تظاهرات و تجمع در افغانستان در اعتراض به قتل و آتش زدن فرخنده

دوشنبه, 3ام فروردین, 1394
اندازه قلم متن

farkhondeh
تشییع جنازه فرخنده توسط زنان افغانستان

صدها نفر در کابل، پایتخت افغانستان، صبح دوشنبه سوم فروردین، در اعتراض به قتل و آتش زدن زنی جوان به نام فرخنده در مرکز این شهر، تظاهرات کرده‌اند. ده‌ها نفر نیز در هرات و تخار تجمع کردند.

معترضان در افغانستان و خارج از این کشور، خواستار محاکمه و مجازات مسببان قتل فرخنده شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، عالمه عالمه، از فعالان حقوق زنان در افغانستان در جریان این تظاهرات گفت: «ما خواهان عدالت برای فرخنده هستیم، ما خواهان عدالت برای زنان افغانستان هستیم. تمام بی‌عدالتی‌ها در حق زنان در افغانستان غیر قابل قبول است.»

روزنامه هشت صبح، چاپ افغانستان نیز تصاویر تجمع ده‌ها معترض در ولایت هرات را منتشر کرده که خواستار اجرای عدالت برای فرخنده و قاتلان او شدند.

تعدادی از فعالان حقوق بشر و فرهنگی کابل نیز، درختی را در محلی که فرخنده به آتش کشیده شد، کاشته‌اند.

مراسم خاکسپاری این زن ۲۷ ساله، یکشنبه دوم فروردین برگزار شد. در این مراسم، زنان افغان بر خلاف رسم معمول، تابوت فرخنده را بر دوش گذاشته و حمل کردند.

ملا ایاز نیازی، روحانی افغانستانی که قتل فرخنده را توجیه کرده و طبیعی دانسته بود نیز در این مراسم حاضر شد تا بر پیکر او نماز بخواند اما حاضران در مراسم با ممانعت از این مسئله، ایاز نیازی را اخراج کردند.

فرخنده، روز پنج‌شنبه، ۲۸ اسفند، در اطراف مسجد شاه دوشمشیره در مرکز کابل، توسط عده زیادی از مردان که او را به آتش زدن قرآن متهم کرده بودند، تا سر حد مرگ کتک خورد و سپس به آتش کشیده شد. برخی نیز با اتوموبیل از روی جسد فرخنده رد شدند.

ویدئوهای منتشر شده نشان می‌دهند که تعدادی از نیروهای پلیس در جریان این واقعه حاضر بودند اما کاری بیشتر از مشاهده ماجرا انجام ندادند.

قتل و آتش زدن فرخنده به اتهام سوزاندن قرآن در حالی است که محمد ظاهر، دادستان ارشد جنایی افغانستان در مراسم تشییع جنازه او اعلام کرده که زن جوان قرآن را آتش نزده و «کاملاً بی‌گناه» بود.

در روزهای اخیر، بیش از ۱۰ نفر از متهمان به ضرب و جرح زن ۲۷ ساله دستگیر شده و تعدادی از ماموران پلیس نیز به جرم قصور در انجام وظیفه، از کار تعلیق شده‌اند.

اشرف ‌غنی، رئیس جمهور افغانستان، با محکوم کردن قتل و آتش زدن فرخنده، به وزارت امور داخله این کشور دستور داد تا درباره چگونگی این حادثه تحقیق کند.

رئیس جمهور افغانستان پیش از سفر به آمریکا نیز تاکید کرد که قتل فرخنده «عملی شنیع» بود.

آقای غنی گفت که نیروهای امنیتی افغانستان به علت تمرکز کامل بر مبارزه با طالبان، دچار «مسئله بنیادی» شده‌اند.
از: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.