مرگ ده‌ها سرباز و سلب مسئولیت نهادهای ذیربط

جمعه, 4ام تیر, 1395
اندازه قلم متن

sarbazhaye-majruh

مجروحان این سانحه در بیمارستان رجایی شیراز بستری هستند.

در برنامه‌ای تلویزیونی با حضور مقامات وزارت بهداشت، نیروی زمینی و پلیس راه گفته ‌شد اتوبوسی که به دره سقوط کرد، حامل مسافر غیرمجاز، مواد مخدر و بار قاچاق بود. هنوز هیچ نهادی مسئولیت کوتاهی در این سانحه را تقبل نکرده است.

دو روز پس از مرگ ده‌ها سرباز در سانحه سقوط اتوبوس به دره، قائم‌مقام وزارت بهداشت، رئیس پلیس راه ناجا، معاون نیروی زمینی و یک کارشناس تصادفات دادگستری در برنامه‌ای تلویزیونی به شرح جزییات امر پرداختند.

شبکه دو صدا و سیما، شامگاه پنجشنبه سوم تیر برنامه ویژه‌ای برای تشریح سانحه سقوط اتوبوس به دره با حضور دکتر ایرج حریرچی، معاون وزارت بهداشت، سرهنگ محمدحسین حمیدی، رئیس پلیس راه، سرتیپ کمال پیمبری، معاون نیروی زمینی ارتش و محمدکریم خسروی، کارشناس دادگستری ترتیب داد.

پلیس راه و معاون نیروی زمینی در این برنامه مسئولیت امر را متوجه مالک اتوبوس، راننده و شاگرد او کردند اما معاون وزیر بهداشت از حمل بار قاچاق، حضور مسافر غیرمجاز در کنار باک اتوبوس پرده برداشت. کارشناس دادگستری نیز فقدان معاینه فنی اتوبوس و عدم نظارت پلیس راه بر حمل و نقل جاده‌ای را به چالش کشید.

«راننده مقصر بود»

رئیس پلیس راه گفت که راننده با ترمزهای پی در پی در گردنه نیریز موجب شده که ترمز عملکرد خود را از دست بدهد. معاون نیروی زمینی ارتش به این اکتفا کرد که بگوید اتوبوس کرایه‌ای اما واجد استانداردها بود: « این سربازان دوره آموزشی خود را در صفر ۵ کرمان تمام کرده بودند و با دریافت برگه مرخصی در جهت رفتن به محل‌های مسکونی خود اقدام کرده بودند. این عزیزان قصد رفتن به محل زندگی خود را داشتند و ارتش اتوبوسی را که حامل آنها بود کرایه کرد و لذا استانداردهای اتوبوس کاملاً مشهود بوده است.»

اما معاون وزیر بهداشت جزییات دیگری از مسئله را فاش کرد: «راننده به جای این که ۴۰ سرباز را سوار کند ۴۵سرباز سوار کرده بود ضمن این که ۸ نفر مسافر قاچاق نیز داشته که در کنار باک و صندوق اتوبوس جایگیر شده بودند.»

دکتر ایرج حریرچی گفته که اتوبوس در آخرین کنترل در سیرجان، ظرفیت اضافی نداشته اما در جاده کمربندی مسافر قاچاق سوار کرد و در بین راه از سه خودروی دیگر میوه قاچاق و انبه و سیگار بار زد: «یکی از سربازان که زنده است می‌گوید راننده پیرمردی ۷۰ ساله بود و وقتی اعتراض کردیم که چرا تند می‌رود به ما توهین کرد.»

معاون وزیر بهداشت از قول سرشیفت سربازان که اکنون در آی سی‌یو بستری است گفت: «داخل اتوبوس صندلی دوم را باز کردند. دست می‌آمد و قاچاق را می‌داد و راننده و شاگردش جاسازی ‌کردند و پول گرفتند و راه افتادند.»

پلیس راه: ما مسئول نیستیم

رئیس پلیس راهور تاکید کرد که مسئولیت اتوبوس‌ها با صاحب ماشین است. او در توجیه عدم کنترل روی نقل و انتقالات میان جاده‌ای گفت: «جی‌پی‌اس این اتوبوس‌ها آفلاین و قدیمی است که دارد آنلاین می‌شود. این اتوبوس در داخل پادگان و جلوی پاسگاه پلیس کنترل شده ولی پس از رد کردن پاسگاه و قبل از نیریز از سیستم خارج می‌شود.»

در حالی که فرمانده پلیس راهور و معاون نیروی زمینی ارتش در فرافکنی مسئولیت خود، شرکت حمل و نقل مربوطه و آفلاین بودن سیستم نظارتی را پیش کشیدند، محمدکریم خسروی، کارشناس دادگستری در امور تصادفات، عمر ۱۱ ساله اتوبوس (تولید ۱۳۸۴) و موضوع کارت سلامت راننده و معاینه فنی آن را طرح کرد.

مرگ خاموش ده‌ها سرباز در سانحه سقوط اتوبوس به دره، در شبکه‌های اجتماعی بازتاب گسترده‌ای داشت و انتقادهای زیادی را متوجه مسئولان ارتش و مقامات دولتی کرد.

پس از یک روز و در پی اعتراض افکار عمومی به پوشش ضعیف رسانه‌ای این سانحه، روحانی طی بیانیه‌ای تسلیت گفت و خواستار پیگیری ابعاد موضوع شد. سپس ارتش، وزارت دفاع، محسن رضایی، شماری از نمایندگان مجلس و برخی هنرمندان در این زمینه موضع‌ گرفتند یا ابراز همدردی کردند.

سلب مسئولیت پلیس راه از نقش خود در این سانحه، به روز نبودن روش‌های نظارتی-ایمنی، جاسازی چند مسافر غیرمجاز در کنار باک اتوبوس حامل نفرات ارتش و معامله محموله قاچاق در برابر چشم ده‌ها سرباز، تلنگری است بر بدیهی بودن و عرفی شدن چنین وضعیتی در جامعه ایران. طرفه آن که حتی پس از دو روز هنوز تعداد قربانیان روشن نیست تا آنجا که مسئول ارتش در برنامه یاد شده، تعداد آنها را ۱۳ نفر قید کردند حال آن که معاون وزیر بهداشت از ۲۰ کشته سخن گفت.
از: دویچه وله
be kanal site Melliun Iran bepeyvandid


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.