بنت: اسرائیل نمی‌گذارد هیچ شرکت خارجی به ایران نزدیک شود

سه شنبه, 17ام اسفند, 1400
اندازه قلم متن

نخست‌وزیر اسرائیل می‌گوید که حتی در صورت احیای برجام و بازگشت آمریکا به این توافق، اسرائیل نخواهد گذاشت که هیچ شرکت بین‌المللی به همکاری با ایران اقدام کند.

نفتالی بنت، شامگاه دوشنبه ۱۶ اسفند گفت که بعد از احیای برجام نیز اسرائیل برای کمپانی‌های بین‌المللی توضیح خواهد داد که به خاطر حفظ منافع اقتصادی خود، «نباید به ایران نزدیک شوند».

آقای بنت در سخنرانی در مرکز یادبود مناخم بگین در شهر اورشلیم افزود که اسرائیل آماده است برای همه شرکت‌های جهانی توضیح دهد که نباید به ایران بروند زیرا «آن‌جا چیزی نیست که شما در جستجویش باشید».

به گفته او، اسرائیل تصمیم دارد که از این به بعد رویه‌ای برخلاف سال ۱۳۹۴ که برجام بدست آمد، در پیش بگیرد و با توان نظامی پرقدرت و سریعی که ایجاد کرده، بی‌وقفه به اهداف جمهوری اسلامی ایران ضربه بزند.

ساعاتی پیش از اظهارات، یائیر لاپید، وزیر خارجه اسرائیل، در سفر به ریگا، پایتخت لتونی، با آنتونی بلینکن، همتای آمریکایی‌اش، درباره برجام و ایران و همچنین درباره تهاجم روسیه به اوکراین گفت‌وگو کرده بود.

آقای بلینکن تاکید کرد که آمریکا به تعهد خود درباره عدم دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای پایبند است.

سفر یائیر لاپید به ریگا، بخشی از آخرین تلاش دولت اسرائیل برای تاکید بر موضع اسرائیل در مخالفت با احیای برجام ارزیابی شده است. آقای لاپید پیش‌تر گفته بود که «ما از برجام ناراضی بودیم و از احیای برجام ناراضی‌تر هستیم».

نفتالی بنت در پایان سفر محرمانه روز ۱۴ اسفند خود به مسکو و مذاکرات سه ساعته‌اش با ولادیمیر پوتین، رئیس‌ جمهور روسیه، تاکید کرد که اسرائیل به هیچ توافقی که کشورها با ایران بدست آورند، مقید نخواهد بود.

رسانه‌های اسرائیل گزارش داده‌اند که سفر محرمانه آقای بنت به کرملین در روز شنبه غیر از تلاش برای میانجی‌گری در جنگ روسیه در اوکراین، ناشی از نگرانی اسرائیل از احتمال احیای برجام بود.

بر اساس گزارش رسانه‌های اسرائیل، موضوع ادامه هماهنگی اسرائیل و روسیه در مورد سوریه نیز در مذاکرات نفتالی بنت با ولادیمیر پوتین مطرح شد.

به گزارش رسانه‌های منطقه، یک روز پس از این دیدار، حمله موشکی دیگری از سوی اسرائیل علیه سوریه انجام شده است.

سوریه اسرائیل را متهم کرد که بامداد ۱۶ اسفند با موشک‌های خود به چند نقطه در اطراف دمشق حمله کرده است. این سومین حمله منتسب به اسرائیل در سوریه در ۱۲ روز گذشته بوده است.

به گفته خبرگزاری رسمی سوریه، در این حمله دو تن کشته شدند و خسارات مادی وارد شد.

جزییات بیشتری در باره ماهیت اهداف بمباران شده، اعلام نشده است. اما بنی گانتز، وزیر دفاع اسرائیل، بدون اشاره به مسئولیت کشورش در این حمله گفت که اسرائیل از تمامی توان و ابزار خود برای دور کردن تهدیدات استفاده خواهد کرد. او به تهدیدات ناشی از ایران اشاره کرد.

نفتالی بنت نیز در اظهارات دوشنبه شب خود جمهوری اسلامی ایران را فرا خواند که «از سوریه بیرون برود». وی گفت هزینه سریع و دردناکی بر شما در نزدیکی خانه خودتان اتحمیل خواهیم کرد.

وی در این هشدار خطاب به ایران گفت که با خون خود این هزینه را خواهید پرداخت.

با وجود اظهارات پیاپی نخست‌وزیرو وزیران دفاع و خارجه اسرائیل علیه حضور نظامی جمهوری اسلامی ایران در سوریه و در مخالفت با احتمال احیای برجام، هر چه که مذاکرات وین پیشرفت کرده، اپوزیسیون اسرائیل، دولت آقای بنت را متهم می‌کند که اقدامات کافی برای جلوگیری از احیای برجام انجام نداده است.

بنیامین نتانیاهو، رهبر جناح اپوزیسیون، روز ۱۶ اسفند با اشاره به مذاکرات جاری در وین گفت که «ایرانی‌ها در میز مذاکرات برای منافع خود مانند شیر می‌جنگند» اما دولت نفتالی بنت در مقابل ایران «مانند خرگوش» تسلیم شده‌ و «اسرائیل را با تهدید روبرو کرده است».

آقای نتانیاهو در سخنانی به مناسبت سی‌امین سال درگذشت مناخم بگین، نخست‌وزیر دهه‌های گذشته اسرائیل، گفت مناخم بگین حتی در حالی که آمریکا مخالف حمله اسرائیل به عراق بود، فرمان حمله هوایی به کوره عصیراک عراق را صادر کرد و توان هسته‌ای عراق را از بین برد.

بنیامین نتانیاهو اظهار داشت که تعهد دولت نفتالی بنت به آمریکا که واشینگتن را در مورد حملات احتمالی علیه برنامه هسته‌ای (ایران) غافلگیر نکند، اشتباه بوده است.

از: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.