گزارشگر ویژۀ سازمان ملل بستن یک فلسطینی مجروح به خودروی ارتش اسرائیل را نقض قوانین بین‌المللی دانست

یکشنبه, 3ام تیر, 1403
اندازه قلم متن

تصویری از خودروهای نظامی ارتش اسرائیل در شهر جنین در کرانه باختری

تصویری از خودروهای نظامی ارتش اسرائیل در شهر جنین در کرانه باختری © Majdi Mohammed / AP

فرانچسکا آلبانِزِه گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در امور فلسطین، اقدام روز گذشتۀ نیروهای اسرائیلی مبنی بر بستن یک فلسطینی مجروح به کاپوت خودروی نظامی خود در شهر جنین در کرانه باختری اشغالی را «نقض قوانین بین‌المللی» دانست.

خبرگزاری رویترز، روز یکشنبه ۲۳ ژوئن (۳ تیر) گزارش داد که نیروهای ارتش اسرائیل روز گذشته در جریان عملیات نظامی در شهر جنین در کرانۀ باختری اشغالی، یک مرد فلسطینی مجروح را به کاپوت خودروی جیپ نظامی خود بسته‌اند.

خبرگزاری رویترز فیلمی را که از این اقدام نیروهای اسرائیلی در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشته شده است، تأیید کرده و نوشته است که این تصاویر، مردی به نام مجاهد عزمی از ساکنان فلسطینی شهر جنین را نشان می‌دهد که در حالیکه مجروح شده به کاپوت خودروی نظامی نیروهای اسرائیل که از میان دو آمبولانس عبور می‌کند، بسته شده است.

در همین حال، ارتش اسرائیل نیز طی بیانیه‌ای اعلام کرد که نیروهایش در جریان یک عملیات ضدتروریستی مورد تیراندازی قرار گرفتند و به تبادل آتش پرداختند و سپس یک مرد مظنون را زخمی و دستگیر کردند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، ارتش اسرائیل در ادامۀ این بیانیه تأیید کرد که نیروهای اسرائیلی پروتکل‌های بین‌المللی را نقض کرده‌اند.

ارتش اسرائیل در این بیانیه با اشاره به اینکه نیروهایش مرد مظنون را پس از دستگیری به روی خودروی نظامی بستند و با خود بردند، تأکید کرد: «رفتار نیروها در ویدیویی که از این حادثه منتشر شده، با ارزش‌های ارتش اسرائیل مطابقت ندارد و این موضوع مورد بررسی و رسیدگی قرار خواهد گرفت».

ارتش اسرائیل همچنین تأکید کرد که این مرد مجروح فلسطینی سپس برای درمان پزشکی منتقل شده است.

خبرگزاری رویترز، به نقل از یک شاهد عینی گزارش داده است که خانواده مجاهد عزمی  زمانی که درخواست آمبولانس کردند، نیروهای اسرائیلی این مرد مجروح فلسطینی را به کاپوت خودروی خود بستند و او را بردند.

در همین حال، فرانچسکا آلبانزه گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در امور فلسطین، در واکنش به ویدیویی که نیکولا پروجینی مدرس روابط بین‌الملل در دانشگاه ادینبورگ از این صحنه منتشر کرده بود، در حساب توییتری خود نوشت که ارتش اسرائیل از این مرد فلسطینی مجروح به عنوان «سپر انسانی» استفاده کرده است.

فرانچسکا آلبانزه در ادامه نوشت: «این واقعا حیرت آور است که چگونه کشوری که ۷۶ سال پیش تأسیس شده ، توانسته است قوانین بین المللی را به معنای واقعی کلمه زیر پا بگذارد.»

او با استفاده از هشتگ «سپر انسانی»، در ادامه تأکید کرد: «این خطر پایان چندجانبه‌گرایی را به همراه دارد که البته دیگر برای برخی از کشورهای تاثیر گذار اهمیتی ندارد.»

به گزارش خبرگزاری رویترز، از زمان آغاز جنگ غزه، خشونت‌ها در کرانه باختری نیز تشدید شده است.

از: ار اف ای


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.