افشاگری یک مقام سابق دولتی: یک رودخانه جاری، تالاب زنده و یا دریاچه آب‌دار نداریم 

یکشنبه, 15ام بهمن, 1402
اندازه قلم متن

دریاچه‌های خشک شده در ایران

صدای آمریکا

یک مقام ارشد پیشین دولت جمهوری اسلامی افشا کرده است که در دهه‌های گذشته با وجود اعلام وعده‌های فراوان برای احیای محیط زیست ایران، امروز کشور «یک رودخانه جاری، تالاب زنده و یا دریاچه آب‌دار» ندارد.

عیسی کلانتری، رئیس پیشین سازمان حفاظت از محیط زیست به وب‌سایت «خبرآنلاین» گفته است: «جنایت بزرگی» که در حال اتفاق افتادن است «زیرزمین است» و تقریبا کسی به آن توجهی ندارد؛ «چه مسئولین وزارت نیرو، چه حاکمیت و چه مردم.»

معاون حسن روحانی در دوران ریاست‌جمهوری افزوده است: «در حال حاضر همه برای کشیدن آب‌های زیرزمینی به سطح زمین و تبخیرش در سطح زمین و ظاهرا مقداری توسعه دادن به کشاورزی، مسابقه گذاشته‌اند.»

کلانتری از مهم‌ترین مقامات چهار دهه اخیر ایران است که از سوی منتقدان سیاست‌های حوزه آب، خاک، کشاورزی و زیست‌محیطی مورد انتقاد جدی قرار دارد. او در دولت‌های مختلف جمهوری اسلامی همواره عهده‌دار مسئولیت‌های بالا در زمینه کشاورزی یا محیط زیست بوده، با این حال، همواره خود را از منتقدان سیاست‌های کلی حکومت ایران در این بخش‌ها معرفی کرده است.

عیسی کلانتری در دولت دوم میرحسین موسوی، دولت‌های اول و دوم اکبر هاشمی‌رفسنجانی و دولت نخست محمد خاتمی «وزیر کشاورزی»، در دولت یازدهم جمهوری اسلامی «مشاور معاون اول رئیس‌جمهور در امور آب، کشاورزی و محیط زیست» و در دولت حسن روحانی «معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست» بوده است.

عیسی کلانتری در ارتباط با تصاویر انتشار یافته از آبگیری مناطقی از دریاچه ارومیه طی روزهای اخیر نیز گفته است: از هفته پیش «۵۰ میلی‌متر» بارندگی شده که «این کار طبیعت است اما از اقدامات آقایان خبری نیست.»

او افزوده است: «کسانی‌که مسئول احیای دریاچه ارومیه هستند، به تنها چیزی که فکر نمی‌کنند، احیاست. من که به تازگی از آن‌جا رد شدم دیدم که دریاچه خشکِ خشک بود.»

شبکه تشکل‌های مردم‌نهاد محیط زیست و منابع طبیعی ایران خرداد ماه در نامه‌ای به محمد مخبر، معاون رئیس دولت جمهوری اسلامی، ضمن هشدار نسبت به آینده آبی ایران خواستار بازنگری در سیاست‌های این حوزه شده بودند.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

برچسب‌ها:

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.