معلمان ایران؛ از تجمع اعتراضی اساتید دانشگاه پیام‌نور تا کمپین یکصدهزار امضا

جمعه, 27ام مرداد, 1402
اندازه قلم متن

 

در سه روز منتهی به ۲۷ مرداد، فعالان صنفی معلمان با مخالفت دادستانی با مرخصی درمانی اسماعیل عبدی، اعزام به مرخصی درمانی اصغر امیرزادگان، تجمع اعتراضی اساتید دانشگاه پیام نور، مواجه بودند. کمپین یکصد هزار امضا برای آزادی معلمان زندانی هم به رغم تعطیلی مدارس در فصل تابستان، تا این لحظه بیش از ۲۵ هزار امضا از فرهنگیان سراسر کشور را جمع آوری کرده است. جزییات بیشتر را در ادامه بخوانید:

مخالفت دادستانی با مرخصی درمانی اسماعیل عبدی

بر اساس خبرهای موثق، باوجود تاکید پزشکان بهداری زندان کچویی مبنی بر ضرورت اعزام معلم زندانی اسماعیل عبدی جهت درمان تخصصی به خارج از زندان و تنظیم درخواست از سوی اجرای احکام نیابت کرج، دادستان تهران از ارائه‌ی دستور قضایی و موافقت با اعزام ایشان خودداری می‌کند.

در جدیدترین سنگ اندازی صورت گرفته در کار این معلم زندانی، در حالی که خانواده‌ اسماعیل عبدی با توصیه‌ پزشکانِ زندان، از پزشک متخصص برای درمان او در روز دوشنبه ۲۳مردادماه، وقت گرفته ‌بودند، اما دادستانی با اعزام ایشان مخالفت کرد.

اسماعیل عبدی نزدیک به ۹ سال است که در زندان به سر می‌برد. برابر قانون، او باید از حدود ۱۰ ماه پیش از زندان آزاد می‌شد، ولی متاسفانه هم‌چنان در گروگان نهادهای امنیتی است. تداوم حضور او در زندان در حالی رخ می‌دهد‌ که برخی از کسانی که مرتکب قتل شده‌ یا اختلاس‌های کلان انجام داده‌اند هم؛ بعد از گذراندن دوران کوتاهی از حکم خود، آزاد شده‌اند.

اسماعیل عبدى از سال‌ها پیش دچار دردهای مزمن در ناحیه‌ دست‌ها، انگشت‌ها و عضلات است. علاوه بر این دردها، به دلیل خرابی دندان‌ها، به‌شدت نیازمند اقدامات درمانی است. اما مسئولان قضایی به هیچ یک از نیازهای درمانی او، پاسخ مثبت نداده‌اند.

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران، با محکوم کردن این دوگانگی در معیارها و رفتار دستگاه قضایی، به مسئولان مربوطه هشدار ‌داد: «مسئولیت هرگونه عارضه و یا عوارض ناشی از سهل‌انگاری‌ها [درباره آقای عبدی] متوجه این دستگاه و سایر دستگاه‌های ذیربط بوده و وجدان آگاه جامعه‌ فرهنگیان، نسبت به ظلم و ستمی که نسبت به این معلم آگاه و استوار روا داشته‌شده ‌است بی‌تفاوت نخواهد ماند.»

تجمع اعتراضی اساتید دانشگاه پیام نور درباره ادغام این دانشگاه با دانشگاه‌های دیگر

اساتید دانشگاه پیام نور، روز سه شنبه ۲۴ مرداد، در اعتراض به ادغام این دانشگاه با دانشگاه‌های دیگر در سازمان مرکزی این دانشگاه تجمع کردند. در همین رابطه، رئیس دانشگاه پیام نور به رسانه‌ها گفته است: «ادغام این دانشگاه با سایر دانشگاه‌ها، سرگردانی ۳۷۲ هزار استاد، کارمند و دانشجو را در پی خواهد داشت.

اعزام به مرخصی درمانی اصغر امیرزادگان

«اصغر امیرزادگان» یکی از فعالان صنفی معلمان فارس که در حال گذراندن محکومیت خود در زندان فیروزآباد است، به دلیل شدت بیماری و وخامت حال جسمی، از روز دوشنبه ٢٣ مردادماه، برای سه روز جهت پیگیری درمان به مرخصی اعزام شده است. انجمن صنفی معلمان فارس با اعلام این خبر خواستار آزادی این معلم شریف و دلسوز و تمامی معلمان زندانی شده است.

حمایت کمیته کشوری آزادی معلمان زندانی از کمپین یکصد هزار امضا

کمیته کشوری آزادی معلمان زندانی که توسط فعالان صنفی معلمان راه‌اندازی شده، با صدور بیانیه‌ای از کمپین جمع‌آوری یکصد هزار امضای معلمان برای آزادی معلمان زندانی حمایت کرد. در بیانیه این کمیته با اشاره به این‌که “سال‌هاست، جنبش مطالبه‌گری فرهنگیان ایران جهت تحقق خواسته‌ها و مطالبات قانونی معلمان ایران فعالیت خود را آغاز کرده؛ آمده است: «درست و بهتر آن بود از آنجا که آموزش و پرورش محور توسعه و پیشرفت در تمام کشورهاست، در کشور ما نیز مسئولان، دولت‌مردان و مدیران در سطوح مختلف، علاوه بر آن‌که چنین دیدگاهی را داشته باشند، بدون نیاز به این‌که فرهنگیان مجبور باشند، فریاد مطالبه‌گری، حق طلبی و عدالت خواهی را سر دهند، به وظایف و مسئولیت‌های خود در قبال آموزش و پرورش؛ حداقل مطابق قوانین مصوب، عمل کنند.»

در ادامه این بیانیه با اشاره به این موضوع که “سال‌ها گذشت و متاسفانه نه تنها آموزش و پرورش به جای اینکه به‌عنوان یکی از نهادها و وزارت‌خانه‌هایی که باید در اولویت دیدگاه مسئولان و حکومت قرار گیرد، هر سال شاهد به حاشیه راندن آموزش و پرورش به روش‌های مختلف بوده‌ایم”؛ آمده است: «بی‌توجهی مسئولان به فرهنگیان به حدی رسید تا اینکه، معلمان سراسر کشور ناچار شدند بارها و بارها با برگزاری اجتماعات اعتراضی قانونی و مسالمت آمیز، فریاد حق طلبی و مطالبه‌گری خودشان را به گوش حاکمیت برسانند.»

کمیته کشوری آزادی معلمان زندانی در ادامه بیانیه خود درباره برخورد امنیتی با فعالان صنفی معلمان می‌نویسد: «تاسف بارتر از همه این است که نه تنها به فریادها، خواسته‌ها و مطالبات قانونی فرهنگیان از سوی دولت‌مردان و مسئولان عمل نشده، بلکه همین حق تجمع که مطابق اصل ۲۷ قانون اساسی که از حقوق مسلم فرهنگیان بود را، بهانه و دستاویزی قرار دادند تا، به جرم برگزاری اجتماعات به اصطلاح غیرقانونی اعلام کرده و فریادهای حق‌طلبی آنها را به تشویش اذهان عمومی تعبیر کرده و فعالیت‌های قانونمند آنها را، “اقدام علیه امنیت ملی” نامیده و اعتراض به سیاست‌های غلط مسئولان را، تبلیغ علیه نظام تفسیر و تلقی نمایند. به همین روش هم، بسیاری از فرهنگیان به اشکال مختلف مورد خشم و غضب نهادهای امنیتی، اطلاعاتی و قضایی قرار گرفتند و یا روانه زندان‌ها شدند. یا این‌که از کار اخراج شده و یا مزایای رتبه‌بندی آنان را قطع کردند.»

این کمیته در ادامه افزوده است: «حال علی‌رغم آن‌که شیوه‌های مختلف قانونی، برای آزادی معلمان دربند را امتحان کرده‌ایم ولی متاسفانه به دلایل گوناگون، ازسوی حکومت توجهی به آنها نشد، این بار کارزار یکصد هزار امضا برای آزادی معلمان زندانی، تدارک دیده شده تا یکی دیگر از آرام‌ترین و قانونمندترین شیوه‌های مطالبه‌گری را هم چون سایر راههای منطقی که پیشتر طی نموده‌ایم، در دستور کار قرار گیرد. تا بدین وسیله علاوه بر این‌که فریاد حق طلبی و خواسته آزادی معلمان زندانی را به گوش همگان برسانیم، مسئولان مربوطه این بار صدای ما را به شکلی دیگر شنیده و به خواسته عموم معلمان که می‌گویند: “جای معلم زندان نبست.” عمل کنند.»

کمیته کشوری آزادی معلمان زندانی در پایان بیانیه خود با اعلام این‌که “همواره تلاش داشته تا از طریق قانونی گام‌هایی در راستای آزادی معلمان زندانی بردارد، می‌نویسد: «این بار ضمن اعلام حمایت و همراهی کامل خود از کارزار یک صد هزار امضا برای آزادی معلمان زندانی، از تمامی تشکل‌ها، کانون‌های صنفی و عموم فرهنگیان سراسر کشور تقاضا دارد تا ضمن پیوستن به این کارزار، با امضای خود، گامی در خصوص معلمانی که سال‌هاست پشت میله‌های زندان‌ها محبوس شده‌اند، بردارند.»

در یک ماه گذشته بیش از ۲۵ هزار نفر از معلمان و فرهنگیان ایران، با امضای «کمپین یکصد هزار امضا برای آزادی معلمان زندانی»، خواهان آزادی فوری معلمان زندانی شده‌اند. فعالان صنفی معلمان ایران با راه‌اندازی این کارزار اینترنتی که با هدف جمع‌آوری یک‌صدهزار امضا برای آزادی معلمان زندانی ایجاد شده، در تلاشند تا با جمع‌آوری امضا از فرهنگیان شاغل و بازنشسته، دستگاه قضایی را به لغو احکام صادر شده ترغیب کنند.

در متن منتشر شده این کارزار که با حمایت کانون‌های صنفی معلمان در سراسر کشور همراه شده، آمده است: «ما معلمان متحد و یک‌پارچه حامی یکدیگر و به‌ویژه حامی فعالان صنفی و معلمان زندانی هستیم. خواسته آن‌ها همیشه برقراری عدالت و استیفای حقوق معلمان و دانش‌آموزان بوده است. ما با بیش از یکصد‌ هزار امضا، حمایت خود را از این عزیزان و اتحاد و همدلی معلمان را در سراسر کشور اثبات خواهیم کرد.»

یکی از فعالان صنفی معلمان که در ایجاد این کمپین نقش داشته است، پیشتر در گفت‌وگو با «ایران‌وایر» هدف این کمپین را “جلب حمایت همکاران از معلمان زندانی و اعتراض جمعی آنها به پرونده‌سازی علیه فعالان صنفی” اعلام کرد. به گفته او: «علی‌رغم اینکه با مشکل فیلتر بودن اینترنت روبه‌رو هستیم و در ایام تعطیلات مدارس، معلمان کمتر با هم ارتباط دارند، تا امروز بیش از ۲۲هزار امضا را در کمپین جمع‌آوری کرده‌ایم.»

از: ایران وایر


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.