چین بر حمایت خود از ادعای ارضی امارات علیه جزایر سه‌گانه ایران پافشاری کرد

دوشنبه, 14ام خرداد, 1403
اندازه قلم متن

مائو نینگ، سخنگوی وزارت خارجه چین

مائو نینگ، سخنگوی وزارت خارجه چین

چین علی‌رغم خشم تهران از حمایت مجدد پکن از ادعاهای ارضی امارات متحده بر جزایر سه‌گانه ایران در خلیج فارس، روز دوشنبه ۱۴ خرداد بار دیگر بر این موضع خود پافشاری کرد.

جمهوری خلق چین و امارات متحده عربی هفته گذشته نشست مشترکی داشتند که در بند ۲۶ بیانیه پایانی آن، ادعای ارضی امارات بر جزایر سه‌گانه تکرار شده است.

چین در این بیانیه بار دیگر از آنچه «تلاش‌های امارات متحده عربی برای رسیدن به راه‌حل مسالمت‌آمیز در مورد جزایر تنب بزرگ، تنب کوچک و ابوموسی» خوانده شده، حمایت کرد.

درپی اعلام این خبر، وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران در اقدامی نادر نسبت به بزرگ‌ترین شریک تجاری خود، روز ۱۳ خرداد سفیر چین در تهران را احضار کرد و به «حمایت مکرر» پکن از «ادعاهای بی‌اساس» امارات اعتراض کرد.

وزارت خارجه ایران همچنین به سفیر پکن اعلام کرد که «با توجه به همکاری راهبردی تهران و پکن، انتظار می‌رود که دولت چین موضع خود را در این زمینه بازبینی کند».

اما به گزارش خبرگزاری رویترز، سخنگوی وزارت خارجه چین روز دوشنبه با توصیف موضع این کشور در این مورد به عنوان «موضعی ثابت»، بار دیگر خواستار «حل اختلافات» ایران و امارات متحده عربی از طریق گفتگو و مشورت شد.

بیشتر در این باره:

احضار سفیر چین درپی حمایت مجدد پکن از ادعای ارضی امارات

مائو نینگ در یک نشست مطبوعاتی در پاسخ به سؤالی در مورد اعتراض ایران گفت که موضع پکن تغییر نمی‌کند و «محتوای مربوطه در بیانیه مشترک چین و امارات متحده عربی با موضع چین مطابقت دارد».

او با این حال افزود که «چین و ایران روابط قوی دارند و چین برای توسعه مشارکت استراتژیک خود اهمیت زیادی قائل است».

چین در دسامبر ۲۰۲۲ نیز با صدور بیانیه مشترکی با کشورهای شورای همکاری خلیج فارس که خواستار «تلاش برای حل‌وفصل مسئله این سه جزیره» شده بود، ایران را خشمگین کرده بود.

جمهوری اسلامی با اعلام سیاست «نگاه به شرق» همواره از «روابط راهبردی» خوب خود با چین و روسیه خبر داده است، اما روابط ایران و روسیه نیز اخیراً تحت تاثیر پشتیبانی مسکو از موضع امارات متحده در مورد جزایر سه‌گانه در خلیج فارس قرار گرفته است.

مسکو از ابوظبی در این زمینه حمایت کرده و خواستار ارجاع پرونده این جزایر به دیوان بین‌المللی دادگستری شده است.

امارات متحده عربی دهه‌ها است همواره‌ ادعاهایی را بر سر جزایر سه‌گانه تنب بزرگ، تنب کوچک و ابوموسی در آب‌های خلیج فارس مطرح می‌کند.

از: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.