رسیدگی به پرونده قتل مهرجویی و محمدی‌فر در دو جلسه دادگاه پایان یافت

جمعه, 29ام دی, 1402
اندازه قلم متن

رادیو فردا

رئیس کل دادگستری استان البرز از پایان دادگاه رسیدگی به پرونده چهار متهم به قتل داریوش مهرجویی، سینماگر، و همسرش وحیده محمدی‌فر خبر داد.

رسیدگی به پرونده قتل این دو چهره مشهور سینمای ایران در تنها دو جلسه دادگاه و در مجموع ۱۱ ساعت به پایان رسید.

داریوش مهرجویی و وحیده محمدی‌فر شامگاه ۲۲ مهر سال جاری در ویلای خود در کرج به قتل رسیدند.

اواخر آذرماه رئیس کل دادگستری استان البرز از صدور کیفرخواست متهمان خبر داد و اعلام کرد که چهار متهم پرونده، با انگیزه «انتقام به جهت خصومت و اختلافات شخصی» و «سرقت» وارد منزل داریوش مهرجویی شده بودند.

این در حالی است که اکبر محمدی‌فر، از بستگان نزدیک داریوش مهرجویی، به رادیوفردا گفت که قتل این دو هنرمند یک «اقدام ارعابی سازمان‌یافته و پیچیده» بود و، به باور او، متهمان «تحت آمریتِ فرد یا افرادی دیگر» مرتکب قتل شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری رسمی قوه قضائیه ایران، آن‌ طور که حسین فاضلی هریکندی خبر داده، در دومین و آخرین جلسه دادگاه، دو متهم دیگر پرونده قتل مهرجویی و محمدی‌فر تفهیم اتهام شدند، متهمان و وکلای آن‌ها دفاعیات خود را ارائه کرده و وکلای شاکیان نیز به طرح سوالات و ابهامات خود از متهمان و وکلای آن‌ها پرداختند.

به گفته او، در این پرونده برای چهار متهم حسب مورد اتهاماتی از قبیل «مباشرت در قتل عمدی» مقتولان، «شروع به قتل عمدی و معاونت» در آن، ایراد «ضرب و جرح عمدی»، «مشارکت در سرقت»، «ورود به عنف»، «تهدید با چاقو و اخفای ادله جرم»، از سوی دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان فردیس کیفرخواست صادر و از دادگاه کیفری یک استان البرز تقاضای تعیین مجازات و صدور حکم شده بود.

رئیس کل دادگستری استان البرز خبر داده که رای مقتضی این پرونده در مهلت قانونی از سوی دادگاه صادر خواهد شد.

به نوشته وب‌سایت رکنا، چهار متهم این پرونده که یک نفر از آنها به عنوان قاتل اصلی و سه نفر دیگر به عنوان همدست معرفی شده‌اند «کم سن و سال هستند».

از همان ساعات اولیه پس از قتل‌ها، برخی فعالان و رسانه‌های ایران احتمال «سیاسی بودن» قتل همزمان مهرجویی و محمدی‌فر را مطرح کردند و گفتند که احتمالا عوامل جمهوری اسلامی در این قتل‌ها نقش داشته‌اند.

جمهوری اسلامی سابقه‌ای طولانی در قتل مخالفان و منتقدان خود در هر صنفی، از جمله هنرمندان، در خارج و داخل ایران دارد.

از جمله، زهرا رهنورد، استاد پیشین دانشگاه الزهرا که در حصر خانگی است، در واکنش به کشتن این دو هنرمند نوشت: «کاردآجین شدن داریوش و وحیدهٔ هنرمند، یادآور سلاخی داریوش و پروانه فروهر و به مسلخ کشاندن روشنفکرانی چون پوینده و مختاری و شریف و دوانی و خودکشی‌ها و مرگ‌های مشکوک هنرمندان و سایر معترضان است.»


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.