نشان شجاعت سال ۲۰۲۴ نشست ژنو به ایران‌اینترنشنال اهدا شد

چهارشنبه, 26ام اردیبهشت, 1403
اندازه قلم متن

ایران اینترنشنال

نشان شجاعت سال ۲۰۲۴ نشست ژنو برای حقوق بشر و دموکراسی روز چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت طی مراسمی به ایران‌اینترنشنال اهدا شد.

علی‌اصغر رمضان‌پور، سردبیر اجرایی خبر ایران‌اینترنشنال و پوریا زراعتی از مجریان این شبکه طی مراسمی با حضور سفرای سازمان ملل، فعالان حقوق بشر و خبرنگارانی از سراسر جهان جایزه را به نمایندگی از ایران‌اینترنشنال دریافت کردند.

برگزارکنندگان نشست می‌گویند به دلیل افشای شجاعانه سرکوب و آزار روزانه مردم ایران از سوی جمهوری اسلامی این جایزه را به ایران‌اینترنشنال داده‌اند.

در این مراسم به فشار و تهدید علیه روزنامه‌نگاران ایران‌اینترنشنال و شجاعت کارکنان این مجموعه اشاره و گفته شد وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی به دلیل خبررسانی این شبکه آن را سازمانی تروریستی خوانده است.

رمضان‌پور در مصاحبه‌ای در این مراسم تاکید کرد ایران‌اینترنشنال خود را بخشی از خانواده خبرنگاران داخل ایران می‌داند و دلیل عصبانیت حکومت ایران از این شبکه، نگرانی آنها از خبرنگاران ایرانی است که در چهار دهه گذشته سرکوب شده‌اند.

او افزود مشکل حکومت ایران اساسا با روزنامه‌نگاری در ایران و ترسشان از ارتباط ایران‌اینترنشنال و روزنامه‌نگاران داخل است.

پوریا زراعتی هم گفت که نباید فراموش کرد صدها هزار جوان شجاع ایرانی در خیابان‌ها نام مهسا امینی را صدا زدند که بسیاری کشته شده و هزاران نفر در زندان هستند.

او با اشاره به قصد جمهوری اسلامی برای ترور دو نفر از کارکنان ایران اینترنشنال و حمله به خود گفت که وقتی که دیپلماسی جواب نمی‌دهد باید یک پیام روشن به تهران فرستاده شود که ادامه این رفتار پیامدهای جدی خواهد داشت.

رمضان‌پور هم گفت که حمله به زراعتی شاید آخرین اقدام رژیم ایران نباشد و تحول جدیدی در حمله جمهوری اسلامی به آزادی بیان را شاهد هستیم.

 

چند مرد ناشناس به زراعتی، مجری برنامه حرف آخر ایران‌اینترنشنال، هنگام خروج او از منزلش در لندن در روز جمعه ۱۰ فروردین، حمله کردند و بعد از آن پلیس متروپولیتن اعلام کرد واحد ضدتروریسم در حال تحقیق درباره این حمله است.

زراعتی در نشست ژنو تاکید کرد که ما برای امنیت خود نگران هستیم اما نمی‌ترسیم و مرعوب نخواهیم شد و به کار خود ادامه خواهیم داد.

رمضان‌پور روز ۲۵ اردیبهشت و در مراسم افتتاحیه شانزدهمین اجلاس ژنو برای حقوق بشر و دموکراسی، از مردم شجاعی یاد کرد که در هر لحظه از هر رویدادی در ایران، این رسانه را با فرستادن «پاره‌های حقیقت و داستان‌های زندگی خود» یاری کردند.

او همچنین بر شکنجه و قتل‌های حکومتی، اعدام‌های غیرقانونی، خشونت خیابانی علیه زنان، زندانی کردن شهروندان و نقض حقوق اقلیت‌ها در ایران زیر سایه جمهوری اسلامی تاکید کرد و گفت حمایت جهان از مردم ایران تنها با «استمرار تمرکز و توجه جهانی» به این سرکوب‌ها حاصل می‌شود.

نشست ژنو برای حقوق بشر و دموکراسی روز ۱۸ اردیبهشت اعلام کرد جایزه شجاعت سال ۲۰۲۴ این نشست به ایران‌اینترنشنال داده می‌شود.

این نشست سالانه از سوی ائتلافی متشکل از ۲۵ سازمان غیردولتی برگزار می‌شود و می‌کوشد توجه جامعه جهانی را به رویدادهای حقوق بشری که نیاز به بررسی و اقدام فوری دارند، جلب کند.

نشست ژنو هر سال پیش از نشست اصلی شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد برگزار می‌شود و هدف اصلی‌اش گنجاندن مسائل مهم بین‌المللی در دستور کار شورای حقوق بشر این سازمان است.

تاکنون رسانه‌های بین‌المللی معتبری نظیر سی‌ان‌ان، خبرگزاری فرانسه، آسوشیتدپرس، دویچه‌‌وله و وال استریت ژورنال نشست ژنو را پوشش داده‌اند.

نشست ژنو با اعلام خبر اعطای جایزه امسال خود، ایران‌اینترنشنال را «رسانه‌ای بی‌باک» نامید که تخلفات و بی‌عدالتی‌های هر روزه حکومت جمهوری اسلامی را افشا می‌کند.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

برچسب‌ها:

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.