هشدار صندوق بین‌المللی پول در مورد اثر منفی هوش مصنوعی بر ۴۰ درصد مشاغل

سه شنبه, 26ام دی, 1402
اندازه قلم متن

رادیو فردا

مدیر صندوق بین‌المللی پول هشدار داد که کاربرد هوش مصنوعی می‌تواند بر ۴۰ درصد مشاغل در سراسر دنیا اثر منفی داشته و عده زیادی را بیکار کند.

توصیهً «حیاتی» این سازمان به تمام کشورهای جهان این است که از هم‌اکنون به فکر ایجاد «تورهای حفاظت و امنیت اجتماعی» باشند تا بتوانند از آثار منفی این نوآوری بر کارگران «آسیب‌پذیر» بکاهند.

بنا بر تحلیل صندوق بین‌المللی پول، در اقتصادهای پیشرفته، همچون ایالات متحده و بریتانیا، حدود ۶۰ درصد مشاغل در حوزه توانایی هوش مصنوعی قرار می‌گیرند و از این مقدار نیمی از مشاغل اثر منفی خواهند دید.

این ۳۰ درصد مشاغلی هستند که پتانسیل آن را دارند که به طور کامل جای خود را به هوش مصنوعی بدهند، کارهایی مانند بازاریابی از راه دور و آگهی‌های تلفنی.

در مقابل مشاغلی هستند که می‌توانند از وجود هوش مصنوعی استفاده کنند، اما جای خود را به آن نخواهند داد، همچون جراحی و قضاوت در دادگاه و وکالت.

بر اساس تحلیل صندوق بین‌المللی پول، در اقتصادهای نوظهور همچون برزیل و چین و هند، ۴۰ درصد مشاغل در معرض هوش مصنوعی هستند و این رقم در کشورهای با درآمد کم تنها ۲۶ درصد است.

بر همین اساس، کریستالینا گئورگیِوا، مدیر صندوق، هشدار داده است که هوش مصنوعی برای اقتصادهای پیشرفته خطر بزرگ‌تری محسوب می‌شود.

هوش مصنوعی یا سامانه‌های کامپیوتری که قادر به انجام کارهایی هستند که معمولا استفاده از هوش انسان برای آنها الزامی است در سال ۲۰۲۳ بسیار خبرساز شد.

با این حال تاکنون تنها در اتحادیه اروپا برای کنترل و استفاده بهینه از هوش مصنوعی قانونی تصویب شده است.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.