حمله دوباره اسرائیل به شجاعیه در شمال غزه؛ حدود ۸۰ هزار فلسطینی منطقه را ترک کردند

یکشنبه, 10ام تیر, 1403
اندازه قلم متن

محله شجاعیه

اسرائیل پیش از این گفته بود که این مناطق را از نیروهای حماس «پاکسازی» کرده است

ارتش اسرائیل از جنگ شدید در محله شجاعیه در غزه خبر داده است. حدود ۸۰ هزار نفر از چهار روز پیش با تشدید جنگ محله شجاعیه و اطراف آن در شمال این باریکه را ترک کرده‌اند و شماری هم کشته شده‌اند. سازمان ملل متحد هشدار داد که شرایط فلسطینی‌ها در این مناطق «طاقت‌فرسا» است.

در روزهای اخیر در محله شجاعیه در شمال نوار غزه درگیری‌های شدیدی بین ارتش اسرائیل و نیروهای حماس و دیگر گروه‌های مسلح فلسطینی در جریان بوده است.

امروز ارتش اسرائیل از حمله به برخی از مراکز حماس در محله شجاعیه در شمال باریکه غزه خبر داده است. ارتش اسرائیل می‌گوید تله‌های انفجاری در این مراکز و ساختمان‌ها کار گذاشته شده بود.

گزارش‌ها از کشته شدن شماری از فلسطینیان در این مناطق حکایت دارد.

امدادگران می‌گویند از روز پنجشنبه که این درگیری‌ها به اوج خود رسیده است، ۸۰ هزار نفر مجددا در شمال نوار غزه آواره شده‌اند.

اسرائیل پیش از این گفته بود که این مناطق را از نیروهای حماس «پاکسازی» کرده است، اما اکنون می‌گوید که شواهدی در دست دارد که نشان می‌دهد آنها در حال تجدید سازمان هستند.

نوار غزه

ارتش اسرائیل اعلام کرد که درگیری در روی زمین و زیر زمین مناطقی از شمال نوار غزه در جریان است.

ساکنان فلسطینی این مناطق می‌گویند که هدف حمله هواپیمای جنگی و تانک‌ و پهپاد قرار گرفته‌اند.

هفته گذشته منابع محلی در غزه گفتند که بر اثر حملات اسرائیل دو مدرسه اسکان آوارگان تخریب شد و دستکم ۳۰ نفر کشته شدند.

تمام ساختمان‌های سازمان ملل «ویران شده یا آسیب دیده‌اند»

انبوه زباله در کنار چادرهای اسکان آوارگان فلسطینی در دیرالبلح در مرکز نوار غزه

منبع تصویر،GETTY IMAGES

توضیح تصویر،انبوه زباله در کنار چادرهای اسکان آوارگان فلسطینی در دیرالبلح در مرکز نوار غزه

روز گذشته لوئیز واتریج، سخنگوی آژانس امدادرسانی سازمان ملل به آوارگان فلسطینی (اونروا)، که از طریق ویدیو با خبرنگاران صحبت می‌کرد، گفت «تمام تاسیسات اونروا، اعم از مدرسه، انبار، مرکز توزیع مواد غذایی» به شدت آسیب دیده یا تخریب شده‌اند و «شما تصور نمی‌کنید که اینها تاسیسات سازمان ملل است که تحت حمایت قوانین بین‌المللی است.»

لوئیز واتریج که پس از یک ماه به خان یونس در جنوب نوار غزه بازگشته است، این شهر را شبیه «شهر ارواح» توصیف کرد.

او شدت ویرانی شهر را «شوکه‌کننده» خواند.

اسرائیل پیش از حمله به رفح، به شهر خان یونس حمله کرده بود، جایی که در ماه‌های نخست جنگ میزبان بسیاری از آوارگانی بود که از شمال به این مناطق آمده بودند.

این امدادگر سازمان ملل گفت که مردم بدون آب و غذا و سرویس بهداشتی و حمام رها شده‌اند و اضافه کرد که «هوا به شدت گرم است، زباله‌ها در همه جا جمع شده‌اند و مردم زیر چادرهایی که با پلاستیک درست کرده‌اند، زندگی می‌کنند.»

اونروا در ۱۹ ژوئن (۳۰ خرداد) هم در گزارشی نسبت به بحران مدیریت زباله‌ها هشدار داده بود.

بنابر گزارش این سازمان، آوارگان فلسطینی به ناچار در میان کوه‌هایی از زباله‌های متعفن زندگی می‌کنند و انباشت نزدیک به ۳۵۰ هزار تن زباله جامد در ۸ ماه گذشته (از زمان آغاز جنگ) خطراتی را برای سلامتی ایجاد کرده است. بسیاری از خانواده‌های جنگزده و آواره چادرهای خود را در میان این تل زباله‌ بر پا کرده‌اند.

کمبود داروهای پزشکی، اورژانس، بیهوشی و بخش مراقبت‌های ویژه، مراکز درمانی را با مشکلات جدی مواجه کرده است.

آژانس امور آوارگان فلسطینی سازمان ملل متحد (اونروا) هفته گذشته اعلام کرد که روزانه دستکم ۱۰ کودک، یک یا هر دو پای خود را در غزه از دست می‌دهند.

فیلیپ لازارینی، مدیر اونروا، نیز پیش از این گفته بود حدود دو هزار کودک از زمان آغاز جنگ در ماه اکتبر متحمل چنین جراحاتی شده‌اند. او گفت قطع عضو کودکان در غزه گاهی بدون بیهوشی و در شرایطی «وحشتناک» انجام می‌شود.

سازمان «نجات کودکان» نیز برآورد کرده است که ۲۱ هزار کودک در حدود ۸ ماه جنگ در غزه مفقود شده‌اند.

از: بی بی سی


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.