قیمت بلیت اتوبوس شهری و بین شهری در ایران افزایش می‌یابد

جمعه, 26ام اسفند, 1401
اندازه قلم متن
 

خبرگزاری ایسنا روز پنج‌شنبه، ۲۵ اسفند، به نقل از اتحادیه شرکت‌های تعاونی مسافربری خبر داد که قیمت بلیت اتوبوس ٢۵ درصد افزایش پیدا می‌کند. شهرداری تهران اما افزایش قیمت بیشتری را برای اتوبوس‌های شهری در نظر گرفته است.

خبرگزاری ایسنا روز پنج‌شنبه، ۲۵ اسفند، به نقل از اتحادیه شرکت‌های تعاونی مسافربری خبر داد که قیمت بلیت اتوبوس ٢۵ درصد افزایش پیدا می‌کند. شهرداری تهران اما افزایش قیمت بیشتری را برای اتوبوس‌های شهری در نظر گرفته است.

افزایش ۴۰ درصدی قیمت بلیت اتوبوس شهری در تهران و ۲۵ درصدی بلیت اتوبوس بین شهری در کل کشور در حالی رخ می‌دهد که فرسودگی شدید ناوگان اتوبوسرانی هنوز حل نشده است.

روز ۲۳ اسفند اعضای شورای اسلامی شهر تهران پس از بحث و بررسی نهایتا با افزایش میانگین ۴۰ درصد برای نرخ بلیت اتوبوس در خطوط اتوبوسرانی شهر تهران برای سال آینده موافقت کردند.

افزایش قیمت بلیت اتوبوس در ایران در حالی رخ می‌دهد که با افزایش قیمت بلیت، تعاونی‌ها و شرکت‌های اتوبوس‌رانی قادر به به‌روزرسانی اتوبوس‌های خود نیستند و تعداد زیادی اتوبوس در ایران فرسوده شده‌اند.

بر اساس گزارش منتشر شده در اواخر تابستان در رسا‌نه‌های ایران بیش از ۹۰ درصد ناوگان حمل و نقل عمومی شهرداری تهران دچار فرسودگی است.

در همین زمینه مهدی علیزاده، سرپرست شرکت واحد اتوبوسرانی تهران، در گفت‌وگو با همشهری آنلاین گفته است: «قرار است تا پایان سال ۱۴۰۲، دو هزار اتوبوس تولید داخلی خریداری شود. ضمن اینکه ماموریت خرید هزار دستگاه اتوبوس وارداتی نیز برای کمبودهای ناوگان، از سوی شرکت‌های تولید‌کننده دنبال شود.»

وی در حالی از خرید دو هزار اتوبوس داخلی خبر داده است که تکنولوژی این اتوبوس‌ها قدیمی و متعلق به بیش از ۳۰ سال قبل است. بیشتر این اتوبوس‌ها دارای موتورهای قدیمی مرسدس بنز هستند که تکنولوژی آن به دهه ۷۰ میلادی بازمی‌گردد و عملا این اتوبوس‌ها را می‌توان محصولات فرسوده اما صفر کیلومتر دانست.

با این همه قیمت همین اتوبوس‌ها با تکنولوژی قدیمی، مشکل اصلی در ایران است.

به گفته سرپرست شرکت واحد اتوبوسرانی تهران، در خصوص قیمت خرید هر دستگاه اتوبوس داخلی، قیمت‌ها «به نوسانات بهای ارز وابسته است اما آن طور که با شرکت‌ها مذاکرده کرده و قرار داد بسته‌ایم، هر اتوبوس داخلی تقریبا چیزی بین ۶.۵ تا ۷ میلیارد تومان هزینه دارد. اتوبوس‌های دست دوم خارجی نزدیک به نو چیزی در حدود ۲.۵ تا ۳ میلیارد و اتوبوس‌های خارجی نو حدود هشت میلیارد تومان قیمت دارد.»

اتوبوس ارزان‌ترین وسیله حمل و نقل عمومی در ایران است و افزایش قیمت بلیت می‌تواند تاثیر منفی در اقتصاد خانواده‌های قشر فقیر و متوسط ایران داشته باشد.

با این حال شرکت‌های اتوبوس‌رانی این افزایش قیمت‌ها را کافی نمی‌دانند.

احمدرضا عامری، رئیس اتحادیه شرکت‌های تعاونی مسافربری، گفت: «تعمیرات اتوبوس بسیار افزایش پیدا کرده و قطعات اتوبوس هم هزینه‌های ارزی دارند و قیمت ارز هم در چند ماه گذشته بالا رفته‌ است و این هزینه‌ها با قیمت بلیت همخوانی ندارد. افزایش ۲۵ درصدی رقم زیادی محسوب نمی‌شود و تا زمانی که بخواهد به قیمت واقعی خودش برسد، هنوز خیلی فاصله دارد و برای تغییر قیمت در سال جدید باید با دولت مذاکره کنیم.»

از: رادیو فردا 


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.