«حمله» شرکت‌کنندگان در مراسم ابراهیم رئیسی به معترضان در لندن؛ یک نفر دستگیر شد

جمعه, 4ام خرداد, 1403
اندازه قلم متن

بی بی سی فارسی

در پی انتشار ویدئوهایی از حمله شرکت‌کنندگان در یک مراسم عزاداری برای رئیس جمهور ایران در لندن به معترضانی که آنجا گرد آمده بودند، پلیس می‌گوید چهار نفر جراحاتی برداشته‌اند و یک نفر هم دستگیر شده است.

در ویدئوهایی که از این حادثه منتشر شده معترضان از جمله علیه رهبر جمهوری اسلامی ایران شعار می‌دهند و کسانی که لباس تیره پوشیده‌اند به آنها یورش می‌برند و درگیری‌های روی می‌دهد.

در یک صحنه مردی دیده می‌شود که به یک زن که روی زمین افتاده و درحال فیلمبرداری است لگد می‌زند.

پلیس در بیانیه‌ای گفت که در ساعت ۱۸:۲۱ روز جمعه، ۲۴ مه، در پی دریافت گزارش‌هایی از بی‌نظمی به خیابان آلپرتون لِین، در ویمبلی، ماموران به محل اعزام شدند.

در بیانیه پلیس آمده است که معترضان مخالف دولت ایران در مقابل محل عزاداری برای ابراهیم رئیسی گرد آمده بودند که «درگیری‌هایی بین دو گروه روی داد.»

براساس بیانیه پلیس در جریان این حادثه پرسنل سازمان آمبولانس لندن هم در محل مستقر شدند.

در این بیانیه آمده است: «چهار نفر زخمی شده‌اند که توسط خدمه پزشکی تحت مداوا قرار گرفتند. تصور نمی‎‌شود این جراحات تهدید کننده حیات یا ماندگار باشد.»

پلیس گفت که پلیس حاضران را متفرق کرد.

این بیانیه می‌افزاید: «یک مرد به ظن رفتار خشونت‌آمیز دستگیر شد. تحقیقات بیشتر انجام خواهد شد تا معلوم شود تعرضات دیگری اتفاق افتاده است یا نه و مسئولان شناسایی شوند.»

پلیس گفت این تحقیقات شامل بررسی ویدئوهای منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی خواهد بود و از هر کسی که تصاویر یا اطلاعات دیگری در اختیار دارد خواست با پلیس تماس بگیرد.

هلیکوپتر حامل ابراهیم رئیسی روز یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ – ۱۹ مه ۲۰۲۴ – در حال بازگشت از مراسم افتتاح سد قیزقلعه‌سی (سد قلعه دختر) در شمال استان آذربایجان شرقی، سقوط کرد. بقایای بالگرد و سرنشینان یک روز بعد پیدا شد.

حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه، محمدعلی آل هاشم امام جمعه تبریز، مالک رحمتی استاندار آذربایجان شرقی به همراه کادرپرواز و سرتیم حفاظت و یکی از محافظان دیگر سرنشینان بالگرد بودند.

ابراهیم رئیسی در خرداد ماه ۱۴۰۰ در میان تحریم گسترده انتخابات و پایین‌ترین نرخ مشارکت در تاریخ انتخابات بعد از انقلاب برگزیده شد. رقابت به حدی سرد بود که شمار آرای باطله بیش از رای‌ رقیبان نامزد پیروز بود.

از همان اولین ساعات انتشار ناپدید شدن هلی‌کوپتر حامل او شماری از کاربران در فضای مجازی به شادمانی پرداختند. از جمله گروه بزرگی از خانواده کشته‌شدگان اعتراضات ۱۴۰۱ و بعضی از بازماندگان قربانیان اعدام‌های دهه ۶۰ از مرگ رئیسی ابراز خوشحالی کردند.

رئیس پلیس فتا در ایران بلافاصله با صدور اطلاعیه‌ای هشدار داد که «با دقت تمام در حال رصد فضای مجازی» است و از مردم خواست که از انتشار هر محتوایی که به هر نحوی «باعث تحریک و تشویش احساسات عمومی شود، خودداری کنند.»

گزارش می‌شود که در روزهای اخیر پلیس در حال تهدید و احضار گسترده و بازداشت افرادی بوده است که در شبکه‌های اجتماعی به‌ویژه اینستاگرام اظهارنظر کرده‌اند.

آقای رئیسی عضو هیئت قضایی چهارنفره موسوم به «هیئت مرگ» بود که در صدور احکام اعدام برای هزاران زندانی سیاسی در دادگاه‌هایی «چند دقیقه‌ای» نقش داشت.

همچنین سرکوب گسترده و مرگبار معترضان در سال ۱۴۰۱ بعد از کشته شدن مهسا امینی در جریان بازداشت توسط گشت ارشاد در دوران ریاست جمهوری او روی داد و مقام‌های دولت او معترضان را «اغتشاشگر» توصیف کردند.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.