات پروتئینی و میوه و سبزیجات تغییر می‌کند، ادامه داد: در پاییز سال ۹۱، ۱۴/۷‌درصد به محصولاتی که در آن‌ها آلاینده وجود دارد، افزوده شده است.

صفایی درباره کیفیت میوه‌های وارداتی گفت: «خیلی از مردم می‌پرسیدند آیا میوه‌های وارداتی به کشور از جمله میوه‌هایی هستند که در آن‌ها دستکاری ژنتیکی انجام شده؟ نتایج بررسی‌ها این موضوع را تایید نمی‌کند و میوه‌ها وارداتی مشکلی ندارند.»

مدیرعامل سازمان میادین میوه تره‌بار در ادامه صحبت‌هایش از کیفیت نامناسب مرغ مصرفی در تهران گفت؛ مرغ بازار مصرفی تهران از ۱۰ استان وارد تهران می‌شود و تنها ۲۵ تا ۳۰‌درصد تولید خود تهران است، نمونه‌گیری طرح نیز از محصولات ورودی این ۱۰ استان بوده است، در این پایش ۲۰ آیتم شامل مواد شیمیایی، سموم، داروها و آنتی‌بیوتیک‌ها مورد بررسی قرار گرفته‌اند. به گفته او، اصولا مرغی که در تهران توزیع می‌شود نسبت به مرغ‌های موجود در سایر شهرها و استان‌ها کیفیت پایین‌تری دارد. مدیرعامل سازمان میادین میوه و تره‌بار درباره چرایی این موضوع گفت: «تهران تنها شهری است که هنوز مرغ در آن به صورت فله توزیع می‌شود و استان‌ها اغلب مرغ‌های با کیفیت بهتر را به صورت بسته‌بندی در شهرهای خودشان توزیع می‌کنند و در این راستا جلوگیری از توزیع مرغ فله و الزام به فروش مرغ‌های بسته‌بندی شده اقدامی موثر است.» به گفته او، از سال گذشته بسته‌بندی مرغ را در دستور کار خود قرار داده‌ایم و بعد از سازمان میادین میوه دامپزشکی توانست به تدریج کل شهر تهران را ملزم به عرضه مرغ بسته‌بندی کند. صفایی در ادامه نتایجی را درباره میزان باقی ماندن فلزات سنگین در مرغ ارائه کرد، نتایجی که به گفته خودش نگران‌کننده است.

او گفت: «۸/۴۷‌درصد مرغ‌های مورد بررسی دارای آلودگی بیش از حد مجاز سرب بودند و همچنین بررسی‌ها نشان داده ۴/۱۷درصد مرغ‌ها هم بیش از حد مجاز به کادنیوم آلوده بوده‌اند.»مدیرعامل سازمان میادین میوه و تره‌بار درعین‌حال خاطرنشان کرد استفاده از هورمون مصرفی در مرغ کاهش چشمگیری داشته است زیرا این ماده در چند سال گذشته‌گران شده و مرغ‌داری‌ها از آن استفاده نمی‌کنند و به این ترتیب مردم لازم نیست نگران هورمون موجود در مرغ باشند.

عدالت اجتماعی در تهران و آمارهای جدید

جلسه دیروز شورا به جز اخبار مرغی و آلودگی سبزی‌ها، خبرها و آمارهای دیگری هم داشت؛ آمارهایی که از خلال حرف‌ها و سخنان معاون اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران و مدیرانی که همراه او برای ارائه گزارشی درباره سنجش عدالت به شورا آمده بودند، شنیده می‌شد. گزارشی که هادی ایازی، معاون قالیباف در جلسه دیروز شورا ارائه کرد، بیش از اندازه دچار کلی‌گویی بود آن‌قدر که مسجدجامعی چندبار از ایازی و دیگر همراهانش درخواست کرد مقدمه‌چینی و کلی‌گویی را کوتاه کنند و سر اصل مطلب برود. اصل مطلب ارائه یافته‌های حاصل از اجرای «طرح سنجش عدالت» در تهران بود. شورای شهر تهران در سال ۸۸ شهرداری را موظف به اجرای این طرح کرده بود. شهرداری تهران دیروز بخشی از نتایج این طرح را در شورا ارائه کرد. اطلاعات طرح سنجش عدالت براساس اطلاعات ۲۲۱۳۵ خانوار شامال ۸۱۴۱۸ نفر جمع‌آوری و تحلیل شده است. براساس چکیده یافته‌های این گزارش که در اختیار اعضای شورا قرار گرفته بود، شاخص «امید به زندگی» در جمعیت شهری تهران به‌طور کلی حدود ۹۸/۷۷ سال محاسبه شده که در زنان ۹۶/۷۹ و در مردان ۵۳/۷۴ سال اعلام شده است.

در این گزارش تصریح شده هنوز‌درصدی از خانواده‌های تهرانی در مناطق نابرخوردار یعنی مناطق ۱۶، ۱۷، ۱۸ و ۱۹ از بعضی تسهیلات اولیه زندگی مانند آب لوله کشی، آشپزخانه، حمام و توالت به صورت مشترک استفاده می‌کنند. براساس یافته‌های طرح سنجش عدالت در تهران، سرانه متراژ زیربنا در تهران به‌طور میانگین ۳۰ متر است اما این سرانه در تهران به شدت نابرابر است به گونه‌ای که در منطقه ۱۵ تهران این سرانه ۱۹ متر (کمترین میزان) و در منطقه سه معادل ۴۹ متر (بیشترین میزان سرانه) محاسبه شده است.

بررسی شاخص‌های عدالت اجتماعی و سلامت در تهران نشان داده در حالی که هزینه سلامت خانوارها در مناطق برخوردار حدودا دو برابر مناطق نابرخوردار است اما هزینه آموزش و هزینه‌های فرهنگی، حدودا شش برابر و هزینه تفریحات هشت برابر اختلاف دارد. این گزارش تایید کرده کودکان در مناطق نابرخوردار، کمتر علیه بیماری‌های عفونی واکسینه می‌شوند. همچنین در این گزارش تصریح شده ۳۶‌درصد افراد مورد مطالعه از سلامت روان برخوردار نیستند که این آمار در زنان ۵/۴۰‌درصد و در مردان ۳۰‌درصد اعلام شده است. براساس گزارش ارائه شده در شورای شهر تهران، اگرچه اختلالات مربوط به سلامت روان در مناطق و محله‌های مختلف تهران پراکنده است اما شدت بیماری‌های مربوط به سلامت روان در مناطق ۴، ۱۲، ۱۴، ۱۵، ۱۸، ۱۹و ۲۰ بیشتر است.

بخشی از یافته‌های گزارش سنجش عدالت در تهران که به سنجش شاخص‌های سلامت مربوط است، نشان داده نزدیک به ۳۶‌درصد زنان بالای ۱۸ سال تهرانی اضافه وزن دارند و ۲۶‌درصد هم چاق هستند. در مجموع به گفته ایازی، معاون اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران این مطالعات نشان داد ۶۲‌درصد زنان تهرانی مبتلا به اضافه وزن یا چاقی هستند. براساس دیگر یافته‌های این گزارش وضعیت دریافت گروه‌های غذایی به تفکیک مناطق شهری بیانگر مصرف کمتر نان و غلات، روغن‌ها و چربی‌ها و مواد قندی در مناطق مرفه است. واعظ مهدوی از اعضای شورای راهبردی سلامت شهر تهران که دیروز بخشی از یافته‌های طرح سنجش عدالت در تهران را ارائه می‌کرد، گفت بیشترین میزان چاقی در منطقه ۱۶ تهران یعنی محله نازی‌آباد و ‌هزار‌دستگاه مشاهده شده و مناطق ۱، ۳، ۶ و ۷ لاغرترین شهروندان را در خود جای داده است.

براساس نتایج این طرح و میزان مالکیت خودرو در مناطق تهران، مناطق ۱۰ و ۱۵ الی ۱۸ کمترین مالکیت خودرو و مناطق ۱، ۲، ۳، ۵، ۶ و ۲۲ بیشترین مالکیت خودرو را دارا هستند. میزان برخورداری از رایانه شخصی از دیگر شاخص‌های مورد بررسی در این طرح بوده؛ یافته‌ها نشان داده شمال تهران بیشترین رایانه شخصی و هفت منطقه جنوب تهران کمترین دسترسی به رایانه شخصی را دارند. براساس گزارش ارائه شده در شورای شهر تهران در مناطق ۱، ۲، ۳، ۵ و ۶ یعنی مناطق شمالی پایتخت ۷۶/۶۶‌درصد افراد یارانه شخصی دارند، این در حالی است که در مناطق ۱۰، ۱۵، ۱۶، ۱۷، ۱۸، ۱۹، ۲۰، ۲۱ کمترین میزان دسترسی به یارانه شخصی وجود دارد و تنها ۶۳/۳۲‌درصد افراد یارانه شخصی دارند، در سایر مناطق این آمار ۹۴/۴۳‌درصد اعلام شده است. براساس یافته‌های ارائه شده در گزارش طرح سنجش عدالت در شهر تهران، بیشترین میزان خشونت خانگی در مناطق ۲۱، ۱۴ و ۱۵، ۸ و ۷ مشاهده شده است. این در حالی است که منطقه ۲۲ تهران با کمترین میزان خشونت خانگی مواجه است. در مناطق شمالی تهران ‌درصد خشونت خانگی کمتر است هرچند در بعضی محله‌های مناطق ۱ و ۲ شدت خشونت خانگی بیشتر گزارش شده است.

طبق تعریف سازمان بهداشت جهانی، هر فردی که در طول عمر خود ۱۰۰ نخ سیگار کشیده باشد و در زمان انجام تحقیقات همچنان سیگار بکشد یا فردی که پنج بار قلیان مصرف کرده باشد، «سیگاری» محسوب می‌شود. یکی از شاخص‌های سنجش عدالت در تهران، بررسی میزان مصرف دخانیات در پایتخت است. به گفته واعظ مهدوی، میانگین مصرف سیگار در مردان بزرگ‌تر از ۱۵ سال در تهران حدود ۱۶‌درصد است. او درعین‌حال گفته میزان زنان سیگاری در مناطق برخوردار تا پنج برابر بیشتر از مناطق نابرخوردار بوده است. به گفته مهدوی، حدود یک‌درصد زنان تهرانی هنگام انجام پیمایش طرح سنجش عدالت سیگاری بوده‌اند، آمار زنان سیگاری در تهران دو‌درصد از آمار زنان سیگاری در کشور (۳درصد) کمتر است.
از: بهار


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.