یونسکو: منع تحصیل دختران، آینده افغانستان را به خطر می‌اندازد

شنبه, 3ام دی, 1401
اندازه قلم متن

دانشجویان دختر عقب دروازه دانشگاه کابل پس از دستور منع تحصیل دختران در دانشگاه – WAKIL KOHSAR / AFP

سازمان یونسکو از طالبان خواست تصمیم منع تحصیل دختران را فورا لغو کنند

نیلوفر لنگر 

سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو)، روز جمعه دوم دی‌ماه، (۲۳ دسامبر) در بیانیه‌ای تصمیم طالبان مبنی بر منع تحصیل دختران در دانشگاه‌ها را محکوم و آن را «یک تصمیم قهقرایی و خطرناک برای آینده افغانستان» عنوان کرد. یونسکو از رهبری طالبان خواست تا این تصمیم را فورا لغو کنند.

آدری آزولی، مدیرکل یونسکو، در این بیانیه حذف دختران از تحصیلات متوسطه و عالی را «نقض عمیق کرامت انسانی و حق اساسی زنان» خواند و گفت: «این تصمیم عواقب جبران‌ناپذیری برای انکشاف اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی در افغانستان خواهد داشت.»

به باور اعضای سازمان یونسکو، دسترسی دختران و زنان به آموزش، با کاهش فقر، بهبود سلامت کودکان و مادران و نرخ پایین ازدواج کودکان مرتبط است.

طالبان، روز سه‌شنبه ۲۹ آذر، در یک نامه رسمی حضور دختران در دانشگاه‌های دولتی و خصوصی را در سراسر افغانستان ممنوع کردند. افراد طالبان، صبح روز چهارشنبه، به دانشگاه‌ها در سراسر کشور رفتند و دختران را به‌زور از کلاس‌های درس بیرون کردند.

مولوی ندا محمد ندیم، وزیر تحصیلات عالی طالبان، روز پنجشنبه در یک جلسه به کارمندان این وزارت دستور داد که در سراسر کشور به هیچ زنی به‌عنوان دانشجو، استاد یا کارمند اداری اجازه ورود به دانشگاه ندهند.

این تصمیم طالبان در ادامه دیگر دستورهای محدودکننده علیه زنان، واکنش‌های گسترده جهانی در پی داشت. سازمان یونسکو در بیانیه‌ای اعلام کرد در حالی که بیش از ۹۰ درصد جمعیت کشور در فقر به سر می‌برند، منع تحصیل دختران، کل آینده افغانستان را به خطر می‌اندازد.

در این بیانیه آمده است: «وقتی نیمی از جمعیت اجازه ادامه تحصیل و مشارکت در زندگی عمومی را نداشته باشند، هیچ پیشرفتی برای کشور ممکن نیست.»

یونسکو در این بیانیه به دستاوردهای ۲۰ ساله زنان افغان در زمینه تحصیل اشاره کرد و گفت که به کمک جامعه جهانی و با شجاعت و تلاش زنان افغانستان، آمار مشارکت زنان در دانشگاه‌ها، از حدود پنج هزار در سال ۲۰۰۱ به بیش از ۹۰ هزار در سال ۲۰۱۹ افزایش یافت و زنان در نقش‌های مختلف در جامعه حضور یافتند، اما امروز با تصمیم طالبان قرار است همه این دستاوردها نابود شوند.

طالبان پس از بازگشت به قدرت، در نخستین گام مدارس متوسطه و دبیرستان‌های دخترانه را تعطیل کردند. در ۱۶ ماه گذشته تنها دخترانی که در کلاس‌های اول تا ششم بودند، اجازه تحصیل داشتند. طالبان با وجود واکنش‌های جهانی، نه‌تنها برای بازگشایی مدارس متوسطه و دبیرستان‌های دخترانه اقدامی نکردند، بلکه دستور منع عمومی تحصیل برای زنان را نیز صادر کردند، به این معنا که پس از این دختران دانش‌آموز کلاس اول تا ششم نیز به مدرسه نخواهند رفت.

از: ایندیپندنت


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.