تجمع‌ بازنشستگان در یکشنبه‌های اعتراضی: حقوق ما برای ۱۰ روز کافی نیست

یکشنبه, 28ام خرداد, 1402
اندازه قلم متن

صدای آمریکا

بازنشستگان تامین اجتماعی روز یکشنبه ۲۸ خرداد در چند شهر تجمع‌های اعتراضی برگزار کردند. این تجمع‌ها در رشت، کرمانشاه، اردبیل، اهواز، شوشتر ، شوش و هفت‌تپه برگزار شدند.

خبرگزاری ایلنا در این مورد نوشت که مطالبات آنها، «ترمیم مستمری و دریافت حقوق بالاتر از خط فقر، برخورداری از خدمات درمانی رایگان، ارتقای خدمات رفاهی و اعاده‌ استقلال سازمان تامین اجتماعی است.»

بر اساس این گزارش، بازنشستگان معترض تامین اجتماعی می‌گویند: «حقوق دریافتی برای ده روز ماه کفایت نمی‌کند.»

به گزارش کانال‌های متعلق به تشکل های بازنشستگان، تجمع کنندگان شعار می دادند: «بازنشسته بیداره – از تهدید بیزاره»، «گرانی – تورم – بلای جان مردم» «تا حق خود نگیریم – از پای نمی‌نشینیم»، «نه وعده – نه بازی – اجرای همسان‌سازی» و «بازنشسته داد بزن، حقتو فریاد بزن».

بازنشستگان تامین اجتماعی از ماه‌ها پیش با برگزاری تجمع در روزهای یکشنبه هر هفته که به «یکشنبه‌های اعتراضی» شهرت یافته است، برای بهبود شرایط معیشتی و زندگی خود تلاش می‌کنند.

همراه با این گروه ، بازنشستگان مخابرات و صنعت فولاد نیز در ماه‌های اخیر با برگزاری تجمع‌هایی، ضمن اعتراض به شرایط معیشتی خود خواستار تحقق مطالبات صنفی خود از سوی حکومت هستند.

 

این در شرایطی است که مقام‌های حکومتی در این ماه ها با نمایندگان بازنشستگان معترض دیدار و مذاکره نکرده‌اند. با این همه، علی بهادری‌جهرمی، سخنگوی دولت، روز ۱۶ خرداد در دانشگاه تهران با اعلام اینکه «این دولت از ابتدا، موارد متعدد اعتراضاتی را که مسالمت‌آمیز بوده را شنیده و واکنش نشان داده است» افزود: «شخص رئیس جمهور با نماینده آنها جلسه گذاشت و موضوع را پیگیری کرد.»

با این همه، بازنشستگان معترض در تجمع‌های خود در مقابل اداره‌های تامین اجتماعی شهرهای مختلف از «بی‌توجهی مسئولان به مطالبات‌شان» به شدت انتقاد کرده‌اند. ضمن آنکه تشکل‌های بازنشستگان چندین بار از برخوردهای امنیتی – قضایی با بازنشستگان خبر داده‌اند.

تجمع‌های اعتراضی بازنشستگان همراه با کارگران و دیگر مزدبگیران، در شرایطی ادامه دارد که به گزارش خبرگزاری ایلنا، مرکز پژوهش‌های مجلس اخیرا درباره افزایش نرخ خط فقر اعلام کرد که این نرخ طی «یک دهه از ۱۹ درصد به بیش از ۳۰ درصد افزایش یافته است.»

همچنین محمد باقری‌بنابی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، روز ۲۵ خرداد، میزان خط فقر در تهران را ۳۰ میلیون تومان عنوان کرد.

به گزارش برخی از رسانه‌های ایران، او گفت که «با توجه به شرایط مسکن، اجاره، معیشت و تورم مشاهده می‌کنیم که قشر متوسط جامعه عملا به سمت حاشیه‌نشینی در تهران و یا شهرهای همجوار سوق پیدا کرده و به همین علت ممکن است در آینده نه چندان دور شاهد مسائل اجتماعی و سیاسی متعدد باشیم».


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.