واکنش‌ها به ظاهر شدن یک مجری زن صدا و سیما با کت و دامن مقابل دوربین

چهارشنبه, 27ام دی, 1402
اندازه قلم متن

ظاهر شدن یکی از مجریان زن صدا و سیمای جمهوری اسلامی با کت و دامن مقابل دوربین‌های تلویزیونی واکنش‌های بسیاری به‌ویژه در میان کاربران فضای مجازی برانگیخته است.

ژیلا صادقی، مجری برنامه «سلام، صبح به‌خیر» شبکه سه تلویزیون جمهوری اسلامی با پوششی متفاوت از آن‌چه غالبا در برنامه‌های صدا و سیما مشاهده می‌شود، جلوی دوربین حضور یافت.

بسیاری از کاربران این اقدام صدا و سیما را تلاشی برای جذب مخاطب در آستانه برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان در اسفند ماه دانستند.

به گفته آن‌ها، جمهوری اسلامی در پی آن است تا به مردم القا کند حکومت تنوع در پوشش را به رسمیت می‌شناسد.

کاربری با نام «محمد پارسی» در رسانه اجتماعی ایکس نوشت پوشش مجری زن صدا و سیما همان پوششی بود که برایش جان مهسا ژینا امینی را گرفتند.

کاربر دیگری با اشاره به تغییر پوشش صورت گرفته «از عبای عربی مجریان زن صدا وسیما تا کت و دامن و روسری رنگی زمان انتخابات ژیلا صادقی»، تاکید کرد: «حجاب بهانه است. جمهوری اسلامی هر طور شده باید حفظ شود. با چادر و بی چادرش فرقی ندارد.»

علی احمدنیا، خبرنگار و موسس سایت خبری اصلاحات‌نیوز، به حضور «مجری کت و دامنی» در تلویزیون جمهوری اسلامی پرداخت و گفت انتخاب چنین پوششی در گذشته با اتهاماتی نظیر تلاش برای «تضعیف باورهای دینی» و ایفای نقش «پیاده‌نظام دشمن» روبه‌رو و با آن برخورد می‌شد.

کاربری با نام «سهیل ایران» با مقایسه سرکوب‌های صورت گرفته به دست گشت ارشاد و پوشش متفاوت مجری زن صدا سیما نوشت: «دَم انتخابات است: نه سوار ون می‌کنند، نه به کما می‌فرستند و نه جان می‌گیرند.»

اشاره این کاربر به نحوه کشته شدن مهسا ژینا امینی و آرمیتا گراوند، دو قربانی اخیر حجاب اجباری در ایران است.

آرمیتا گراوند، نوجوان ۱۶ ساله، یکی از آخرین قربانیان حجاب اجباری در ایران بود. بر اساس برخی گزارش‌ها و روایت‌ها، او روز ۹ مهر در ایستگاه متروی شهدای تهران به دلیل حمله یک زن چادری بی‌هوش شد، به کما رفت و روز ششم آبان پس از ۲۸ روز بستری بودن در بیمارستان نظامی فجر جان باخت.

در سال‌های اخیر و به دنبال مشکلات شدید اقتصادی، سرکوب گسترده منتقدان و نظارت استصوابی شورای نگهبان، مشارکت مردم ایران در انتخابات کاهشی چشمگیر یافته که این موضوع به بحران مشروعیت حکومت جمهوری اسلامی دامن زده است.

مقام‌های جمهوری اسلامی می‌کوشند با برداشتن موقتی و ظاهری برخی محدودیت‌ها در آستانه انتخابات، مردم را به شرکت در این رویداد ترغیب کنند.

هادی طحان نظیف، سخنگوی شورای نگهبان، روز ۲۴ دی در پاسخ به سوالی درباره امکان مشارکت زنان بدون تن دادن به حجاب اجباری در انتخابات پیش رو گفت: «حق رای در هیچ قانونی سلب نشده است‌ و حتی توسط دادگاه نیز سلب‌شدنی نیست.»

کاربر دیگری به نام «رها» به تناقض‌های موجود در رویکرد حکومت ایران در قبال انتخاب نوع پوشش پرداخت و نوشت: «آیا در مدارس، پوشش کت و دامن به جای مانتو برای معلمان بلامانع است؟ اگر نه، پس چرا در صدا و سیما چنین پوششی را ترویج می‌کنید؟»

به دنبال خیزش انقلابی سال گذشته، سرکوب زنان در ایران، به‌ویژه در ارتباط با حجاب اجباری شدت گرفته است.

۱۷۰ تن از فعالان سیاسی، اجتماعی و فرهنگی روز پنجم دی در بیانیه‌ای با اشاره به شیوه حکم‌رانی در جمهوری اسلامی و پیامدهای مخرب آن در حوزه‌های مختلف، از تمرکز حکومت بر مساله حجاب اجباری انتقاد کردند.

از: ایران اینترنشنال


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.