وزارت بهداشت ایران از شناسایی پشۀ ناقل بیماری تب دنگی در پنج استان ایران خبر داد

دوشنبه, 25ام تیر, 1403
اندازه قلم متن

ار اف ای – معاون بهداشت وزارت بهداشت ایران، روز دوشنبه ۲۵ تیر، اعلام کرد که پشه آئدس که ناقل بیماری تب دنگی است، در پنج استان این کشور شناسایی شده است. رییس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت نیز گفته است که هم اکنون ۴۰ شهر ایران درگیر پشه آئدس هستند.

وزارت بهداشت ایران از شناسایی پشۀ ناقل بیماری تب دنگی در پنج استان ایران خبر داد
وزارت بهداشت ایران از شناسایی پشۀ ناقل بیماری تب دنگی در پنج استان ایران خبر داد © .

حسین فرشیدی معاون بهداشت وزارت بهداشت ایران، روز دوشنبه ۲۵ تیر، اعلام کرد: در حال حاضر در پنج استان شامل هرمزگان، سیستان و بلوچستان، بوشهر، گیلان و مازندران پشه آئدس که ناقل بیماری تب دنگی است شناسایی شده است.

او در ادامه تصریح کرد که نوع پشه شناسایی شده در شمال و جنوب ایران با یکدیگر متفاوت است و پشه جنوب تهاجمی‌تر و بیماری‌زاتر است و شدت بیماری بیشتری دارد.

وی با اشاره به شهرهای آلوده به پشه آئدس و شهرهای در معرض خطر، گفت: تعداد زیادی از بیماران مبتلا به تب دنگی از کشورهای دیگر همچون امارات متحده عربی به ایران آمده‌اند و این بیماری در صورت همه‌کیری از کرونا خطرناکتر خواهد بود.

معاون بهداشت وزیر بهداشت ایران در ادامه اظهار داشت: مهم‌ترین عامل تاثیرگذار در انتقال بیماری و تب دنگی، محیط است که اجازه رشد، گزش، تولید مثل و انتقال بیماری را به پشه می‌دهد و اگر بتوانیم محیط را برای پشه ناسالم کنیم و اجازه تخم‌ریزی ندهیم، می‌توانیم گام خوبی در جهت کنترل بیماری برداریم.

وی افزود: در سه ماه گذشته تراکم بسیار زیاد پشه را در تمام شهرهای استان هرمزگان داشتیم و اگر در ماه‌های آینده شاهد بارندگی باشیم احتمالا تخم‌ها تبدیل به پشه می‌شوند و حجم بسیار بزرگ پشه را شاهد خواهیم بود که می‌تواند منجر به آلودگی شود

او در ادامه هشدار داد که استان‌های همجوار استان‌های مذکور، شامل خوزستان در جنوب و گلستان در شمال کشور نیز در معرض خطر هستند و بر همین مبنا تمام استان‌هایی که با استان‌های آلوده ارتباط دارند، باید کنترل ‌شوند.

در همین حال، مقصود اسعدی سامانی دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی اظهار داشت که امکان وجود پشه آئدس در هواپیما از طریق حمل تخم آن همراه بار مسافر وجود دارد.

۴۰ شهر ایران درگیر پشه ناقل تب دِنگی شده‌اند

از سوی دیگر، شهنام عرشی رییس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت نیز روز یکشنبه در نشست «مدیریت بهینه، پیشگیری و کنترل بیماری‌های منتقله از پشه آئدس» که با حضور نمایندگان وزارتخانه‌ها، دستگاه‌ها و سازمان‌های مختلف در ستاد وزارت بهداشت برگزار شد، گفت: «هم اکنون ۴۰ شهر ایران درگیر پشه آئدس هستند.»

وی افزود: پشه آئدس چهار بیماری تب دنگی، تب زرد، چیکونگونیا و زیکا را ایجاد می‌کند که در حال حاضر هیچکدام از این بیماری‌ها واکسن و درمان قطعی ندارند.

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

او در ادامه گفت: تغییرات اقلیم و گرم‌تر شدن هوا در تخم گذاری و توسعه پشه آئدس و بیماری‌های منتقله از آن در دنیا مؤثر بوده است. در ۵۰ سال گذشته ۱۰ کشور دنیا به آئدس آلوده شدند ولی هم اکنون تعداد این کشورها به ۱۲۰ کشور رسیده است. رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با بیان اینکه بیش از ۵۰ درصد جمعیت دنیا در معرض ابتلاء به بیماری‌های منتقله از پشه آئدس هستند، گفت: همه گیری ایجاد شده از گونه اجیپتی پشه آئدس می‌تواند انفجاری باشد.

وی با بیان اینکه در فرم شدید بیماری، مرگ و میر گزش پشه آئدس و بیماری‌های منتقله از آن از ۱ تا ۱۰ درصد می‌تواند افزایش داشته باشد، اظهار کرد: وجود این پشه فقط یک مشکل بهداشتی نیست، بلکه در صورت عدم پیشگیری منشأ مشکلات دیگری نیز برای کشورها می‌شود. عوارض بیماری‌های منتقله از این پشه نیز متفاوت است، به عنوان مثال بیماری زیکا موجب عقب ماندگی ذهنی در نوزادان می‌شود.

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت در خصوص تفاوت‌های پشه آئدس و پشه آنوفل، بیان داشت: پشه مالاریا شب‌ها و در منزل خونخواری می‌کند بنابراین زدن اسپری یا بستن پشه بند برای دفع آن مفید است ولی پشه آئدس در روز و خارج از منزل و اوایل صبح و نزدیک غروب خوانخواری می‌کند.

او با توصیه به خارج نشدن از منزل در هنگام صبح و غروب در مناطق آلوده به پشه آئدس، گفت: کسانی که می‌خواهند در این مناطق رفت و آمد یا به این مناطق سفر کنند حتماً لباس آستین بلند بپوشند. پشه آئدس به ویژه آئدس اجیپتی، علاقه زیادی به خونخواری از انسان دارد و اگر شرایط مساعد باشد، هر یک ساعت خونخواری کرده و در طول ۲۴ ساعت تعداد زیادی را مبتلا به بیماری می‌کند و همین مساله عامل همه گیری انفجاری این پشه است.

وی تأکید کرد: در استان‌های شمالی کشور بیشتر پشه آئدس آلبوپیکتوس وجود دارد. از ۲۶ اردیبهشت سال جاری تاکنون ۱۴۹ مورد بیمار آئدس شناسایی شد‌ اند که ۱۳۰ نفر از آنان از کشور امارات به ایران وارد شدند. وی افزود: پشه آئدس علاقه زیادی به محیط‌های سیاه مانند لاستیک‌های فرسوده خودروها در مناطق دپوی زباله‌ها دارد. تخم این پشه تا یک سال و نیم می‌تواند زنده بماند و در مکان‌های ماندابی تخم گذاری می‌کند و در صورت بارش مجدد باران تخم آن تکثیر می‌شود.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.