نمایشگاه کتاب لایپزیگ به مرکز اسلامی هامبورگ اجازه حضور نداد

سه شنبه, 9ام اسفند, 1401
اندازه قلم متن

صدای آمریکا

نمایشگاه کتاب لایپزیگ که پس از نمایشگاه بین‌المللی کتاب هامبورگ دومین نمایشگاه بزرگ کتاب آلمان است در رشته‌توییتی از عدم اجازه حضور به مرکز اسلامی هامبورگ در این رویداد سالانه فرهنگی خبر داد.

برگزارگنندگان این نمایشگاه گفته‌اند که حوادث ایران را با «ناراحتی زیاد» دنبال می‌کنند و حمایت آشکار خود را از آزادی، حقوق بشر و حقوق زنان ابراز کرده‌اند.

 

آنها همچنین گفته‌اند که اداره حفاظت از قانون اساسی هامبورگ از ارتباط نزدیک مرکز اسلامی هامبورگ با رژیم جمهوری اسلامی ایران خبر داده است و این که این مرکز از اقدامات ناقض حقوق بشری حکومت حمایت می‌کند.

در این توییت آمده است که نمایشگاه تلاش دارد با رویدادهای خود بر این نگرش تأکید کند به عنوان مثال جلسه بحث و گفتگویی تخت عنوان «ایران: زن، زندگی، آزادی در ادبیات» بر‌پا کرده‌ است.

کلودیا راث، وزیر فرهنگ آلمان نیز از این تصمیم استقبال کرده است. او گفته است سازمان‌دهندگان تصمیم می‌گیرند که چه غرفه‌ای در نمایشگاه باشد و سازمانی که «آشکارا با رژیم جنایتکار ملاهای ایران در ارتباط نزدیک است جایی در نمایشگاه کتاب لایپزیک ندارد.

پیشتر ولکر بک، عضو حزب سبزهای آلمان در نامه‌ای به وزیر فرهنگ خواستار عدم حضور مرکز اسلامی هامبورگ در نمایشگاه شده بود.

مرکز اسلامی هامبورگ به عنوان بازوی اجرایی رژیم جمهوری اسلامی ایران مدتهاست در کانون توجه سیاستمداران آلمان قرار دارد.

آلمان در ماه آبان، سلیمان موسوی‌فر، معاون ایرانی مرکز اسلامی هامبورگ را اخراج کرد.

حمایت از سازمان‌های افراطی و تروریستی شیعه و همچنین به اشتراک‌ گذاشتن ویدیوهای تبلیغاتی با همین هدف در فیسبوک از جمله اتهامات موسوی‌فر بود.

در آن زمان مقامات داخلی آلمان گفتند که موسوی‌فر در کنار فعالیت و حمایت از سازمان‌های شیعه افراطی و تروریستی، با دو سازمان جمع‌آوری کمک‌های مالی ارتباط داشته که با نمایندگان حزب الله لبنان در ارتباط بوده‌است.

موسوی‌فر فیلم‌ها و عکس‌های تبلیغاتی این سازمان را در فیسبوک به اشتراک می‌گذاشت و به کشته‌شدگان حزب‌الله ادای احترام می‌کرد.

سلیمان موسوی‌فر به بهانه تحصیل فرزندانش تا آخرین لحظه در برابر دستور دادگاه برای ترک آلمان مقاومت کرد و سرانجام به ایران بازگشت.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.