۵ نفر در سیل سوادکوه مفقود شدند

چهارشنبه, 6ام تیر, 1403
اندازه قلم متن

شامگاه سه‌شنبه پنجم تیر، سیل در سوادکوه استان مازندران جاری شد که تاکنون پنج نفر در پی آن مفقود و ۲۴ نفر مصدوم شده‌اند. وضعیت هشدار نارنجی درباره احتمال بارندگی‌های سیل‌آسا در مازندران و چندین استان دیگر همچنان برقرار است.

غلامعلی فخاری، مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان مازندران بعد از ظهر روز چهارشنبه شش تیر خبر داد تعداد افراد مفقود شده در سیل سوادکوه به پنج تن افزایش یافته است.

او پیش‌تر از مفقود شدن نوجوان دختری ۱۵ ساله و زنی ۴۵ ساله خبر داده بود.

به گفته فخاری، ۳۰ روستا در سوادکوه تحت تاثیر سیلاب قرار گرفته‌اند.

عملیات امداد و نجات همچنان در منطقه ادامه دارد و هنوز جزییات دقیقی از قربانیان احتمالی و خسارات سیل منتشر نشده است.

بر اساس آخرین گزارش‌ها تا ظهر روز چهارشنبه ششم تیر، ۲۴ مصدوم در جریان سیل سوادکوه شناسایی شده‌اند.

رمضان غلامی اِواتی، فرماندار شهرستان سوادکوه صبح چهارشنبه تعداد مصدومان را ۱۸ نفر خوانده و گفته بود ۱۴ نفرشان همچنان تحت درمان قرار دارند. 

بارندگی‌های شدید سوادکوه از عصر روز سه‌شنبه آغاز شد و ساعاتی بعد با طغیان رودخانه تِلار، سیلی در منطقه پل سفید جاری شد که خسارت سنگینی به راه‌ها، زیرساخت‌ها، خانه‌های مسکونی و زمین‌های کشاورزی وارد کرد.

برآوردهای اولیه اداره‌کل مدیریت بحران مازندران نشان می‌دهد طی کمتر از یک ساعت، بین ۴۰ تا ۶۰ میلی‌متر بارندگی در این محدوده ثبت شده است.

از روزهای قبل هشدار نارنجی بارندگی شدید و احتمال وقوع سیل صادر شده بود.

با وقوع سیلاب در منطقه طالع‌رودبار و ورود جریان شدید سیلاب واریزه‌ای، جاده و محور فیروزکوه از شامگاه سه‌شنبه مسدود شد و دست‌کم تا روز جمعه بسته خواهد ماند.

خبرگزاری ایرنا در گزارشی نوشت این سیل دست‌کم ۴۰۰ هزار متر مکعب مصالح و واریزه کوهی به سمت جاده سوادکوه روانه کرد که منجر به گرفتار شدن خودروها شد.


در محور چالوس هم شامگاه سه‌شنبه تخته‌سنگ‌ها در محدوده تونل ولی‌آباد در جاده کندوان سقوط کردند اما با دخالت تیم‌های راهداری، جاده مسدود نشد.

بر اساس گزارش ایرنا، ۱۶ خودرو در محدوده طالع‌رودبار محور سوادکوه در سیلاب گرفتار شدند که سرنشینان آن‌ها پیش‌تر خود را نجات داده بودند.

مدیریت بحران استانداری مازندران اعلام کرد حدود ۷۰۰ متر از مسیر یکی از محورهای فرعی جاده هراز را آب برده و به همین دلیل، تردد در این مسیر ناممکن است.

سازمان مدیریت بحران کشور نیز اعلام کرد بیش از ۵۰ دستگاه ماشین‌آلات سنگین از سمت تهران و استان مازندران در حال کار در منطقه سیل‌زده هستند.

پیش‌تر و در شامگاه ۲۴ خرداد، چالوس در استان مازندران شاهد بارندگی شدید و وقوع سیلابی بود که دست‌کم سه نفر در آن کشته شدند.

همان زمان کامران فولادی، نماینده نوشهر، چالوس و کلاردشت در مجلس درباره سیل چالوس گفت بی‌مسئولیتی برخی مدیران به‌خصوص در لایروبی نکردن رودخانه باعث انسداد رودخانه و وقوع سیل شده است.

اواخر اردیبهشت امسال سیل و بارندگی شدیدی در استان خراسان رضوی رخ داد که در پی آن دست‌کم هفت شهروند کشته شدند.

پیش از آن و در جریان سیل‌های اسفند ۱۴۰۲ و فروردین ۱۴۰۳ در استان سیستان و بلوچستان شماری از شهروندان کشته یا ناپدید شدند.

بی‌توجهی جمهوری اسلامی به زیرساخت‌ها و لایروبی نکردن رودخانه‌ها و نبود سیستم مناسب شهری و کانال‌های آب باعث شده سیلاب‌ها و بارندگی‌های فصلی هر سال تلفات جانی و خسارات مالی چشم‌گیری بر جای بگذارد.

از: ایران اینترنشنال


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.