روشنفکر جهان سوم همانند جامعه‌اش عقب‌مانده است!

شنبه, 27ام دی, 1393
اندازه قلم متن

Akhtar-Ghasemi2

هر بار که اتفاقی در جهان رخ می‌دهد و برخورد جامعه روشنفکری ایرانی با آن پدیده را دنبال می‌کنم، بیشتر به این جمله‌ی زیبا در بالا که روشنفکر جهان سوم را تعریف می کند، پی می‌برم! مسعود بهنود اشتباه نگفت که: «روشنفکر ایرانی بدون فرهنگ شیعه تعریف ندارد»!

وقایع اخیر و برخورد برخی روشنفکران ایرانی به پدیده‌های اخیر دنیا نشان‌دهنده نگاه عقب‌مانده و نگاه ضدتمدن و ضدغرب در جامعه روشنفکری ایرانی‌ست! ابتدا به نگاه داریوش آشوری متفکر و اندیشمند ایرانی در باره‌ی روشنفکر جهان سومی که می گوید:

«روشنفکر جهان غرب با روشنفکر جهان سومی متفاوت است. روشنفکر غربی تولیدکننده اندیشه و روشنفکری ما مصرف‌کننده آن است. به همین جهت است که پس از شهریور ۱۳۲۰ به دام ایدئولوژی‌های سیاسی می‌افتد و تمام سعی خود را بر مبارزات ضد امپریالیستی مصروف می‌گرداند…».

آشوری می‌گوید روشنفکری بعد از شهریور ۲۰ تمام گناهان عدم پیشرفت را به گردن غرب می‌انداخت و صرفا نگاه ضد امپریالیستی داشت. با این حال آشوری معتقد است روشنفکری امروزه دوباره به سوی مدرنیته بازگشت کرده و به نگاه کردن به خودش مشغول شده و می‌گوید: «پیش از این ما هیچ وقت به خودمان برای یافتن عیب‌مان نگاه نمی‌کردیم و همیشه دنبال گناهکار و مقصر در بیرون می‌گشتیم.»

اما وقتی تفسیر و تحلیل‌های روشنفکران ایرانی را در حوادث اخیر می‌خوانیم می‌بینیم که چگونه هنوز نگاه غالب روشنفکر ایرانی همان نگاه ضد امپریالیست و در واقع ضد تمدن است!

در روزهای اخیر شاهد بودیم که برخورد برخی روشنفکران ایرانی به مسئله ترور روزنامه‌نگاران فرانسوی طوری بوده که حتی حاضر شدند به بهانه دفاع از اعتقادات مردم در کنار تروریست‌ها قرار بگیرند ولی از آزادی بیان، دست‌آوردهای دنیای مدرن که قرن‌ها برایش تلاش کردند، دفاع نکنند!

برخورد جدیدتر را از برخی زنان به اصطلاح روشنفکر و فمینیست ایرانی شاهدیم که به قانون جدید دولت فرانسه مبنی بر این‌که از این پس برای صدور ویزا به زنان کشورهای مسلمان ارائه عکس رنگی بدون حجاب لازم است، اعتراض کرده‌اند. آن‌ها زیر لوای دفاع از حقوق بشر و حق حجاب زن مسلمان به این تصمیم اعتراض می‌کنند و آن را توهین به زن مسلمان می‌دانند!

از این دوستان می‌پرسم آیا توهین و نقض حقوق بشر بخش عظیمی از زنان ایرانی و زنان مسلمان که هیچ اعتقادی به حجاب ندارند، نیست که سالیانی‌ست باید حجاب اجباری داشته باشند؟ آیا توهین و نقض حقوق بشر زن غیرمسلمان نیست که باید برای ورود به ایران کاملاً پوشش اسلامی داشته باشد؟ چرا جوامع اسلامی حق دارند بر اساس معیارهای اسلامی خود تصمیم بگیرند ولی جوامع غیرمسلمان حق ندارند بر اساس معیارهای فرهنگی، اجتماعی و سیاسی جامعه خود تصمیم بگیرند؟ جوامع غیرمسلمان باید مجبور به رعایت حقوق مسلمانان شوند ولی جوامع مسلمان نه؟ به قول دوستی «عجب ملت جالبی هستیم ما، نه تنها می‌خواهیم تن به قوانین عصر حجر در مملکت خودمان بدهیم، بلکه از مملکت‌های دیگر هم می‌خواهیم قوانین ما را در کشور خودشان رعایت کنند» ضمن اینکه این حرکت دولت فرانسه در راستای مبارزه با تروریسم اسلامی است. کما اینکه در آخرین ترور و کشتار در پاریس یک دختر جوان مسلمان هم دست داشت و طبیعی‌ست که شناخت این تروریست‌ها با حجاب امکان‌پذیر نخواهد بود و این حق آن‌هاست که از منافع ملی خود دفاع کنند.

این نگاه تداوم همان نگاه روشنفکرانی‌ست که به بهانه مبارزه با امپریالیسم از خمینی مرتجع و جانی دفاع کردند، با او هم‌سو شدند و در کشتار مردم همراهی کردند. همان نگاهی که به زنان آزاده ایرانی در اعتراض به حجاب اجباری در سال ۵۸ فاحشه گفتند و صدای او را خفه کردند تا زنان را به بند بکشند.

این نوع نگاه روشنفکر جهان سومی خوره‌ای‌ست در جامعه روشنفکری ما که هر بار خود را به بهانه‌ای رو می‌کند.

این نوع روشنفکر ایرانی فراموش می‌کند که دمکراسی ره‌آورد همین تمدن و غرب و سرمایه‌داری و یا امپریالیسم است! آن‌ها از تمام دست‌آوردهای مدرن و دمکرات غرب استفاده کرده و ادعا می‌کنند حامی دمکراسی‌اند، در حالی‌که به عناوین مختلف همانند دفاع از حقوق بشر و احترام به عقاید و… به غرب و تمدن و دمکراسی فحاشی می‌کنند.

از: گویا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.