اورشلیم‌پست: زمان مماشات غرب با جمهوری اسلامی پایان یافته است

شنبه, 14ام آبان, 1401
اندازه قلم متن

در شرایط فعلی اعتراض‌ها، احیای دوباره مذاکرات می‌تواند به‌مثابه فرصتی برای جمهوری اسلامی باشد

به‌نظر نمی‌رسد کشورهای غربی به آن چه ایران در این مرحله می‌خواهد ارائه دهد علاقه‌ داشته باشند – HO / Iranian Foreign Ministry / AFP

همزمان با تداوم خیزش سراسری ایرانیان علیه نظام جمهوری اسلامی، رسانه‌ها و تحلیل‌گران بین‌المللی تلاش می‌کنند تحولات سیاسی فعلی ایران را از چشم‌اندازهای مختلف ارزیابی کنند.

روز جمعه روزنامه اسرائیلی اورشلیم‌پست ضمن اشاره به تداوم و گسترش اعتراض‌های ضدحکومتی در ایران به این پرسش پرداخت که تداوم این اعتراض‌ها چه تاثیری می‌تواند بر روی سیاست‌خارجی جمهوری اسلامی، مشخصا برنامه اتمی، روابط با غرب و همکاری‌های نظامی با روسیه داشته باشد؟

به‌نوشته اورشلیم‌پست، هرچند جوزف بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و سایر مقام‌های کشورهای غربی، به‌‌صراحت اعلام کرده‌اند مذاکرات هسته‌ای با جمهوری اسلامی به‌طور کامل به بن‌بست رسیده است، اما کماکان دستگاه وزارت خارجه جمهوری اسلامی می‌خواهد نشان دهد توافق هسته‌ای با غرب همچنان در دسترس است.

این طور به‌نظر می‌رسد که مقام‌های جمهوری اسلامی همچنان باور دارند با به‌کارگیری ابزارهایی که در اختیار دارند می‌توانند کشورهای غربی را متقاعد کنند تا به میز مذاکرات هسته‌ای بازگردند.

به‌نوشته اورشلیم‌پست، بازگشت دوباره کشورهای غربی به میز مذاکره، این فرصت را در اختیار حکومت ایران قرار می‌دهد تا توجه افکار عمومی از اعتراض‌های فعلی ضدحکومتی در ایران منحرف و بار دیگر متوجه نتیجه مذاکرات هسته‌ای شود.

اورشلیم‌پست در بخش دیگری از گزارش روز جمعه خود نوشت: به‌نظر نمی‌رسد کشورهای غربی به آن چه ایران در این مرحله می‌خواهد ارائه دهد علاقه‌ای داشته باشند، اما این مسئله باعث نمی‌شود حکومت ایران از تلاش‌های خود برای احیای مذاکرات دست بردارد. گزارش‌هایی در دست هست که نشان می‌دهد تیمی از دستگاه وزارت خارجه ایران در حال حاضر تلاش می‌کند مذاکراتی را در وین پیش ببرد.

تلاش‌های حکومت ایران، برای احیای دوباره مذاکرات هسته‌ای، در حال انجام می‌شود که اروپایی‌ها از همکاری‌های نظامی ایران با روسیه، در میان جنگ اوکراین، عصبانی‌اند.

وزرای خارجه «گروه هفت» در بیانیه‌ مشترکی که روز جمعه منتشر کردند، به‌صراحت انتقال پهپادهای تهاجمی ساخت حکومت ایران به روسیه را ناقض قطعنامه ۲۲۳۱ «شورای امنیت» سازمان ملل توصیف کرده‌ است. قطعنامه ۲۲۳۱، همان قطعنامه‌ای است که سند توافق هسته‌‌ای برجام ضمیمه آن به‌شمار می‌رود.

اورشلیم‌پست در بخش دیگری از گزارش روز جمعه خود نوشت هرچند به‌نظر می‌رسد مقام‌های جمهوری اسلامی همچنان تلاش می‌کنند تا دولت آمریکا به توافق هسته‌ای بازگردد، اما گزارش‌هایی هم در دست هست که نشان می‌دهد حکومت ایران در صورت شکست این طرح، در پی اجرای «طرح پشتیبان» خود خواهد بود. به این معنا که تلاش می‌کند تا با کمک روس‌ها، برنامه اتمی خود را با سرعت بیشتری پیش ببرد.

از: ایندیپندنت 


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.