دوازدهمین روز اعتصاب در هفت تپه: تجمع بزرگ کارگران مقابل استانداری خوزستان

شنبه, 17ام مهر, 1400
اندازه قلم متن

استان وایر– کارگران شرکت هفت تپه، در دوازدهمین روز از دور تازه اعتصاب خود، روز شنبه هفدهم مهرماه در مقابل ساختمان استانداری خوزستان واقع در اهواز ، یک تجمع اعتراضی برگزار کردند.

کارگران معترض با سر دادن شعارهایی چون: «دولت انقلابی، فقط شعار خالی»، رسیدگی به مطالبات خود را از مقامات خواستار شدند. مطالبات کارگران در دور تازه اعتراض و اعتصاب، تعیین تکلیف فوری مدیریت و شفاف‌سازی نحوه و قیمت واگذاری شرکت، پرداخت فوری حقوق‌های معوقه، تسریع در انجام عملیات کشت و ترمیم کارخانه، بازگشت به کار اخراجی‌ها، تمدید قرارداد فصلی‌ها واعلام و اجرای حکم صادر شده علیه «امید اسدبیگی» و «مهرداد رستمی» در پرونده اختلاس اعلام شده‌اند.

کارگران این شرکت پس از اتمام تجمع در مقابل استانداری با انجام یک راهپیمایی اعتراضی در خیابان‌های منطقه امانیه شهر اهواز  اعلام کردند: «در صورتی که به خواسته‌های آنها توجهی نشود، برای تجمع مقابل پاستور و نهاد ریاست جمهوری اقدام خواهند کرد.» کارگران شرکت کننده در این دور از اعتصابات گفته‌اند تا رسیدن به مطالبات خود، اعتصاب ادامه خواهد داشت.

سابقه اعتراض در هفت تپه

 کارخانه نیشکر هفت‌تپه از سال ۱۳۹۷، کارگران با برگزاری تجمعات گسترده اعتراضی و اعتصاب مداوم کارگران موفق شدند حکم خلع ید مالک خصوصی را با گذشت دوسال از آغاز اعتراضات دریافت کنند.

اولین جلسه دادگاه متهمان ارزی که امید اسدبیگی در آن به عنوان متهم ردیف اول تحت محاکمه قرار گرفت، روز ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۹ تشکیل شد.  تا ۲۸ تیر، در مجموع ۱۳جلسه برای بررسی تخلفات متهمان این پرونده برگزار شد. در ۲۸ تیرماه ۱۳۹۹ «قاضی مسعودی» با اعلام ختم رسیدگی به این پرونده، آخرین دفاعیات متهمان را اخذ کرد. رأی دادگاه مبنی بر خلع ید از بخش خصوصی در نهایت در شهریور ۱۴۰۰ به صورت رسمی به دولت و مالکان این کارخانه ابلاغ شد.

با برگزاری دادگاه مدیران هفت‌تپه و مرتبطان آن‌ها، روشن شد حرف‌ کارگران درباره فساد مالی مدیران حقیقت داشته است. سهام‌داران این شرکت در حالی با اتهام مشارکت در تشکیل شبکه سازمان یافته اخلال در نظام ارزی و پولی کشور از طریق قاچاق عمده ارز و معاملات غیرمجاز ارز‌های دولتی» محاکمه می‌شدند که اسدبیگی با کت و شلوار در جلسات دادگاه حاضر می‌شد.

نکته عجیب‌تر این که وکیل او از جمله وکلای همکار و مشاور دولت بود که در پرونده «حسین فریدون»، برادر رییس‌جمهوری نیز وکیل وی بوده است.

کارگران نیشکر هفت‌تپه که از تیر امسال دور تازه‌ای از اعتراض را آغاز کردند، خواستار اداره شرکت با مشارکت و نظارت نمایندگان کارگران شده‌اند. «اسماعیل بخشی»، کارگر اخراجی نیشکر هفت تپه که در جریان اعتراضات سال ۱۳۹۷ بازداشت و شکنجه شد، پیش‌تر خواستار اداره شورایی این شرکت شده بود.

شکایت کارگران به کمیته آزادی انجمن در سازمان جهانی کار

جمعی از کارگران شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت تپه پانزدهم خردادماه ۱۳۹۸ با ارسال شکواییه‌ای به «کمیته آزادی انجمن در سازمان جهانی کار»، از دولت ایران به خاطر علت نقض آشکار حقوق بدیهی کارگران در ایجاد تشکل‌های مستقل کارگری، برخورد با تجمع‌ها و سرکوب کارگران و فعالان کارگری به خصوص در شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت تپه، شکایت کردند و خواستار بررسی موضوع و محکومیت حکومت شدند.  

آن‌ها در بخشی ازاین نامه به بازداشت ، تهدید و ارعاب فعالان کارگری اعتراض کردند :«تنها به علت تجمع برای رساندن صدای اعتراض صنفی خود بازداشت، احضار و تهدید و یا با قرارهای کفالت موقتا آزاد شده اند. لیست اسامی این کارگران بالغ بر پنجاه نفر است.»

سهام‌داران شرکت به اتهام «مشارکت در تشکیل شبکه سازمان یافته اخلال در نظام ارزی و پولی کشور از طریق قاچاق عمده ارز و معاملات غیرمجاز ارز‌های دولتی» محاکمه شدند.

خلع ید از اسدبیگی

یکی از مطالبات اصلی کارگران، موضوع خلع ید از اسدبیگی به عنوان مالک بخش خصوصی این شرکت است. فعالیت‌های امید اسدبیگی محدود به نیشکر هفت‌تپه نیست، او از ورزش هم به عنوان مسیر پول‌شویی استفاده کرده است.

در مرداد ۱۳۹۹ نیز تصویری منتسب به اسدبیگی متعلق به ماجرای حمله نیروهای لباس شخصی به ستاد «قیطریه» مهندس «میرحسین موسوی» در جریان انتخابات دور دهم ریاست جمهوری منتشر شد ولی او با انتشار یک اطلاعیه، شباهت فرد در تصویر با خودش و اساسا نقش آفرینی در حوادث آن سال را منکر شد.

نیشکر هفت‌تپه جزیی از برنامه عمران خوزستان بود.برنامه‌ای که اعتبار آن به طور انحصاری به نام ابوالحسن ابتهاج، نخستین رییس سازمان برنامه در ایران است. او از اول به خوزستان نظری ویژه داشت. فصل شانزدهم کتاب خاطرات او، کلا به عمران خوزستان اختصاص دارد.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.