ایران مدعی پیشی گرفتن از قطر در تولید گاز از میدان مشترک پارس جنوبی شد

چهارشنبه, 16ام اسفند, 1402
اندازه قلم متن

مدیرعامل سازمان منطقه ویژه پارس مدعی تولید روزانه «۷۰۰ میلیون متر مکعب» گاز ایران از میدان مشترک پارس جنوبی و «پیشتازی» جمهوری اسلامی از قطر در برداشت گاز شده است.

سخاوت اسدی روز چهارشنبه ۱۶ اسفند گفت به‌دلیل مشترک بودن میدان گازی پارس جنوبی، طرفین ذی‌نفع هیچ محدودیتی در برداشت گاز از آن ندارند.

او همچنین ادعا کرد روزانه «۷۰۰ هزار بشکه میعانات گازی» در منطقه پارس جنوبی تولید می‌شود.

این در حالی است که قطر در سال ۱۹۹۰ و ۱۰ سال زودتر از ایران تولید گاز از این میدان را آغاز کرد.

ایران تاکنون حدود ۲ تریلیون متر مکعب و قطر دو برابر این رقم از میدان مشترک یاد شده تولید گاز داشته‌اند.

ادعای آقای اسدی درباره تولید روزانه ۷۰۰ میلیون متر مکعب گاز ایران از پارس جنوبی در حالی است که این رقم حتی بیشتر از متوسط تولید گاز ایران از همه میادین گازی کشور طی سال گذشته خورشیدی است.

قطر روزانه ۴۹۰ میلیون متر مکعب تولید گاز دارد که تقریبا کل آن از این میدان استخراج می‌شود. ایران نیز پارسال بطور متوسط روزانه ۶۶۰ میلیون متر مکعب تولید گاز داشت که سه چهارم آن از پارس جنوبی تامین شده بود.

یک سند شرکت ملی گاز ایران نیز نشان می‌دهد در چهار ماه ابتدایی سال جاری روزانه بطور متوسط ۵۱۰ میلیون متر مکعب گاز پالایش شده پارس جنوبی به شبکه سراسری تزریق شده است.

حدود ۷۰ درصد از ۵۶ تریلیون متر مکعب ذخایر پارس جنوبی قابل برداشت است. یک سوم ذخایر این میدان در آب‌های ایران و دو سوم در آب‌های قطر قرار دارد.

قطر هم‌اکنون سالانه ۱۳۰ میلیارد متر مکعب گاز تولیدی از این میدان را از طریق خطوط لوله یا مایع‌سازی گاز (ال‌ان‌جی) صادر می‌کند، اما در نظر دارد تا سال ۲۰۲۶ این رقم را ۴۰ درصد و تا سال ۲۰۳۰ حدود ۸۵ درصد افزایش دهد.

در نقطه مقابل، بخش ایرانی پارس جنوبی وارد نیمه دوم عمر خود شده و با افت فشار و تولید مواجه شده است.

قطر سال‌ها پیش برای مقابله با افت فشار، سکوهای ۲۰ هزار تنی (۱۵ برابر سکوهای ایرانی) با کمپرسورهای عظیم نصب کرد؛ این تکنولوژی تنها در دست چند شرکت انگشت‌شمار غربی است.

بر اساس برآورد صندوق توسعه ملی ایران، افت فشار این میدان باعث خواهد شد تولید سالانه گاز ایران از ۲۴۰ میلیارد متر مکعب کنونی به ۱۸۰ میلیارد متر مکعب در یک دهه آینده کاهش یابد.

قطر همچنین سه دهه است که از لایه نفتی پارس جنوبی برداشت دارد، در حالی که ایران از سال ۱۳۹۷ برای اولین بار تولید محدود نفت از این لایه را آغاز کرد.

از سوی دیگر قطر با نصب تجهیزات لازم در این میدان گازی مشترک، به بزرگترین صادرکننده گاز هلیوم در جهان تبدیل شده، در حالی که ایران فاقد تجهیزات جمع‌آوری هلیوم است و این گاز گران‌قیمت را هدر می‌دهد.

از: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.