مُراد بارداکچی پژوهشگر و مورخ شهیر ترکیه: مولانا ایرانی بود و زبان مادری اش فارسی بود

پنجشنبه, 10ام مهر, 1393
اندازه قلم متن

molana

پژوهشگر و مورخ شهیر ترکیه در برنامه تلویزیونی اش به نام پشت پرده تاریخ، این بار به موضوع تحریف چهره های تاریخی در ترکیه و ترک سازی آن ها پرداحت.

morad-baradakchi

مُراد بارداکچی

به گزارش وب سایت خبری- تحلیلی آذری ها به نقل از شبکه تلویزیونی خبر- ترک بارداکچی در برنامه زنده تلویزیونی که با حضور یکی دیگر از اساتید تاریخ و ادبیات پخش می شد، گفت: من قبلا هم در این خصوص صحبت کرده ام و گفته ام که مولانا تُرک نیست، فارس است. هنوز هم می گویم مولانا فارس است و زبان مادری اش نیز فارسی بود. اگر کتاب مناقب العارفین افلاکی را بخوانید تاریخچه دودمان و خانواده مولانا را خواهید دید. مولانا شاعری فارسی زبان است که در ترکیه زندگی می کرده است.

افیونچی: زمانی که من ایران بودم، آنها با طنز و خنده از من می پرسیدند، آیا شما می پندارید که مولانا ترک است؟ من هم واقعا نمی دانستم چه بگویم.
بارداکچی: بعد از ۸۰۰ سال نباید این را پنهان کنیم!

افیونچی: ما نباید مسابقه ایرانی، ترک و عرب در خصوص مشاهیرمان داشته باشیم. این یک دایره فرهنگی مشترک است. یک سر آن در ایران و یک سر آن در آناتولی است. اگر من چیزی از مولانا یاد بگیرم متعلق به من است و اگر ایرانی (هر کس دیگر) مطلبی بیاموزد متعلق به اوست.

بارداکچی: نخیر. این یک مسابقه نیست. یک مُد ترکی سازی است. ملیت مولانا به کسی مربوط نیست باید به افکارش نگریست. من هیچگاه نگفتم که تیمور ترک نیست. ولی زبان رسمی و دیوانی در حکومت تیمور فارسی است.

افیونچی: البته در ایران هم زبان ترکی تاثیر داشته است.

بارداکچی: ترکی به اندازه که فارسی در آن اثر گذاشته تاثیری نداشت.

افیونچی: البته.

در پاسخ به پرسش دیگر:

بارداکچی: مولانا با سلطان بهاء ولد ترکی صحبت نکرده، فارسی صحبت کرده.

افیونچی: مولانا یک شعری داشت دال بر این که می گوید ترک است.

بارداکچی: اگر چه فارسی گویم هندویم [آذریها: اصلم ترک است اگر چه هندی گو] اینها آرایه و صنایع ادبی است. بجای فارسی می گوید هندی. مولانا مگر شعر هندی دارد؟

… کتاب مناقب العارفین را بخوانید. در هیچ یک از منابع کلاسیک نمی گوید که مولانا ترک است. به زادگاه مولانا نگاه کنید به منطقه ای که در آن متولد شده. مرو، جایی که مهم ترین آتشکده در آنجا بود. مرکز مذهب زرتشت در آن زمان. اصلا منطقه ترک نشین نبود.

گفتنی است بارداکچی پژوهشگر تاریخ معاصر ترکیه است که با تحلیل های ملی گرایانه نیز شناخته می شود. وی منکر ماهیت قتل عام کشتار ارمنی ها است و هر چند اصل واقعه را تایید می کند اما تعریف نسل کشی یا قتل عام را به لحاظ تاریخی رد می کند


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.