تداوم تحریم جشنواره فجر با واکنش هنرمندان؛ «با این داغ بر دل، جشن و‌ جشنواره‌‌ معنا ندارد»

پنجشنبه, 6ام بهمن, 1401
اندازه قلم متن

ایران اینترنشنال

تحریم حضور در جشنواره‌های فجر امسال ادامه دارد. کیومرث پوراحمد که اثرش به بخش مسابقه فجر ۴۱ راه پیدا کرده، گفت حضور فیلمش در جشنواره تصمیم تهیه‌کننده و مالک فیلم بوده نه او. هانیه توسلی، بازیگر نیز در واکنش به شرکت فیلمی با بازی او ‌در فجر گفت این حضور «انتخاب و تصمیم» او نیست.

با تداوم خیزش انقلابی مردم ایران و سرکوب خشونت‌آمیر معترضان از سوی حکومت، بسیاری از هنرمندان حضور در جشنواره‌های فجر امسال را در رشته‌های مختلف تحریم کردند و جدول آثار بخش مسابقه عمدتا خالی از نام‌های آشنا و چهره‌های مطرح است.

در چهل‌ویکمین جشنواره فیلم فجر، ۲۴ فیلم در بخش مسابقه حضور دارند که دست‌کم ۱۳ مورد از آن‌ها «ارگانی» است و یکی از این فیلم‌ها با پروانه «ویدیویی» و غیر‌سینمایی ساخته شده و دیگری تنها در جشنواره‌های خارجی به نمایش درآمده است.

کیومرث پوراحمد از معدود کارگردان‌های مطرحی است که نامش در میان سازندگان فیلم‌های بخش مسابقه این دوره از جشنواره به چشم می‌خورد.

پوراحمد اما در پستی اینستاگرامی حضور «پرونده باز است» را در جشنواره امسال خواست مالک فیلم، تهیه‌کننده و بعضی عوامل فیلم خواند و گفت جشنواره فیلم فجر دیگر نه جشن سینمای ایران که جشن دو سه ارگان خاص است: «در این چند ساله جشنواره برای من هیچ ارزش و اهمیتی نداشته؛ به خصوص در این سال خون‌بار و دردناک.»

این نویسنده و کارگردان در ادامه تاکید کرد: «با این همه داغی که بر دل داریم دیگر چه جشنی، چه جشنواره‌ای؟»

هانیه توسلی، بازیگر ایرانی هم در واکنشی مشابه،‌ درباره شرکت فیلم «چرا گریه نمی‌کنی؟» ‌در جشنواره فجر گفت که حضور این فیلم در هر رویدادی «انتخاب و تصمیم» او نیست و نخواهد بود.

توسلی در اینستاگرام خود نوشت: «در اسفند ۱۴۰۰ و فروردین ۱۴۰۱ در نقشی کوتاه، حدود پنج سکانس در فیلم “چرا گریه نمی‌کنی” بازی کردم. در چند ماه گذشته بر خلاف نام فیلم، خیلی گریه کرده‌ام و توان روحی و روانی شرکت و حضور در جشنواره را ندارم.»

از سوی دیگر لادن طباطبایی، بازیگر سینما، با انتشار ویدیویی از خود در اینستاگرام به صحبت‌های اخیر بهروز افخمی، کارگردان و نماینده سابق مجلس واکنش نشان داد.

افخمی اعتراضات سراسری را یک «نمایش زودگذر خیابانی» خوانده که فقط تعداد خیلی کمی از مردم باورش کردند.

طباطبایی در ویدیویی خطاب به افخمی گفت: «شما سارینا و نیکا و غزاله و حدیث و حنانه و … را ندیدید، حمله به مدرسه‌ها را ندیدید، بازداشت بچه‌ها را ندیدید، فشار به معلمان را ندیدید. همکاران خودتان را ندیدید. تحت فشار بودن فیلمسازان و بازیگران را ندیدید ….»

گسترش موج تحریم جشنواره‌های هنری و دوری هنرمندان از رویدادها و نهادهای وابسته به حکومت اما در شرایطی است که شماری از مقام‌های جمهوری اسلامی تحریم جشنواره‌های فجر را از سوی هنرمندان مستقل و منتقد، «مثبت» دانستند.

محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، از حضور شش فیلم با مضمون انقلاب، جبهه، جنگ و شهدا در جشنواره فیلم فجر امسال خبر داد و گفت: «فیلم‌هایی را که سیاه‌نمایی می‌کنند در جشنواره فجر نداریم.»

او همچنین مدعی ایجاد «جریانی جدید» در سینمای ایران شد و گفت: «امسال مجموعه کارهایی را که مجوز دادیم و به جشنواره رسیده را خودمان تولید می‌کنیم.»

بیش از نیمی از فیلم‌های راه‌یافته به بخش سودای سیمرغ جشنواره چهل‌ویکم فیلم فجر تولید نهادها و ارگان‌های وابسته به حکومت چون فارابی، ‌اوج، حوزه هنری، باغ موزه دفاع مقدس و انجمن سینمای انقلاب هستند. ارتش هم فیلمی در جشنواره امسال دارد.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

برچسب‌ها:

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.