ادامه تظاهرات علیه طالبان در کابل، تهران و مشهد

پنجشنبه, 18ام شهریور, 1400
اندازه قلم متن

پس از فراخوان احمد مسعود، رهبر جبهه مقاومت افغانستان برای قیام ملی علیه طالبان در روزهای اخیر تجمعات و تظاهراتی در کابل، تهران و مشهد علیه طالبان و پاکستان برگزار شد که در روز پنج‌شنبه نیز ادامه یافت.

در تهران در تجمعی در خیابان میرداماد تهران، فعالان مدنی علیه طالبان و سیاست‌های پاکستان در افغانستان شعار دادند.
در کابل نیز تظاهراتی در حمایت از فراخوان احمد مسعود و مقابله با طالبان شکل گرفت.

در مشهد نیز گزارش‌ها از شبکه‌های اجتماعی حاکی از حضور ایرانی‌ها و افغان‌ها علیه طالبان است. این در حالی است که روز چهارشنبه نیز شماری از فعالان مدنی و اجتماعی که علیه طالبان و سیاست‌های پاکستان در منطقه در مقابل سفارت پاکستان در تهران تجمع کرده بودند، بازداشت شدند.

در همین حال روز پنج‌شنبه بیش از پانصد تن از فعالان سیاسی و مدنی ایرانی در پیامی به احمد مسعود، رهبر جبهه مقاومت ملی علیه طالبان، «شهادت فهیم دشتی»، سخنگوی جبهه مقاومت ملی افغانستان را ‌تسلیت گفتند.

این فعالان سیاسی و مدنی ایرانی در پیام خود نوشته‌اند که «در چهار دههٔ اخیر هیچ‌گاه قلب و آرمان مردم ایران با مردم افغانستان تا بدین حد گره نخورده است».

در روزهای اخیر، نوع واکنش حکومت ایران به مسئله روی کار آمدن طالبان در افغانستان انتقادهای گسترده‌ای را از سوی کاربران شبکه‌های اجتماعی در پی داشته است.

همزمان، روزنامه کیهان در تیترهای اصلی جدید خود منتقدان عدم موضع‌گیری و دخالت ایران در مقابل طالبان را «جنگ‌سالارانی» نامید که نه برای جنگیدن داوطلب می‌شوند و نه درباره دورنمای جنگ شیعه و سنی، توضیح می‌دهند.

روزنامه کیهان روز پنج‌شنبه، ۱۸ شهریور در گزارشی با تیتر «آدرس غلط درباره افغانستان خدمت جدید غرب‌گرایان به آمریکا» رویکرد ایران درباره افغانستان را «روشن»، «حکیمانه»، «مخالف با دخالت بیگانگان» و «حمایت از تشکیل دولت ملی بر اساس رای همه اقوام و مذاهب» دانسته است.

در ادامه این گزارش با اشاره به جنگ‌های داخلی عراق نیز آمده است که «جمهوری اسلامی ایران، در عراق هم از همین رویکرد حمایت کرد و اشغالگران را در بن‌بست گذاشت».

در این گزارش درباره دخالت ایران در امور سایر لبنان، سوریه و فلسطین نیز آمده است که ایران «جنگ نیابتی تروریست‌ها» مستقیما درگیر نشده و نقش آن تنها «مستشاری» و «بسیج ظرفیت‌های دفاع مردمی» بوده است.

روزنامه کیهان منتقدان سیاست جمهوری اسلامی درباره تحولات اخیر افغانستان را هم‌چنین «جماعت اندک اما پر سروصدا» نامید که «با فضاسازی و هیاهو خود را نماینده افکار عمومی جا زده و مثل همیشه نوعی دوگانگی را رقم می‌زنند».


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

برچسب‌ها: ,

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.