صدای فرانسه: ایران حق غنی سازی اورانیوم با غلظت بالا را از دست داد

یکشنبه, 3ام آذر, 1392
اندازه قلم متن

هر چند ایران مدعی است که حق غنی سازی اورانیوم در خاک خود را حفظ کرده، اما، به موجب توافق امضا شده در مذاکرات پنج روزۀ ژنو ایران از این پس مجاز به غنی سازی اورانیوم با غلظت بیش از پنج درصد نیست و این بزرگترین مانع ایران برای تولید سلاح اتمی به شمار می رود.

آیت الله خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران، و حسن روحانی، رییس جمهوری این کشور، در اظهاراتی جداگانه از توافق اتمی صورت گرفته میان حکومت اسلامی تهران و قدرت های جهانی در ژنو استقبال کرده و گفتند که به موجب این توافق حق غنی سازی اورانیوم در ایران و توسط ایران از سوی قدرت های جهانی به رسمیت شناخته شده است. در حالی که رهبر جمهوری اسلامی از تیم مذاکره کنندۀ اتمی ایران پشتیبانی کرد، حسن روحانی مدعی شد که با توافق انجام شده در مذاکرات پنج روزۀ ژنو ساختار تحریم ها علیه ایران نیز ترک برداشته است.

وی همچنین گفت که فعالیت غنی سازی اورانیوم در تأسیسات اتمی نطنز، فردو و اصفهان ادامه خواهد یافت. او بار دیگر تأکید کرد که جمهوری اسلامی ایران هرگز در پی تولید سلاح اتمی نبوده و نخواهد بود و اینکه تهران آمادۀ همکاری با آژانس بین المللی انرژی اتمی برای از میان بردن کلیه ابهامات مربوط به فعالیت های هسته ای خود است.
هر چند ایران مدعی است که حق غنی سازی اورانیوم در خاک خود را حفظ کرده، اما، به موجب توافق امضا شده در مذاکرات پنج روزۀ ژنو ایران از این پس مجاز به غنی سازی اورانیوم با غلظت بیش از پنج درصد نیست و این بزرگترین مانع حکومت تهران برای تولید سلاح اتمی به شمار می رود.

به گفتۀ کارشناسان برای اساس توافق ژنو، حکومت اسلامی ایران ملزم است از این پس خود را بیش از پیش در معرض کنترل و راستی آزمایی فعالیت های اتمی اش از سوی نهادها و جامعۀ بین المللی قرار بدهد.

برای اولین بار حکومت اسلامی ایران در اقدامی بی سابقه بازرسی روزانه از تأسیسات غنی سازی اورانیوم فردو و نطنز و همچنین توفق کامل تولید پلوتونیوم در تأسیسات آب سنگین اراک را پذیرفته است. افزون بر این، نه فقط ایران سانتریفیوژهای جدیدی در تأسیسات غنی سازی اورانیوم خود نصب نخواهد کرد، بلکه مجاز نیز نخواهد بود که غنی سازی اورانیوم را با غلظتی بیش از ۵ درصد انجام بدهد. ایران همچنین ملزم است که ذخیرۀ اورانیوم غنی شده اش با غلظت بیست درصد را به صورت محلول در آورده و در واقع از بین ببرد.

در واکنش به سند امضا شده در ژنو میان ایران و قدرت های جهانی، رییس اتحادیۀ اروپا، هرمان فان رومپی، تأکید نمود که مهم از این پس اجرای به موقع توافق صورت گرفته است. فرانسوا اولاند، رییس جمهوری فرانسه نیز با استقبال از توافق صورت گرفته میان حکومت اسلامی ایران و گروه پنج به علاوه یک آن را گامی مهم در جهت عادی شدن مناسبات با ایران توصیف کرد. ویلیام هیگ، وزیر امور خارجۀ انگلستان نیز، توافقی را که دیشب میان ایران و شش قدرت جهانی امضا شد برای جهان، خاورمیانه و مردم ایران مثبت ارزیابی کرد. او گفت که توافق صورت گرفته با تهران نشان می دهد که می توان از طریق دیپلماسی مسائل جمهوری اسلامی را حل کرد.

با این حال، نخست وزیر اسرائیل توافق انجام شده در ژنو را “خطایی تاریخی” خواند و گفت که با این توافق جمهوری اسلامی ایران به آنچه می خواست دست یافت. به گمان نخست وزیر اسرائیل، دولت تهران موفق شد هم بخشی از مجازات ها علیه خود را لغو کند و هم بخش مهمی از فعالیت های هسته ای اش را محفوظ نگاه دارد. سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجۀ روسیه، نیز ضمن استقبال از توافق صورت گرفته میان ایران و شش قدرت جهانی گفت که در این توافق هیچ بازنده ای وجود ندارد و همه برنده به حساب می آیند. او همچنین از تعدیل مجازات ها علیه جمهوری اسلامی پشتیبانی کرد و بار دیگر اعمال آنها علیه حکومت تهران را ناعادلانه خواند.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

یک نظر

  1. این یک تصور ابلهانه است که تصور شود ما چیزی را از دست داده ایم و به غرب اجازه کنترل هیچ چیز را نخواهیم داد خواهید دید.