وزیر ارتباطات ایران گمنامی کاربران اینترنت را «چالش جدی» خواند

پنجشنبه, 6ام آبان, 1400
اندازه قلم متن

عیسی زارع پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران، گمنامی کاربران اینترنت را «چالش جدی» خواند و گفت که مسائل فضای مجازی در کشور هنوز حل نشده است.

او روز پنجشنبه ششم آبان در سفر به قم و در جمع کمیسیون سیاسی و اجتماعی دبیرخانه مجلس خبرگان رهبری گفت: «در هیج کجای دنیا فضای مجازی را به حال خود رها نمی‌کنند.»

یکی از اهداف طرح محدودیت بیشتر اینترنت که در مجلس ایران با عنوان طرح «صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی» در درست بررسی است، شناسایی هویت کاربران اینترنت بیان می‌شود.

نهادهای تصمیم‌گیرنده درباره اینترنت در ایران در چند سال اخیر نیز طرح‌هایی را برای شناسایی هویت کاربران تصویب کرده‌اند. از جمله شورای عالی فضای مجازی سال ۹۸ سند «نظام هویت معتبر در فضای مجازی» را تصویب کرد.

پیش از آن نیز ابوالحسن فیروزآبادی، دبیر شورای عالی فضای مجازی، گفته بود که هویت کاربران اینترنت شناسایی شده و براساس آن «میزان اطلاعاتی که نیاز است یک کاربر به آن دسترسی داشته باشد، ارائه خواهد شد».

از این طرح با عنوان «اینترنت طبقاتی» نیز نام برده می‌شود که در آن دسترسی افراد مختلف به اینترنت متفاوت خواهد بود. اجرای این طرح یکی از وعده‌های ابراهیم رئیسی در دوران انتخابات ریاست جمهوری نیز بود.

روز پنجشنبه همچنین احمدحسین فلاحی، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، فضای مجازی را حاوی «ولنگاری بی‌حد و حصر» خواند و گفت تمام تلاش خود را می‌کنیم نگرانی رهبر درباره فضای مجازی را سریعا مرتفع کنیم.

رهبر جمهوری اسلامی در ابتدای سال ۱۴۰۰ خطاب به مسئولان دولت گفته بود: «ما افتخار می‌کنیم که فضای مجازی را رها کرده‌ایم، این افتخار ندارد، نباید این وسیله را در اختیار دشمن قرار داد.»

خامنه‌ای قبلا هم دولت الکترونیک و فضای مجازی را مورد اشاره قرار داده و انتقادش را در ارتباط با «مدیریت فضای مجازی خارج از اختیار ما» دانسته بود.

تاکید مقام‌های ارشد حکومت ایران بر «خطرات» اینترنت و فضای مجازی در حالی بیش از پیش صورت می‌گیرد که با اعتراضات سراسری و اعتصاب‌های معیشتی برخی نگرانی‌ها از افزایش دامنه کنترل‌ها و مسدودسازی برخی رسانه‌های اجتماعی از جمله اینستاگرام تشدید شده است.

از: ایران اینترنشنال


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.