اخبار کارگری: کارگران سنگینی دستان ناپاک در تأمین اجتماعی را تحمل نمی‌کنند

دوشنبه, 16ام دی, 1392
اندازه قلم متن

کارگران سنگینی دستان ناپاک در تأمین اجتماعی را تحمل نمی‌کنند

سرمایه بین النسلی سازمان، مربوط به همه کارگران است و خیانت به اندوخته کارگران در این صندوق خیانت به همه نسل هاست./ در حالی که صاحبان اصلی سازمان خود متحمل مشکلات درمانی و معیشتی زیادی‌ هستند، نمی‌توانند سنگینی دستان ناپاک را در جیب‌های‌شان تحمل کنند…

بیش از دو هزار نفر از کارگران شاغل و بازنشسته تامین اجتماعی در استان قزوین در پنجم دیماه با امضای طوماری خواستار پیگیری قضایی تخلفات مطرح شده در گزارش کمیته تحقیق و تفحص مجلس از سازمان تامین اجتماعی شدند.

به گزارش ایلنا، در این نامه که به امضای بیش از دو هزار کارگر شاغل در واحد‌های صنعتی استان قزوین رسیده، خطاب به رئیس قوه مقننه آمده است: ما کارگران استان قزوین ضمن قدردانی از تلاش مجلس برای تحقیق و تفحص از تأمین اجتماعی، تمام توان خود را در راه حراست و پاسداری از اموال سازمان تامین اجتماعی بکار گرفته‌ایم و از رئیس مجلس درخواست می‌کنیم جهت حفظ اموال کارگران در تامین اجتماعی، زمینه برخورد با متخلفان را فراهم کند.

کارگران امضا کننده این نامه در ادامه، غارت اموال بیمه شدگان تامین اجتماعی را ناشی از سوء استفاده برخی فرصت طلبان از فقدان نظارت دستگاهای مرتبط دانسته‌اند و آورده‌اند: در حالی که صاحبان اصلی سازمان خود متحمل مشکلات درمانی و معیشتی زیادی‌ هستند، نمی‌توانند سنگینی دستان ناپاک را در جیب‌های‌شان تحمل کنند.

کارگران قزوینی در این نامه با یادآوری ساز و کار بین‌النسلی سازمان تأمین اجتماعی، آورده‌اند: سرمایه بین النسلی سازمان، مربوط به همه کارگران است و خیانت به اندوخته کارگران در این صندوق خیانت به همه نسل هاست.

امضا کنندگان این نامه با اشاره به حجم تخلفات مالی صورت گرفته در تامین اجتماعی، در ادامه آورده‌اند: ما بیمه شدگان عمل مسئولین وقت سازمان را خیانت در امانت دانسته و معتقدیم اگر قرار بود مسئولان سازمان پاداش‌ها و هدایای آنچنانی به یکدیگر بدهند می‌بایست هزینه آن را از ردیف بودجه‌ای که دولت مشخص کرده بود، خرج می‌کردند.

در ادامه امضاء کنند گان نامه پی گیری گزارش تخلفات تامین اجتماعی را از جانب قوه قضائیه یک امتحان الهی برای این دستگاه دانسته‌ و در خاتمه تاکید کرده‌اند: چشم امید میلیون‌ها بیمه شده متوجه عملکرد قوه قضائیه در رسیدگی قانونی این پرونده است تا هر چه سریع‌تر فضای نا‌آرامی که در بین بیمه شدگان ایجاد شده است خاتمه یابد.
گفتنی است، کارگرانی از کارخانه‌های پارس پامچال، سیمرغ زهرا، کاشی سرامیک الوند، گلوکوزان، باغ کوثر، جوجه البرز، ایران چوب، قفل کار، فرش پارس، کاربراتور ایران، آرد ماشین، مهرام، سرما آفرین، آلومتک و آلومراد، نخ البرز، شیشه قزوین، هادی برق، کاشی پارس، چینی البرز، نیروگاه شهید رجایی، تولی پرس، البرز دارو، آبگینه، قند قزوین، ایران دو چرخ و… این نامه را امضا کرده‌اند.

تعدیل تدریجی ۱۲۰۰ نفر از کارگران کارخانه «عقاب افشان»

دبیر خانه کارگر سمنان از تعدیل تدریجی حدود ۱۲۰۰ نفر از کارگران کارخانه «عقاب افشان» طی یک سال گذشته به دلیل کاهش میزان تولید خبر داد.

حبیب الله محقق بااعلام این خبر به ایلنا گفت: طی یکسال گذشته ۱۲۰۰ نفر از کارگران کارخانه عقاب افشان (تولید کننده اتوبوس‌های اسکانیا)، به دلیل افزایش مشکلات

ناشی از تحریمهای اقتصادی به مرور بیکار شده‌اند که بیکاری ۷۰۰ نفر از آنان طی سه ماهه اخیر صورت گرفته است.

او با بیان اینکه تولید در کارخانه عقاب افشان با حداقل ظرفیت نیروی کار انجام می‌شود، افزود: نقص فنی این اتوبوس‌ها و وقوع تصادفات مرگبار اخیر باعث توقف شماره‌گذاری محصولات این کارخانه از جانب نیروی انتظامی شده است.

این فعال کارگری در سمنان افزود: پیش از این، کارخانه عقاب افشان روزانه حدود ۷ اتوبوس تولید و شماره گذاری می‌کرد، اما پس از تشدید تحریم‌های اقتصادی به دلیل تأمین نشدن قطعات، تولید به روزی یک اتوبوس کاهش یافت.

او در این زمینه اضافه کرد: علاوه بر تحریم‌ها، وقوع حادثه تصادف یک دستگاه اتوبوس ساخت این کارخانه در اتوبان تهران – قم، مشکلات این واحد تولیدی را دو چندان کرد، بطوری‌که هم اکنون در این کارخانه تولیدی صورت نمی‌گیرد.

این فعال کارگری درباره کاهش نیروی کار کارخانه عقاب افشان اظهار داشت: به طور معمول هر روز کارفرما با ۵ نفر از کارگران تسویه حساب می‌کند که به این ترتیب هر هفته ۳۵ تا ۴۰ کارگر بیکار می‌شوند.

دبیر خانه کارگر سمنان در خاتمه تصریح کرد: بر اساس گزارشات پلیس راهور تصادفات اتوبوس‌های اسکانیا به دلیل نقص فنی رخ داده و این درحالیست که بر اساس ادعای مدیر کارخانه، تمامی قطعات بکار گرفته شده در اتوبوس‌های ساخت این کارخانه استاندارد هستند. ایلنا – ۷ دیماه

اعتصاب کارگران نیروگاه دماوند در اعتراض به عملکرد کارفرما

حدود ۱۰۰ نفر از کارگران نیروگاه دماوند صبح امروز (یکشنبه ۸ دیماه) در واکنش به بی‌توجه‌ای به اعتراضات‌ گذشته‌شان، بار دیگر در مقابل درب ورودی این نیروگاه تجمع کردند…. یکی از کارگران حاضر در این تجمع، در توضیح علت برگزاری مجدد اجتماع اعتراضی کارگران نیروگاه دماوند به ایلنا گفت: ۵۱۰ کارگر شاغل در این نیروگاه بیش از یک سال است بابت معوقات پراکنده حقوقی طی سال‌های ۹۰ تا ۹۱، از جمله اضافه کاری، عیدی، پاداش و بن کارگری از این نیروگاه طلبکارند.

این کارگر در تشریح جزئیات خواسته‌های حقوقی کارگران گفت: بن کارگری، حق کنترل فرکانس و پاداش تولید کارگران از سال ۹۰ پرداخت نشده است. همچنین کارفرما مکلف است هر سال دو دست لباس کار در اختیار کارگران قرار دهد اما کارگران همچنان با لباس‌های کار سال ۹۰ مشغول کارند.

وی افزود: به جز مطالبات معوقه یاد شده، کارگران نیروگاه دماوند در یک سال و نیم گذشته دستمزد ماهیانه خود را با تاخیر دریافت کرده‌اند.

این کارگر با بیان اینکه تاخیر در پرداخت مطلبات قانونی کارگران بعد از واگذاری و انتقال مالکیت نیروگاه دماوند از وزارت نیرو به بنیاد شهید آغاز شد، افزود: کارفرمای جدید در خصوص پرداخت مطالبات سال ۹۰ کارگران نیز بی‌توجه است.

او گفت: بعد از تجمع روز ۱۸ آبان ماه، مسئولان سیاسی شهرستان تهران با رضایت کارفرما وعده دادند که هر ماه بخشی از معوقات مالی کارگران را پرداخت کنند که متاسفانه این وعده عملی نشد و کارگران مجددا تصمیم به تجمع گرفتند.

این کارگر افزود: علاوه بر محقق نشدن وعده پرداخت مطالبات معوقه از سوی کارفرما و مسئولین استانداری، بین کارگران شایعه شده است که کارفرما قصد دارد در واکنش به اعتراضات صنفی، سایر مزایای قانونی را نیز قطع کند.

او همچنین گفت: در اجتماع امروز، کارگران علاوه بر پرداخت نشدن مطالبات مالی خود، کارگران اعتراض‌شان را نسبت به اینکه کارفرما اجازه تشکیل نهاد کارگری همانند شورای اسلامی کار یا انجمن صنفی را در این نیروگاه نمی‌دهد اعلام کردند.

وی با بیان اینکه کارگران نیروگاه دماوند بر رفع مشکلات صنفی خود به اکثر ارگان‌ها همانند مجلس، وزارت نیرو، وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی.. نامه نگاری کرده‌اند افزود: با وجود آنکه هر کاری از دستمان بر می‌آمد در چارچوب قانون انجام دادیم اما متاسفانه هنوز مشکلات ما رفع نشده است.

به گفته وی، آغاز مشکلات کارگران نیروگاه حرارتی دماوند از سال ۹۱ زمانی آغاز شد که مالکیت نیروگاه از سوی وزارت نیرو به بنیاد شهید بابت یکسری از مطالبات واگذار شده است که با ادامه این روند کارگران ناچارا به اعتراضات صنفی خود ادامه دهند.

تأخیر ۳ ماهه در پرداخت حقوق کارگران سه شرکت پیمانکاری پالایشگاه آبادان

نایب رئیس اتحادیه کارگران پیمانی پالایشگاه آبادان از تاخیر سه ماهه در پرداخت حقوق و بیمه کارگران سه شرکت پیمانکاری مستقر در بندر صادراتی ماهشهر خبر داد.

«سیامک ملک» در این باره به ایلنا گفت: سه شرکت پیمانکاری «میخک قشم»، «عدالت کار» و «به‌ساخت» که تحت مسئولیت پالایشگاه آبادان در بندر صادراتی ماهشهر فعالیت دارند، به طور میانگین سه ماه است که پرداخت حقوق کارگران خود را به تاخیر انداخته‌اند.

او با بیان اینکه در هر کدام از این شرکت‌ها بیش از ۳۰ کارگر پیمانی کار می‌کنند، افزود: شرکت «میخک قشم» در زمینه خدمات نظافتی و «عدالت کار» و «به‌ساخت» نیز در زمینه تعمیرات مخازن و ابزار دقیق در بندر صادراتی ماهشهر فعالیت دارند.

به گفته این فعال کارگری در پالایشگاه آبادان، علاوه بر سه ماه تعویق حقوق و بیمه، پیمانکاران لباس کار و کلاه ایمنی کارگران را در موعد مقرر تأمین نمی‌کنند.

ملک افزود: تاخیر در پرداخت حق بیمه این کارگرانی که در شرایط سخت آب و هوایی کار می‌کنند باعث شده، تامین اجتماعی در تمدید دفترچه‌های درمانی آنان کوتاهی کرده و هم اکنون این کارگران برای مداوای بیماریهای خود از جمله بیماریهای شغلی، دچار هزینه و مشکلات مالی فراوانی می‌شوند.

پیمانکار: تأخیر دولت، پرداخت حقوق کارگران را به تعویق انداخته است

در این زمینه «علی رضایی» مدیر عامل شرکت خدماتی میخک قشم با تایید یک ماه تاخیر در پرداخت حقوق ۲۶ کارگر پیمانی این شرکت، دلیل تأخیر در پرداخت حقوق کارگران را پرداخت نشدن به موقع صورت وضعیت‌های مالی پیمانکاران از سوی پالایشگاه آبادان دانست.

او با بیان اینکه پالایشگاه آبادان صورت وضعیت‌های مالی پیمانکاران خود را با تاخیر پرداخت می‌کند افزود: پالایشگاه آبادان از مهر ماه سال جاری هیچ مبلغی بابت صورت وضعیت‌های مالی شرکت میخک قشم پرداخت نکرده است با این حال ما سعی کرده‌ایم حقوق مهر و آبان کارگران را به حسابشان واریز کنیم.

مدیر عامل شرکت پیمانکاری میخک قشم، میزان بدهی پالایشگاه آبادان را بیش از ۱۰۰ میلیون تومان ذکر کرد و گفت: پالایشگاه آبادان باید بابت سه ماه از صورت وضعیت مالی شرکت هر ماه مبلغ ۳۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان پرداخت کند.

متاسفانه ایلنا موفق به گفتگو با مدیران دو شرکت پیمانی دیگر که در این خبر ذکرشان رفته است نشد. – ۶ دیماه

۳ هزار کارگر ساختمانی «آمل» در نوبت دریافت دفترچه بیمه قرار دارند.

رئیس انجمن صنفی کارگران ساختمانی آمل از انتظار ۳ هزار کارگر ساختمانی این شهرستان برای دریافت دفترچه بیمه تامین اجتماعی خبر داد.

«مسلم مکاری» در این باره به ایلنا گفت: مرکز فنی و حرفه‌ای آمل از ابتدای سال ۸۸ نزدیک به ۵ هزار کارت مهارت در رشته‌های ساختمانی صادر کرده است که تا به امروز، تنها آن دسته از دارندگان کارت مهارت که تا پایان مهر۹۰ ثبت نام کرده بودند، تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار گرفته‌اند.

وی در ادامه با انتقاد از همکاری نکردن مرکز فنی و حرفه‌ای آمل با تشکل صنفی متبوعش در صدور کارت مهارت برای متقاضیان، افزود: مرکز فنی و حرفه‌ای آمل، تنها انجمن صنفی کارگران ساختمانی این شهرستان را به رسمیت نمی‌شناسد.

به گفته مکاری، این عدم همکاری به سوء استفاده گسترده شاغلان سایر صنوف از بیمه تامین اجتماعی کارگران ساختمانی منجر شده است.

این فعال صنفی در تشریح این موضوع بیان کرد: تامین اجتماعی بابل در سال جاری، اسامی ۴۰۰ نفر از دارندگان کارت مهارت رشته‌های ساختمانی را در اختیار انجمن صنفی قرار داد که پس از بازرسی‌های صورت گرفته مشخص شد ۱۱۲ نفر، کارگر ساختمانی نیستند و در سایر صنوف مشغول به کارند.

بازرس کانون انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی کشور در ادامه از تامین اجتماعی بابل که بدون استعلام از انجمن صنفی، دارندگان کارت مهارت رشته‌های ساختمانی را بیمه نمی‌کند، قدردانی کرد.

وی تاکید کرد که مرکز فنی و حرفه‌ای آمل نه تنها برای صدور کارت مهارت بلکه برای تمدید این کارت‌ها نیز باید از انجمن صنفی استعلام بگیرد.
رئیس انجمن صنفی کارگران ساختمانی آمل در پایان ضمن انتقاد از رعایت نشدن استانداردهای تخصصی در صدور کارت مهارت رشته‌های ساختمانی اظهار داشت: در خصوص برگزاری آزمون صدور کارت مهارت برای کارگران ساختمانی باید ساز وکارهای تخصصی تری اندیشیده شود- ایلنا – ۹ دیماه

گزارش کارگر فلزکار از دو کارخانه در گیلان

پیرو سیاست گذاری کارخانجات ایران و وضع تولید ، هر کارخانه ی که از رمق نیفتاده غالبن از رانت های مستقیم یا شراکت با مافیای سرمایه داری سرپایند . معمولن تولید این گونه کارخانجات بعلت خاص بودن مورد توجه این مافیای پول و قدرت است. گروه کارخانجات “سبحان دارو” از این ویژگی برخوردارند که در زیر به آن اشاره می شود .

“سبحان دارو”
“شرکت سبحان دارو” در سال ۱۳۵۵ با دریافت موافقت اصولی از وزارت صنایع و معادن وقت با نام “سوئیران” با مشارکت و دانش فنی “سیبا گایکی” سوئیس طراحی ، ساخته و در اواخر سال ۱۳۶۰ راه اندازی شد .نام شرکت در سال ۱۳۶۴ به” دارو سازی سبحان” تغییر یافت ، پس از تشکیل “گروه دارویی سبحان” در شرکت سرمایه گذاری “البرز” در سال ۱۳۸۳ شرکت “سبحان دارو” تاسیس و در آذر همان سال کارخانه و خطوط تولید و کلیه پروانه های ساخت محصول و فعالیت های ” شرکت داروسازی سبحان” به شرکت “سبحان دارو” انتقال یافت .

این کارخانه که ۱۵۰ کارگر در آن مشغول کار هستند در شهر صنعتی رشت واقع شده و یکی از موفقترین شرکت های گروه دارویی “سبحان” ست. با توجه به وضعیت خوب مالی شرکت،متاسفانه حقوق کارگران طبق قانون کار و در یک سطح پرداخت و قراردادها هم یک ساله می باشد و معمولن در مناسبت های خاص مقداری پول بعنوان پاداش به همه ی پرسنل داده می شود .

کارخانه هیچ گونه تشکل کارگری نداشته و نمایندگان حل اختلاف و نماینده کارگران از میان کارگران با سابقه توسط مدیریت انتخاب می شود و کارگران حق هیچ گونه دخالتی در انتخاب نماینده خود ندارند .

بیشتر تولید دارو در این شرکت برای “اعصاب و روان ” ست و دارای قیمتی بالا می باشد.

سبحان اُنکولوژی-

داروهای ضد سرطان و بیماری های خاص در کارخانه ی سبحان اُنکولوژی تولید می شود که زیر مجموعه ایی از خانواده ی “داروی سبحان” می باشد که کارگران در آن جا بلحاظ امنیت شغلی و تاثیرات جسمی وضعیت نا بسامان تری دارند .

سازه ی این کارخانه کوچکتر از “سبحان دارو ” به نام “سبحان اُنکولوژی” کاملن انحصاری بود که فروش خوب و ایده آلی دارد .

*از سهم درآمد آن مقداری تحت عنوان سود ویژه به کارگران پرداخت می گردد .

این شرکت -سبحان اُنکولوژی- بطور متوسط سالی دو بار مبلغی تحت عنوان افزایش تولید -بنا بر سنوات از ۵۰ تا ۲۰۰ هزار تومان- به کارگران پرداخت می نماید .
در پایان لازم به ذکر ست که قانون اخراج تحت عنوان تعلیق نیرو برقرار است ، منتها از ان جایی که جزء کارخانجات انحصاری و پر بازده می باشد در سالیان اخیر اخراجی صورت نگرفته ست.

پیام یکی از نمایندگان کارگران فولاد زاگرس قروه به سندیکای کارگران فلزکارومکانیک

«سید هادی حسینی عضو هیات مدیره کمیسیون صنعت و معدن مجلس اظهار داشته اند: عدم مدیریت مطلوب و.. از علل بیکارشدن کارگران این کارخانه فولاد زاگرس اعلام می کند و اعلام می دارد این مسئله بررسی می شود و طبق ماده ۲۳۳ آیین نامه مجلس مبنی بر شناسایی متخلفین تنظیم و به هیات رییسه مجلس تقدیم می شود.

دکتر قادر مرزی نماینده قروه گفته است که: مذاکراتی با سرمایه گذاران چینی و ترکیه انجام گرفته اما آنها به دلیل حجم بالای رقم بدهی این کارخانه،حاضر به همکاری نشدند.ایشان یادآوری نمودند : اگر مدیران سیاسی این بار نیز در روند اجرای این واحد صنعتی دخالت نکنند.می توان به پایدار بودن این کارخانه و اشتغال پایدار امیدوار بود.

نماینده مردم قروه و دهکلان در مجلس در مصاحبه با خبرگزاری فارس گفته است: کارخانه فولاد مبارکه و ذوب آهن اصفهان برای احیایی ذوب آهن کردستان وارد عمل شده و در این کارخانه سرمایه گذاری خواهند کرد و ظرف دوهفته آینده در کارخانه برای بازسازی مستقر می شوند.»

سندیکای کارگران فلزکار مکانیک بارها خواستار همکاری ذوب آهن اصفهان و کارخانه های فولاد مستقر در کشور برای راه اندازی این کارخانه مهم برای مردم و کارگران کردستان شده بود. حتا پیشنهاد کرده بود که با همکاری کارگران این کارخانه تولید کارخانه به فرو منگنز تغییر یابد تا هم کارگران بیکار فعلی به سرکار برگردندند وهم کارگران بیشتری با تغییر تولید استخدام خواهند شد.

سود حاصله از تغییر تولید فعلی به فرو منگنز بسیار شایان توجه است.

روابط عمومی سندیکای کارگران فلزکارمکانیک

 

کارگر فلزکار گزارش می دهد:
با توجه به اعتصاب غذای کارگران در ۳۰ آذر در ایران خودرو که برای افزاشی دستمزد صورت گرفت وهشدار سرپرستان به قطع اعتصاب غذا ، در هفته اول دیماه ۲ اعتصاب غذای دیگر درقسمت جنوبی ایران خودرو که بخش تولید و مونتاژ قرار دارد اجراشد .این اعتصاب غذا موجب آمدن مدیرعامل ایران خودرو به سالن غذا صورت گرفت. مهندس هاشم یکه زارع با حضور در سالن غذا خوری با تاکید بر اینکه فروش و تولیدایران خودرو هنوز به روال عادی برنگشته است و درنتیجه کارگران نباید انتظار افزایش دستمزد را داشته باشند افزود که اگر کسی نمی تواند با این دستمزد کارکند می تواند شرکت را ترک کند.

این ادعا درحالی است که پیش فروش محصولات ایران خودرو کماکان ادامه دارد. و با افزایش ۲ نوبته قیمت های ایران خودرو در سال جاری،شرکت ایران خودرو سود بسیار خوبی را از فروش محصولاتش می برد.

در حال حاضرافزایش دستمزد به خواست همگانی کارگران و کارمندان ایران خودرو تبدیل شده و هر روز بخش وسیع تری از کارگران شرکت به این افزایش دستمزد می پیوندند.

پیام یکی از نمایندگان کارگران فولاد زاگرس قروه به سندیکای کارگران فلزکارومکانیک

با سلام،شرکت فولاد زاگرس (ذوب آهن کردستان) از پرداخت حقوق کارگران که بالغ بر ۶ ماه است خودداری می کند. تعداد کارگران ۲۸۰ نفر می باشد. حق بیمه ماههای تیر و مرداد به تامین اجتماعی واریز نشده. کارگران درخواست فروش محصول و ضایعات چدنی از دادگاه را خواهان شده اند و کارشناس دادگاه از کارخانه بازدید به عمل آورده.

روابط عمومی سندیکای کارگران فلزکارومکانیک


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.