هشدار آمریکا نسبت به گزارش‌های مرتبط با آزمایش موشکی ایران

چهارشنبه, 18ام آذر, 1394
اندازه قلم متن

نماینده آمریکا در سازمان ملل می‌گوید در صورت تایید گزارش‌های مرتبط با آزمایش موشک بالستیک «قدر ۱۱۰» در ایران، این کشور موضوع را در شورای امنیت مطرح کرده و خواستار اقدام مقتضی برابر نقض قطعنامه‌های این شورا خواهد شد.

آمریکا اعلام کرده که در حال بررسی موشکافانه گزارش‌های مرتبط با آزمایش یک موشک بالستیک دیگر در ایران است. این آزمایش موشکی که گفته می‌شود ماه گذشته انجام شده، به‌عنوان مصداق نقض تحریم‌های شورای امنیت علیه جمهوری اسلامی شناخته می‌شود و در صورت اثبات ممکن است دردسرهای جدیدی برای رهبران ایران ایجاد کند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، سامانتا پاور، نماینده ایالات متحده در شورای امنیت سازمان ملل، روز سه‌شنبه (۱۷ آذر، ۸ دسامبر) در این باره گفت: «آمریکا مشغول بررسی جدی گزارش‌های مرتبط با این رویداد است.»

به گفته او اگر صحت گزارش‌های پیرامون آزمایش موشک بالستیک میان‌برد موسوم به «قدر ۱۱۰» که گفته می‌شود در روز ۲۱ نوامبر (۳۰ آبان) رخ داده، برای مقام‌های واشنگتن تایید شود، آمریکا به خاطر نقض تحریم‌های سازمان ملل این مساله را در شورای امنیت مطرح خواهد کرد و خواستار اقدام مقتضی کشورهای عضو این شورا خواهد شد.

یکی از دیپلمات‌های غربی هفته گذشته به شرط افشا نشدن هویت‌اش در گفت‌وگو با رویترز اعلام کرده بود که آزمایش موشک «قدر ۱۱۰» که نسخه بهینه‌سازی‌شده موشک «شهاب ۳» در ایران است، در نزدیکی بندر چابهار انجام شده است. گفته می‌شود این موشک با سوخت مایع، بردی در حدود ۱۹۰۰ کیلومتر دارد و از توانایی حمل کلاهک هسته‌ای نیز برخوردار است.

بر اساس قطعنامه ۱۹۲۹ که در سال ۲۰۱۰ در شورای امنیت سازمان ملل به تصویب رسید، هرگونه آزمایش موشک‌های بالستیک در ایران ممنوع اعلام شده است. این قطعنامه تا زمانی که رسما اجرای مفاد برجام آغاز نشود هم‌چنان پابرجا خواهد بود. حتی پس از لغو تحریم‌ها در پی اجرای برجام هم ایران تا ۸ سال مجاز به آزمایش موشک‌هایی که قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای دارند نخواهد بود.

در ماه اکتبر سال جاری میلادی هم آمریکا، فرانسه، بریتانیا و آلمان از شورای امنیت خواسته بودند که آزمایش موشک عماد در ایران را بررسی کند و به نقض آشکار تحریم‌های سازمان ملل از سوی این کشور واکنش نشان دهد. کمیته تحریم‌های شورای امنیت هنوز واکنشی به این درخواست نشان نداده است.

سامانتا پاور می‌گوید اعضای شورای امنیت هفته آینده موضوع آزمایش موشک‌های بالستیک در ایران را به بحث خواهند گذاشت. او همچنین تاکید کرد که آمریکا در صورت نیاز اقدامات یک‌جانبه‌ای را علیه ایران انجام خواهد داد.

سناتور باب کورکر، رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا نیز با انتشار بیانیه‌ای در محکومیت آنچه «عدم واکنش به نقض تحریم‌های موشکی در ایران» خوانده، گفته است: «ایران قطعنامه‌های شورای امنیت را نقض می‌کند، چون می‌داند که نه دولت (آمریکا) و نه شورای امنیت، واکنشی درخور نشان نخواهند داد.»

روزنامه نیویورک‌تایمز در گزارشی پیرامون این موضوع آورده است که پس از دست‌یابی به توافق جامع هسته‌ای با ایران، کاخ سفید در چگونگی واکنش نشان دادن به خبرهای مرتبط با آزمایش‌های موشکی سردرگم است.

به نوشته این روزنامه، برخی از مقام‌های آمریکایی اکنون گمان می‌کنند که چنین آزمایش‌هایی ممکن است کار آن دسته از تندروهای درون ساختار حاکمیت ایران باشد که از توافق هسته‌ای خشمگین‌اند و به دنبال راه‌هایی برای به بن‌بست کشاندن نتایج مذاکرات می‌گردند.
از: دویچه وله


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.