آفتاب نیوز: چرا «وریا غفوری» چنین محبوب ملت ست؟

پنجشنبه, 11ام خرداد, 1402
اندازه قلم متن

به بهانه خداحافظی وریا غفوری از فوتبال

محبوبیت وریا غفوری در میان ملت و منفور بودن او در میان طیفی از تندرو‌ها مسئله‌ای است که نیازمند واکاوی‌های سیاسی_ جامعه‌شناختی است. هر چند این مسئله که گفتمان رسمی و گفتمان مردمی تا این حد در برابر هم قرار گرفته است، موضوعی است که باید از سوی کارشناسان جامعه شناسی مورد بررسی قرار گیرد. اینکه چرا هر شخصی که در صداسیما و رسانه‌های مانند کیهان مورد انتقاد است، بلافاصله نزد مردم به شدت محبوب می‌شود، خود معنای زیادی به دنبال دارد.
 
آفتاب‌‌نیوز :

«بازیکنی که شبیه هیچکس نیست»، «کایپتان قلب‌ها»، «ایستاده کنار مردم» این‌ها بخشی از صد‌ها لقبی است که توسط مردم در شبکه‌های اجتماعی  به او داده شده است. به گفته یک شرکت رصد فعالیت‌های اینترنی بیش از ۵۵ میلیون پست و کامنت مثبت در رابطه با وریا غفوری کاپیتان اسبق استقلال تا کنون نوشته شده است که بسیار کم‌سابقه است.

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ غریو ورزشگاه‌ها و فریاد مردم که  شعار «وریای باغیرت محبوب قلب ملت» سر می‌دهند چندان به مذاق برخی خوشایند نبود. قریب ۱۵ سال قبل زمانی که او از سنندج به راه افتاد تا در تست تیم پاس همدان شرکت نمایید، شاید کمتر کسی فکر می‌کرد که نام وریا غفوری روزی به سردرد متحجرترین اعضای جامعه بدل شود.

وریا بعدتر برای تیم‌های شهرداری تبریز، نفت تهران، سپاهان اصفهان نیز بازی کرد تا سرانجام پس از پیوستن به استقلال و جدایی ۳ کاپیتان از این تیم، او بازوبند کاپیتانی این تیم را بر بازو بست. غفوری از بازیکنان مورد علاقه کارلوس کی روش بود و در جام ملت‌های آسیا در ۲۰۱۵ از جمله بازیکنانی بود که به صورت فیکس در تیم بازی کرد. خط خوردن او از تیم ملی واکنش‌های زیادی را در پی داشت، بسیاری از جمله نمایندگان مجلس به این مسئله اعتراض کردند.

این خط خوردگی چنان از نظر صاحبنظران فوتبالی مشکوک و بی‌دلیل بود که فدراسیون فوتبال آسیا در اقدامی بی‌سابقه تیم ملی ایران را به دلیل این اقدام به زعم این فدراسیون سیاسی و تبعیض‌آمیز به پرداخت ۱۰۰ هزار دلار جریمه محکوم کرد، وریا غفوری پس از دریافت غرامت آن را به خیریه کودکان ایران زمین اهداء کرد. کارلوس کی روش بعد‌ها اذعان کرد که دلیل حذف غفوری از تیم ملی «به مسائلی خارج از زمین فوتبال» مربوط می‌شد.

گفته می‌شود که حذف او از تیم استقلال و فولاد خوزستان نیز بر اثر برخی فشار‌ها انجام گرفت. اظهارات مهدی تاج که گفت: بازیکنان «نباید وارد بازی‌های سیاسی» شوند از طرف مردم خطاب به وریا غفوری تعبیر شد و اعتراض گسترده‌ای در پی داشت، به ویژه که خود او علی رغم داشتن چند پرونده مالی  با حمایت یک جناح سیاسی_ امنیتی خاص دوباره به ریاست فدراسیون فوتبال منصوب شد. محمد دادکان در این‌باره گفت: «از بالا فشار آوردند برای عدم تمدید با وریا، الان می‌گویند که همه باید سکوت کنند و کسی حرفی نزند.»

سکوتی که البته چندان در قاموس وریا نبود، او خود را «خادم ملت ایران و همیشه در کنار آن‌ها توصیف کرد» حضور وریا غفوری با پیراهن منقش به جمله دختر آبی، با استقبال عظیم هواداران فوتبال و مردم مواجه شد. غفوری گفت: «وقتی پای مشکلات مردم کشورم وسط می‌آید نمی‌توانم ساکت باشم» عدم سکوت او البته هزینه‌های مالی و حرفه‌ای سنگینی برای این اسطوره فوتبال کشور در پی داشت.

غفوری در واکنش به آتش گرفتن یک مدرسه در زاهدان در ۱۳۹۷ نوشت «شرم بر مسئولین کشوری که دانش آموزانش چنین به خاطر نداشتن حداقل امکانات بسوزند» یکی از مسئولین کمیته انضباطی در آن زمان این سخنان را در راستای سیاه‌نمایی و ناامید کردن مردم تعبیر کرد. واکنش او به موضوعاتی مانند دستگیری فعالان محیط زیست و کشته شدن کولبران نیز با واکنش تلخ مسئولان مواجه شد.

در کنار انبوه کامنت‌های مثبت مردم  در پای مطالب او هر از گاهی  اکانت‌های موسوم به سایبری با فحاشی‌های رکیک به او پاسخ می‌دادند، برنامه ۲۰ و ۳۰ نیز توییت  انتقادات چند کاربر حزب‌الهی از وریا را تحت عنوان «اعتراضات مردم به سخنان فرافکنانه سلبریتی فریب خورده» بازتاب می‌داد.

پس از سقوط هواپیمای اوکراینی غفوری صداوسیما را به دروغگویی متهم کرد و خواستار برخورد با مسببان این حادثه شد، چندی بعد حساب او در شبکه‌های اجتماعی به دستور حراست وزارت ورزش بسته شد.

انتقاد وریا غفوری از وضعیت معیشت مرد، گرانی‌ها و سیاست‌های اعمال شده در برخورد با منتقدان بار‌ها او را روانه دادگاه‌های مختلف کرد. در نهایت او در یک استوری در شبکه اجتماعی اینستاگرام اعلام کرد که از فوتبال حرفه‌ای خداحافظی خواهد کرد. این استوری کوتاه نیز مانند دیگر سخنان او، بلافاصله وریا غفوری را به صدر اخبار رسانه‌ای کشور کشاند.

میلاد علوی روزنامه‌نگار در باره او نوشت: «او در دلمان نشست و همیشه کنارمان بود، نگذاشتند با ما بماند، اما کاپیتان شرافتش را نفروخت، دلتنگت می‌شویم…» حضور  وریا غفوری در کنار فرشته احمدی، کودک مهابادی که مادرش را از دست داده بود و هدیه‌ای که وریا برایش برده بود، بازتابی میلیونی در شبکه‌های اجتماعی داشت.

تشویق همزمان هر دو طیف هواداران پرسپولیس و استقلال در بازی خداحافظی از همان ساعات پیش از شروع بازی آغاز شد. شعار «وریای باغیرت، حرف تو حرف ملت» در ورزشگاه ۱۰۰ هزار نفری آزادی طنین انداز شده است.

محبوبیت او در میان ملت و منفور بودن او در میان طیفی از تندرو‌ها مسئله‌ای است که نیازمند واکاوی‌های سیاسی_ جامعه‌شناختی است. هر چند این مسئله که گفتمان رسمی و گفتمان مردمی تا این حد در برابر هم قرار گرفته است، موضوعی است که باید از سوی کارشناسان جامعه شناسی مورد بررسی قرار گیرد. اینکه چرا هر شخصی که در صداسیما و رسانه‌های مانند کیهان مورد انتقاد است، بلافاصله نزد مردم به شدت محبوب می‌شود، خود معنای زیادی به دنبال دارد.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.