انتقال به زندان قزلحصار؛ گزارشی از آخرین وضعیت متهمان پرونده موسوم به “شهرک اکباتان”

سه شنبه, 10ام مرداد, 1402
اندازه قلم متن

خبرگزاری هرانا – میلاد آرمون، علیرضا کفایی، امیرمحمد خوش اقبال، علیرضا برمرز پورناک، سید محمدمهدی حسینی، حسین نعمتی، مهدی ایمانی و نوید نجاران، هشت تن از متهمان پرونده موسوم به “شهرک اکباتان” و از بازداشت شدگان اعتراضات سراسری ۱۴۰۱، امروز دهم مردادماه، همزمان با انتقال صدها زندانی، از زندان رجایی شهر به زندان قزلحصار کرج منتقل شدند. این شهروندان که در بازداشت موقت بسر میبرند، با اتهاماتی از جمله “محاربه و مشارکت در قتل” مواجه هستند.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، میلاد آرمون، علیرضا کفایی، امیرمحمد خوش اقبال، علیرضا برمرز پورناک، سید محمدمهدی حسینی، حسین نعمتی، مهدی ایمانی و نوید نجاران، هشت تن از متهمان پرونده موسوم به “شهرک اکباتان” کماکان به صورت بلاتکلیف در بازداشت بسر میبرند.

یک منبع مطلع نزدیک به خانواده این شهروندان به هرانا گفت: “امروز سه شنبه دهم مردادماه، این افراد بدون اطلاع قبلی همزمان با انتقال صد ها زندانی، از زندان رجایی شهر کرج به زندان قزلحصار کرج منتقل شدند.”

این منبع مطلع ضمن بیان اینکه از میان آنها نوید نجاران یکی از متهمان این پرونده اخیرا در اهواز بازداشت شده، در تشریح وضعیت پرونده موسوم به “شهرک اکباتان” به هرانا گفت: “پرونده این افراد به دو بخش تقسیم شده است. یک بخش از پرونده به شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی ابوالقاسم صلواتی و بخش دیگر به شعبه ۱۳ دادگاه کیفری یک تهران ارجاع داده شده است. تاکنون برای این افراد که پرونده آنان با عناوین اتهامات امنیتی و محاربه در دادگاه انقلاب است، حکمی صادر نشده است. بخش دیگری از پرونده که در دادگاه کیفری است، اخیرا جهت تکمیل تحقیقات در کمیسیون پزشکی قانونی در حال بررسی است.”

به گفته این منبع مطلع، “در صورت اعلام نتیجه از کمیسیون پزشکی قانونی این پرونده به دادسرا ارجاع داده میشود. پس از تکمیل تحقیقات در دادسرا پرونده مجددا به دادگاه ارسال خواهد شد.”

روز جاری هرانا با انتشار گزارشی، از انتقال صدها زندانی طی ۲۴ ساعت گذشته از زندان رجایی شهر کرج به زندان قزلحصار خبر داد. این اقدام به دنبال دستور رییس قوه قضاییه درخصوص جابجایی (تعطیلی) زندان رجایی شهر کرج، انجام شده است.

در ابتدای آبان ماه سال ۱۴۰۱، در جریان اعتراضات سراسری و پس از کشته شدن یک تن از نیروهای بسیج به نام “آرمان علی وردی” در شهرک اکباتان دستکم بیش از ۵۰ نفر از جوانان ساکن شهرک اکباتان توسط نیروهای امنیتی و انتظامی بازداشت شدند. از میان آنها برای ۱۴ نفر به نام های میلاد آرمون، سید محمدمهدی حسینی، مهدی ایمانی، علیرضا کفایی، امیرمحمد خوش اقبال، علیرضا برمرز پورناک، حسین نعمتی، یاسمین دشتانی، امیر مهدی رضایی، عرفان رضایی، غلامرضا نبی گل، سارا اژدری، آریا پاکزاد و محمدرضا افتخار، کیفرخواست صادر شد. جوانان بازداشت شده دیگر نیز پس از مدتی به دلیل فقدان مدارک و شواهد با صدور منع تعقیب آزاد شدند.

در اردیبهشت ماه سال جاری نیز سخنگوی قوه قضاییه از طرح اتهام “محاربه از طریق تمسک به سلاح سرد و اقدام علیه امنیت ملی” برای سه تن از متهمان پرونده موسوم به آرمان علی وردی بسیجی کشته شده در جریان اعتراضات سراسری خبر داد.

خبرگزاری فارس در تاریخ دوازدهم آبان ماه ۱۴۰۱، ویدیویی از اظهارات میلاد آرمون متهم اصلی این پرونده با حسین رحیمی، فرمانده انتظامی استان تهران منتشر کرد. در ویدیوی مذکور آقای آرمون صراحت علام میکند که چاقویی در دست نداشته و آقای رحیمی اظهارات آقای آرمون را رد میکند.

بنا بر کیفرخواست صادره، میلاد آرمون، محمدمهدی حسینی و مهدی ایمانی به “محاربه” و علیرضا کفایی، امیر محمد خوش اقبال، علیرضا برمز پورناک، حسین نعمتی و هفت متهم دیگر نیز به اتهاماتی از جمله “مشارکت در قتل عمد” و “اخلال در نظم و آرامش عمومی” متهم شده‌ اند.

لازم به ذکر است، تاکنون از اتهامات مطروحه علیه نوید نجاران که اخیرا در رابطه با این پرونده در اهواز بازداشت شده، اطلاعی حاصل نشده است.

از سوی دیگر، در جریان این واقعه نیروهای امنیتی شمار دیگری از شهروندان را به دلیل انتشار مطالبی در رابطه با آرمان علی وردی و یا شهرک اکباتان در فضای مجازی بازداشت کردند.

یک منبع مطلع نزدیک به خانواده یکی از این افراد بازداشت شده، به هرانا گفت: “برای این افراد پرونده قضایی تشکیل شده است. برخی از افراد مشمول عفو شدند. پرونده تعدادی از این افراد نیز کماکان در دادگاه انقلاب در حال بررسی است.”

در متن زیر به مشخصات و تاریخ بازداشت متهمان پرونده موسوم به “شهرک اکباتان” پرداخته شده که کماکان در بازداشت و بلاتکیفی بسر میبرند.

۱- میلاد آرمون – فرزند: مهدی – متولد: ۱۴ اسفندماه ۷۷ – تاریخ بازداشت: یازدهم آبان ماه ۱۴۰۱

۲- علیرضا کفایی – فرزند: سیروس – متولد: ۱۳ خردادماه  ۶۹ – تاریخ بازداشت: سیزدهم آبان ماه ۱۴۰۱

۳- امیرمحمد خوش اقبال – فرزند: علیرضا – متولد: ۸ خردادماه ۷۷ – تاریخ بازداشت: شانزدهم آذرماه ۱۴۰۱

۴- علیرضا برمرز پورناک – فرزند: سعید – متولد: ۳ دی ماه ۷۶- تاریخ بازداشت: سیزدهم آبان ماه ۱۴۰۱

۵- سید محمدمهدی حسینی – فرزند: سید حسن – متولد: ۱۵ آذرماه ۷۷ – تاریخ بازداشت: پانزدهم آذر ماه ۱۴۰۱

۶- حسین نعمتی – فرزند: جهانگیر – متولد: ۱۵ اردیبهشت ماه ۷۷ – تاریخ بازداشت: بیست و سوم آذر ماه ۱۴۰۱

۷- مهدی ایمانی – فرزند: حمید – متولد: ۲۳ دی ماه ۷۳ – تاریخ بازداشت: بیست و چهارم آذر ماه ۱۴۰۱

۸- نوید نجاران – فرزند: نامشخص – متولد فروردین ماه ۷۱ – تاریخ بازداشت: نامشخص

در لیست فوق به مشخصات نیز به متهمان این پرونده پرداخته شده که پس از بازداشت با تودیع وثیقه آزاد شده اند.

۱- یاسمین دشتانی – فرزند: علیرضا – متولد: نامشخص – تاریخ بازداشت: بیست و هفتم آذرماه ۱۴۰۱ – تاریخ آزادی با تودیع وثیقه: بیست و نهم آذرماه ۱۴۰۱

۲- امیر مهدی رضایی – فرزند: علی – متولد: ۳ مردادماه ۷۶ – تاریخ بازداشت: سیزدهم آبان ماه ۱۴۰۱ – تاریخ آزادی با تودیع وثیقه: بیست و نهم آذرماه ۱۴۰۱

۳- عرفان رضایی – فرزند: علی – متولد: ۳ مردادماه ۷۶ – تاریخ بازداشت: سیزدهم آبان ماه ۱۴۰۱ – تاریخ آزادی با تودیع وثیقه: بیست و نهم آذرماه ۱۴۰۱

۴- غلامرضا نبی گل – فرزند: عبدالحصمد – متولد: ۱۳ خردادماه ۷۱ – تاریخ بازداشت: بیست و هشتم آبان ماه ۱۴۰۱ – تاریخ آزادی با تودیع وثیقه: بیست و هشتم آذرماه ۱۴۰۱

۵- سارا اژدری – فرزند: حسین – متولد: ۳ مردادماه ۷۸ – تاریخ بازداشت: بیست و یکم آذر ماه ۱۴۰۱ – تاریخ آزادی با تودیع وثیقه: بیست و دوم آذرماه ۱۴۰۱

۶- آریا پاکزاد – فرزند: حمیدرضا – متولد: ۱ فروردین ماه ۷۷ – تاریخ بازداشت: بیست و یکم آذر ماه ۱۴۰۱ – تاریخ آزادی با تودیع وثیقه: بیست و دوم آذرماه ۱۴۰۱

۷- محمدرضا افتخار – فرزند: احمدعلی – متولد: ۱۵ اسفندماه ۷۶ – تاریخ بازداشت: بیست و سوم آذر ماه ۱۴۰۱ – تاریخ آزادی با تودیع وثیقه: بیست و هفتم آذرماه ۱۴۰۱

در رابطه با اعتراضات سراسری ۱۴۰۱

بازداشت مهسا امینی زن جوان ۲۲ ساله به بهانه بدحجابی توسط پلیس امنیت اخلاقی و سپس جان باختن او در زمان بازداشت به موج گسترده ای از اعتراضات سراسری در ایران دامن زد. معترضان در طولانی ترین اعتراض سراسری-پیوسته در عمر جمهوری اسلامی، با شعار محوری “زن، زندگی، آزادی” از ۲۶ شهریور ۱۴۰۱ در اعتراض به عملکرد، قوانین و ساختار حکومت به خیابانها آمدند. هزاران بازداشت شده، صدها کشته و زخمی از جمله نتایج برخورد خشونت آمیز نهادهای امنیتی-انتظامی با معترضان است.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

برچسب‌ها:

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.