ایران تمامی دوربین‌های فراپادمانی آژانس اتمی را قطع می‌کند

جمعه, 20ام خرداد, 1401
اندازه قلم متن

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران می‌گوید این کشور به فعالیت تمام دوربین‌های فراپادمانی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ایران پایان می‌دهد. همزمان، آمریکا اعلام کرده که همچنان آماده توافق هسته‌ای با ایران است.    

تصمیم ایران برای قطع تمام دوربین‌های فراپادمانی آژانس اتمی در این کشور

تصمیم ایران برای قطع تمام دوربین‌های فراپادمانی آژانس اتمی در این کشور

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران شامگاه پنج‌شنبه، ۱۹ خرداد (۹ ژوئن) در مصاحبه‌ای با تلویزیون دولتی جمهوری اسلامی با اشاره به اینکه ایران به فعالیت شماری از دوربین‌های فراپادمانی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مراکز هسته‌ای خود پایان داده، گفت: «بقیه‌اش را هم امشب و فردا خاتمه خواهیم داد. تعداد این دوربین‌های فراپادمانی، ۱۷، ۱۸ عدد است.»

محمد اسلامی خاطرنشان کرد که به این ترتیب، جمهوری اسلامی به ”باقی مانده حسن نیت خود” پایان می‌دهد.

یک روز پیش از این اظهارات نیز سازمان انرژی اتمی ایران با صدور بیانیه‌ای از قطع فعالیت تعدادی از دوربین‌های “فراپادمانی” نظارتی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خبر داده و تاکید کرده بود که ایران موظف به نصب آنها نبوده و تنها از روی “حسن نیت” حاضر به نصب آنها شده است.

دوربین‌ها و دستگاه‌های نظارتی آژانس در ایران شامل دو دسته هستند؛ یکی آنها که مطابق پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای (ان‌پی‌تی) فعالیت می‌کنند و دیگری دوربین‌ها و دستگاه‌هایی که بر اساس توافق هسته‌ای و اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی نصب شده‌اند.

محمد اسلامی همچنین تصریح کرد: «این یک معامله بوده که یک طرف با حسن نیت تعهداتش را انجام داده، شما انجام ندادی، طبیعی است که من هم نباید انجام دهم؛ شما اگر آمدید تعهدات را انجام دادی، من هم دوباره شروع می‌کنم.»

او همچنین ”همه تعهداتی” را که ایران در توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ میان ایران و قدرت‌های غربی -موسوم به برجام- پذیرفته، ”مغایر با ضوابط آژانس” دانست و افزود که هدف از این اقدام، اعتمادسازی و حسن نیت از سوی حکومت ایران بوده اما به گفته او، این موارد ”به هیچ وجه مورد توجه قرار نمی‌گیرد.”

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در این گفت‌وگو بارها ادعا کرد که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، ”اسیر” و ”تحت نفوذ” حکومت اسرائیل است.

این در حالی است که ساعاتی پیش از این اظهارات، رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در یک نشست خبری با اشاره به تصمیم مقام‌های جمهوری اسلامی برای قطع شماری از دوربین‌های نظارتی این نهاد در مراکز هسته‌ای ایران، آن را “ضربه‌ای مهلک” به احیای توافق هسته‌ای میان ایران و غرب توصیف کرد.

قطعنامه اخیر شورای حکام؛ ”پیامی روشن به ایران”

نماینده ویژه آمریکا در امور ایران نیز روز پنج‌شنبه، ۱۹ خرداد در یک رشته توییت، قطعنامه اخیر شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را ”پیامی بسیار روشن به ایران” دانست که از مقام‌های جمهوری اسلامی می‌خواهد تا به تعهدات پادمانی در زمینه عدم تکثیر سلاح‌های هسته‌ای عمل کنند.

اشاره رابرت مالی به قطعنامە اخیر شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی علیه جمهوری اسلامی است که عصر چهارشنبه ۱۸ خرداد (٨ ژوئن) با اکثریت قاطع به تصویب رسید. این شورا در این قطعنامه، “نگرانی عمیق” خود را نسبت بە عدم همکاری ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ابراز داشت.

رابرت مالی در رشته توییت خود افزود: «این یک موضوع سیاسی نیست: به محض اینکه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اطلاعات موثق مورد نیاز را دریافت کند، شورای حکام نیازی به اقدام‌های بیشتر در این زمینه نخواهد داشت.»

او در ادامه افزود: «شورای حکام درباره تعهدات پادمانی با ایران صحبت کرد که موضوعی جدا از برجام است. ما آماده بازگشت متقابل فوری به توافق کامل هستیم.»

نماینده ویژه آمریکا در امور ایران تاکید کرد که جمهوری اسلامی باید تصمیم بگیرد که ”خواسته‌های فرعی خود را کنار گذارد و با توافقی که از ماه مارس آماده شده، موافقت کند.”

جمهوری اسلامی از اردیبهشت ۱۳۹۸ و از نخستین سالروز خروج آمریکا از توافق هسته‌ای، اجرای تعهدات خود مطابق برجام را کاهش داد و این روند همچنان ادامه دارد.

مذاکرات احیای برجام که آمریکا به طور غیرمستقیم در آن حضور دارد، فروردین سال پیش آغاز و بیستم اسفند بدون رسیدن به نتیجه متوقف شد.

از: دویچه وله


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.