روایت مجید توکلی از روزهای منتهی به اعدام محسن شکاری

جمعه, 5ام اسفند, 1401
اندازه قلم متن

روایت مجید توکلی از روزهای منتهی به اعدام محسن شکاری

ایران وایر

مجید توکلی، فعال سیاسی و زندانی سیاسی سابق با انتشار رشته توییتی به شرح دادگاه و روزهای منتهی به اعدام محسن شکاری پرداخته است.

این رشته توییت همزمان با سالروز تولد محسن شکاری منتشر شده است. محسن شکاری اولین معترض اعدام شده به دست جمهوری اسلامی در جریان اعتراضات سراسری ایران بود

مجید توکلی با بیان اینکه اولین بار محسن شکاری را در سالن ۱ زندان اوین دیده درباره او می‌نویسد: «ابتدا زیاد با دیگران ارتباط نمی‌گرفت. ناامید بود. بعد از چند روز گفتگو کم‌کم از جزئیات پرونده‌اش و شرایط سخت زندگیش گفت.»

به نوشته مجید توکلی، محسن شکاری روند بازجویی‌ها و بازپرسیِ پرشتابی داشت. وکیل تسخیری نامناسبی داشت. خانم راضیه سخاوتی، وکیل تسخیری او،  معمولا تلاش جدی برای برای نجات بازداشتی‌ها نمی‌کرد.

آقای توکلی نوشته این وکیل تسخیری محسن را متقاعد کرده بود که اعترافات اولیه را بپذیرد تا تنها با استفاده از وضعیت خانوادگی سابقه‌ خودکشی و پرونده‌ پزشکی برای او کاری بکند. مسیر حقوقی‌ای که معمولاً جواب نمی‌داد.

به گفته آقای توکلی قرار بود که محسن شکاری در دادگاه اعترافات ساختگی را رد کند و وکیل تسخیری‌اش را عزل کند. 

مجید توکلی ادامه داده که اعترافات تصویری و روند پرشتاب دادرسی در روزهای ابتدایی که شرایط روحی و ذهنی خوبی نداشت و در نهایت نپذیرفتن وکلای تعیینی موجب نگرانی بود.

به گفته آقای توکلی «بعد از جلسه اول دادگاه (که چند دقیقه‌ای بود) حال و روحیه محسن بهتر شده بود. تصورش این بود که مجموع روند پرونده مثبت است. در دادگاه هم قول‌هایی به او داده بودند.»

وی نوشته تصور محسن شکاری این بود که مجموع روند پرونده مثبت است. فردی که چاقو خورده بود، آسیب جدی‌ ندیده بود و دیه‌ی ۵ یا ۷ میلیونی تعیین شده بود. جراحت ساده بود و تاکید محسن هم دفاع از دوستش بود.

آقای توکلی در پایان این رشته توییت نوشته است شاید انتظار نداشتند که یک ایران برادر و خواهر محسن شوند. تا جایی که می‌دانم چند نفر از وکلا در تلاش برای پیدا کردن خانواده و پیگیری مناسب حقوقی پرونده‌اش بودند. من و بسیاری از کسانی که با محسن آشنا شده بودیم، هنوز در زندان بودیم ‌و ظهر خبرِ بد تقریباً به همه رسیده بود.

محسن شکاری در ۳ مهر ۱۴۰۱ در جریان اعتراضات خیابانی در تهران دستگیر شد و دادگاه انقلاب تهران، به دلیل بستن خیابان ستارخان و مجروح کردن یک مامور بسیج او را به محاربه متهم کرد.

در ۱۷ آذر ۱۴۰۱، پس از ۷۵ روز بازداشت، محسن شکاری توسط جمهوری اسلامی اعدام شد. اعدام او موجب برانگیخته‌شدن خشم عمومی در ایران و جهان شد و سازمان عفو بین‌الملل اعدام شکاری را «وحشتناک و ناعادلانه» توصیف کرد.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.