افزایش بیماران مبتلا به تب دِنگی در ایران به بیش از ۱۲۰ نفر

یکشنبه, 10ام تیر, 1403
اندازه قلم متن

یک زن مبتلا به تب دِنگی در بیمارستانی در لاهور، پاکستان، در بخش ایزوله تحت درمان قرار گرفته‌ است

یک زن مبتلا به تب دِنگی در بیمارستانی در لاهور، پاکستان، در بخش ایزوله تحت درمان قرار گرفته‌ است

یکی از مدیران وزارت بهداشت ایران از افزایش شمار مبتلایان به بیماری تب دِنگی ناشی از ویروس دِنگی در کشور به بیش از ۱۲۰ نفر خبر داد و گفت که از این تعداد تنها یک نفر جان خود را از دست داده‌ است.

این بیماری از نوعی پشه به نام آئِدس منتقل می‌شود.

به گزارش خبرگزاری ایلنا، عبدالرضا میراولیایی، مدیر برنامه مدیریت بیماری‌های منتقل شده از آئدس مهاجم در وزارت بهداشت، گفت که دو نوع از پشه آئدس در استان‌های شمالی (گیلان) و جنوبی (هرمزگان، بوشهر، سیستان و بلوچستان) وجود دارند که موجب بیماری تب دِنگی می‌شوند.

تب دنگی که به «تب استخوان‌شکن» نیز معروف است دارای علائمی چون تب بالا، سردرد، درد بدن، درد پشت چشم، تهوع، استفراغ، دل‌درد و بثورات پوستی می‌شود.

به گفته آقای میراولیایی، در مواردی نیز شخص مبتلا دچار خونریزی‌های مخاطی می‌شود که در این صورت نیاز به مراقبت‌های ویژه و بستری شدن دارد.

این مقام وزارت بهداشت میزان مرگ و میر بیماری تب دِنگی را نیز حدود ۲.۵ درصد ذکر کرد و گفت که این میزان مرگ و میر نیز ارتباط بسیاری به این دارد که بیمار چه زمانی پس از ابتلا به مرکز درمانی مراجعه کند و چه اقدامات درمانی برای او به چه شکلی انجام شود.

او افزود: ماهیت پشه آئدس به این شکل است که می‌تواند در یک بازه زمانی شمار زیادی افراد را نیش بزند و آنها را بیمار کند.

تب دِنگی در اسرائیل جان هفت نفر را گرفت

در اسرائیل نیز رسانه‌ها روز یک‌شنبه، دهم تیرماه از افزایش بیماری ناشی از «ویروس نیل غربی» که نوعی از تب دِنگی است خبر دادند و بیمارانِ بیشتری در چند شهر دیگرِ اسرائیل شناسایی و بستری شده‌اند.

وزارت بهداشت اسرائیل هفتم تیرماه از بستری شدن ۸۱ بیمار ناشی از این نوع ویروس خبر داد و اعلام کرده بود آنها در چند روز شناسایی شده‌اند.

دست‌کم هفت بیمار بر اثر ابتلا به این بیماری درگذشته‌اند و ۶۴ بیمار دیگر با حال وخیم در بخش مراقبت ویژهٔ بیمارستان‌ها زیر دستگاه تنفس مصنوعی قرار گرفته‌اند.

چند تن از بیماران کودکان هستند اما تلفات عمدتا در میان سالمندانِ دارای بیماری‌های زمینه‌ای بوده است. بیماری بیشتر زنان بالای ۶۰ سال را درگیر کرده است.

آن طور که رسانه‌های اسرائیل خبر دادند، در پی بیانیه وزارت بهداشت نیز، شهرهای دیگری شامل کیساریا، رمات گان، مودیعین، معله ادومیم و بیت آریه بیماران تبدار ناشی از این ویروس را بستری کرده‌اند.

وزارت بهداشت اسرائیل به مردم توصیه کرده هنگام بیرون رفتن از خانه و حتی در خانه، موادی که حشرات را از بدن دور می‌کند، به خود بمالند و نقاطی را که آب در آن جمع شده بخشکانند و پنکه را برای دور کردن پشه روشن نگاه دارند.

بازرسان وزارت بهداشت اعلام کردند در اطراف فرودگاه اصلی بین‌المللیِ این کشور در نزدیکی تل‌آویو باتلاق‌های کوچکی را که می‌توانست منجر به افزایش پشه‌های ناقل «ویروس نیل غربی» باشد، خشکانده‌اند.

به گفته وزارت بهداشت اسرائیل، این بیماری در ۸۰ درصد از افراد تا پیش از رسیدن به مرحله حاد خود را نشان نمی‌دهد اما برخی از مبتلایان نشانه‌هایی از تب، سردرد یا درد کلی بدن داشته و یک درصد دچار عوارض عصبی شده‌اند. خطرناک‌ترین مرحله این بیماری می‌تواند منجر به مننژیت مغزی شود.

در ایران، بیشتر مبتلایان قبلا به امارات سفر کرده بودند

به گفته عبدالرضا میر اولیایی ۷۵ موارد ابتلا در ایران پیشتر به کشورهای آلوده به این پشه مسافرت کرده بودند. نزدیک به نیمی از آنها به تازگی از سفر به امارات متحده عربی بازگشته‌اند.

استفاده از اسپری یا قلم ضد حشرات، سکونت در مکان‌های مسقف با تور، استفاده از لباس‌های روشن، بلند و گشادی، پوشاندن پاهان و مراجعه به پزشک در صورت بروز علائم شدید بیماری از جمله مواردی است که این مقام وزارت بهداشت برای پیشگیری و درمان توصیه کرده است.

مقامات آمریکایی می‌گویند که ویروس تب دنگی در ماه‌های اخیر در سراسر جهان و در قاره آمریکا شیوع پیدا کرده و برخی از کشورها رکورد سالانه موارد ابتلا به ویروس دنگی را شکسته‌اند.

بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت، سال گذشته میلادی بیش از ۶.۶ میلیون مورد ابتلا به تب در بیش از ۸۰ کشور سراسر جهان بر اثر این بیماری به ثبت رسیده است.

در چهار ماه نخست سال ۲۰۲۴ نیز موارد ابتلا به نزدیک ۸ میلیون نفر رسیده و از این میزان ۴۰۰۰ نفر نیز جان خود را از دست داده‌اند.

شیوع این بیماری به ویژه در قاره آمریکا، از جمله برزیل و پرو، بسیار شدید بوده است.

از: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.