چهارمین روز اعتصاب کارگران کشت و صنعت مهاباد و سایر اخبار کارگری

پنجشنبه, 31ام تیر, 1395
اندازه قلم متن

etesab-kargaran-turbin

چهارمین روز اعتصاب کارگران کشت و صنعت مهاباد

طبق گزارش دریافت شده، کارگران کشت و صنعت مهاباد امروز، چهارمین روزی است که در اعتصاب بسر می برند.

کلیه کارگران واحد های کشت و صنعت مهاباد به دلیل پرداخت نشدن حقوق و مزایا و معوقات دست از کار کشیده و اقدام به اعتصابی سراسری نموده اند.
لازم به یادآوریست که شرکت فوق از زمان واگذاری به بخش خصوصی در بحران شدید مالی به سر می برد و در مدت این چند ساله بیش از صدها نفر از کارگران کشت و صنعت مهاباد اخراج گردیده اند و برخی واحدهای آن به کلی تعطیل شده اند .

کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری
۲۹ تیر ۱۳۹۵

***
تجمع اعتراضی کارگران کشت و صنعت مهاباد نسبت به عدم پرداخت مطالباتشان

جمعی از کارگران شرکت کشت و صنعت مهاباد با تجمع در برابر این واحد اقتصادی و تولیدی خواستار پرداخت مطالبات معوقه خود شدند.

به گزارش ۳۰تیرایرنا، بیش از ۲۰۰ نفر از کارگران شاغل در مجتمع کشت و صنعت مهاباد نیز به علت تعطیل شدن بخش های مختلف آن حقوق معوقه و سنوات خود را که بالغ بر ۳۰ میلیارد ریال می شود، هنوز دریافت نکرده اند.

بگفته آنها این تعداد از کارگران ۸ تا ۹ ماه است که حقوقی دریافت نکرده اند.

درهمین رابطه امروز۳۰تیرماه، بیش از ۱۰۰ نفر از کارگران شرکت کشت و صنعت نیز که مطالباتی از این شرکت دارند، درمقابل این واحد اقتصادی و تولیدی خواستار پرداخت مطالبات معوقه خود شدند.

گفتنی است که جمعی از مرغداران شهرهای مختلف در اعتراض به پرداخت نشدن طلب های خود توسط شرکت کشت و صنعت مهاباد چند روزی است که در مقابل این شرکت تجمع کرده و با چادرزدن برابر آن اقدام به اعتراض شبانه روزی در این مکان کرده اند.

این معترضان با پارک کردن خودروهای خود و چادر زدن برابر ورودی این مجتمع از هر گونه ورود و خروج کامیون به این مجتمع جلوگیری به عمل آورده اند.
به گفته شماری از معترضان، این شرکت و به ویژه هما مرغ (از شرکت های تحت پوشش مجتمع کشت و صنعت) بیش از دو سال است که بدهی خود به مرغداران منطقه را پرداخت نمی کند.

آنها گفتند: این شرکت هم اکنون افزون بر ۴۷ میلیارد ریال به ۴۹ نفر از مرغداران شهرهای مختلف نیز بدهکار بوده که به انحای مختلف از پرداخت آن سرباز زده و اعتراض آنها از طریق مراجع قضایی نیز نسبت به دریافت طلب های خود تاکنون نتیجه ای در بر نداشته است.

شرکت کشت و صنعت مهاباد دارای واحدهای سردخانه، نهالستان، باغات و کشتارگاه های مرغ و گاو و گوسفند است.

شهرستان مهاباد با ۲۱۵ هزار نفر جمعیت در جنوب آذربایجان غربی واقع شده است.

***

اعتصاب (تحریم غذای محل کار) کارگران پتروشیمی پردیس سه روزه شد

از سه روز گذشته تا کنون جمعی از کارگران پتروشیمی پردیس در اعتراض به برآورده نشدن مطالبات خود از خوردن وعدههای غذایی توزیع شده در محل کارشان خودداری کرده اند.

به گزارش ۳۰تیر ایلنا، کارگرانی که در منطقه ویژه عسلویه مشغول به کارند، میگویند: در سه روز گذشته گروهی از همکاران آنها در پتروشیمی پردیس با خودداری از خوردن وعده غذایی روزانه توزیع شده در محل کارشان نسبت به تامین نشدن مطالبات خود معترض شدند.

بر این اساس، حدود ۸۰۰ تا ۹۰۰ نفر کارگران قرارداد رسمی پتروشیمی پردیس از روز دوشنبه ۲۷ تیرماه تاکنون به دلیل آنچه که تغییر ناعادلانه زمان شیفت های کاری نام برده میشود، از امکانات وعدههای غذایی صبحانه، ناهار و شامی که توسط کارفرما توزیع می شود، خودداری کرده اند.

از قرار معلوم، در چند روز گذشته و درست قبل از آغاز اعتصاب در قالب تحریم غذای روزانه آغاز شود، حدود ۲۸۰ نفر از پرسنل معترض این واحد پتروشیمی

با انتشار نامه ای خواسته های خود را مطرح کرده بودند که تاکنون بی نتیجه بوده است.

بنا به محتویات این نامه، آنچه کارگران را در نهایت به این اقدام اعتراضی سوق داده است، تغییرات نوبت های کاری آنان از صورت هفتگی (یک هفته روز کار، یک هفته شبکار و یک هفته استراحت) به وضعیت ۸ ساعت کار روزانه (۷ بامداد تا ۱۵:۰۰ – شیفت یک ، ۱۵:۰۰ تا ۲۳:۰۰- شیفت دو و از ۲۳:۰۰ تا ۷ بامداد – شیفت سه) است که گفته میشود به دستور مدیرعامل جدید و رئیس مجتمع پتروشیمی پردیس از ابتدای امرداد سال جاری برای پرسنل تعمیرات، ایمنی، آتش نشانی و خدمات فنی نیز اجرایی خواهد شد.

به گفته این منابع آگاه، کارگرانی که در شیفت سه قرار دارند بیش از همه به این موضوع معترضند چرا که به گفته آنان استراحتگاه های خانوادگی آنان در شهر جم قرار دارد و آنان باید مسیری نیم تا ۴۵ دقیقه ای را در جاده ای پر پیچ و خم و خطرناک که هر ساله حوادث رانندگی آن جان بسیاری از همکارانشان را گرفته سپری کنند تا به محل کار خود با استرس و نگرانی برسند.

از سوی دیگر، کاهش مزد دریافتی کارگران به دنبال تغییر شیفت کاری، حضور اندک کارگران در کنار خانوادهایشان و اسکان اجباری آنان در منطقه و متعاقب آن بالا رفتن هزینه های اجاره (رهن یک آپارتمان معمولی در شهر جم ۶۰ میلیون تومان) از جمله موارد اعتراض برانگیز کارگران این پتروشیمی به حساب می آید.

برپایه این اطلاعات اقدام اعتراضی اخیر پس از واکنشهایی که این کارگران به خاطر کاهش سبد سهام ۱۰ هزار سهمی خود به ۳ هزار سهم نشان دادند، دومین اقدام اعتراضی کارگران این واحد تولیدی محسوب میشود.

***

ادامه اعتصاب کارگران کارخانه کارتن سازی ایران

کارگران کارخانه کارتن سازی ایران در ادامه تحریم غذای سه روزه واعتصاب روز گذشته خود صبح امروز۳۰تیرماه نیزضمن خودداری از رفتن برسرکارشان در محوطه این واحد تولیدی تجمع کردند.

به گزارش۳۰تیرایلنا،جمعی از کارگران کارخانه کارتن سازی ایران واقع درشاد آباد استان تهران خبردادند که امروز (چهارشنبه، ۳۰ تیر ماه)، برای دومین روز پیاپی، در محوطه محل کار خود تجمع کردند.

پیشتر این کارگران به نشانه اعتراض در فاصله روزهای شنبه تا دوشنبه (۲۶ تا ۲۸) تیر ماه برای مدت سه روز از خوردن یک وعده غذای گرم در کارخانه خوداری کرده بودند.

یکی از کارگران این واحد تولیدی بصورت مشخص در مورد مطالبات خود وهمکارانش می گوید: در کارخانه کارتن سازی ایران حدود۳۸۰ کارگر مشغول کارند که ۹۸ درصد از این جمعیت کارگری بصورت قراردادی کار می کنند اما رفتار مدیریت کنونی که از سه سال پیش در این کارخانه حضور دارد، در رسیدگی به مطالباتمان طوری است که احساس امنیت شغلی نداریم.

به صورت مشخص بی توجهی به پرداخت اضافه کاریها و درج نشدن عناوین شغلی کارگران در احکام شغلی از جمله مواردی است که کارگران نسبت به آن معترضند.

بصورت مشخص از سوی کارگران کارخانه کارتن سازی ایران گفته می شود برپایی تجمع امروز در حالی است که روز گذشته نیز همین کارگران در همین محل تجمع مشابهی را برپا کرده بودند که در نهایت شب گذشته با وعده مسئولان کارخانه و صحبتهای مقامات صنفیخاتمه پیدا کرد اما کارگران معترض با استناد به اینکه کارفرما در ابتدای ورود به کارخانه وعده پرداخت مطالبات و تامین امنیت شغلی آنها را داده بود همچنان پیگیر مطالبات خود هستند.

***

تجمع کارگران بازنشسته ریخته گری ماشین سازی تبریز دراعتراض به عدم پرداخت حق سنواتشان مقابل اداره کار

صبح امروز۳۰تیرماه،شماری ازکارگران بازنشسته کارخانه ریختهگری ماشین سازی تبریز با تجمع مقابل ساختمان اداره کار این شهر خواستار دریافت سنوات پایان خدمت خود شدند.

به گزارش۳۰تیر ایلنا، به نقل از منابع خبری در کارخانه ریخته گری ماشین سازی تبریز گفته می شود که حدود۵۵ نفر از کارگران بازنشسته این واحد تولیدی که از اسفند ماه سال ۹۳ تا اسفند ۹۴ به مرور بازنشسته شده اند هنوز نتوانستهاند سنوات پایان کار خود را دریافت کنند و به همین دلیل تعدادی از این کارگران بازنشسته صبح امروز با تجمع مقابل ساختمان اداره تعاون کار ورفاه اجتماعی این شهرستان خواستار پی گیری مسئولان این نهاد دولتی در دریافت مطالبات خود شدند.

به گفته یکی از کارگران بازنشسته صنایع ریختهگری ماشین سازی تبریز مجموع مطالبات سنواتی آنان به حدود یک میلیارد ۵۰۰ میلیون تومان میرسد که به صورت مشخص میزان طلب هر یک از کارگران حدود ۳۰ میلیون تومان می شود.

طبق اظهارات یکی از کارگران بازنشسته بعد از سالها تلاش با سوابق بالای ۲۰ سال توانستیم با استفاده از قانون مشاغل سخت و زیان آور از این کارخانه بازنشسته شویم اما ظاهرا کارفرما نبود منابع مالی را دلیل عمل نکردن به تعهدات خود عنوان می کند اما آنها که از ادامه این وضعیت خسته شدهاند تصمیم به برپایی این تجمع گرفته اند.

***

تجمع کارگران کارخانه گلریس ابهردراعتراض به عدم پرداخت ۹ ماهه حقوق

امروز۳۰تیرماه،بیش از ۱۰۰ کارگر گلریس ابهر، در اعتراض به پرداخت نشدن حقوق معوقه ۹ ماهه خود در جلو این کارخانه تجمع کردند.

به گزارش ۳۰تیرابهر۲۴، امروز بیش از ۱۰۰ کارگر گلریس ابهر در اعتراض به حقوق های عقب افتاده خود در جلو شرکت تجمع کردند.

یادآوری:

کارخانه گلریس ابهر یکی از کارخانجات مجتمع صنعتی نورین بوده و از لحاظ موقعیت جغرافیایی در ۹ کیلومتری جاده ترانزیت ابهر ـ تاکستان واقع شده است که در سال ۱۳۶۸ نسبت به اخذ مجوز احداث اقدام و در سال ۱۳۷۱تاسیس و در بهمن ماه ۱۳۷۲ رسماً افتتاح و مورد بهره برداری قرار گرفته است مساحت کارخانه حدود ۰۰۰/۵۰ متر مربع و زیربنای آن بیش از ۰۰۰/۱۰ متر مربع می باشد . مالکیت آن ۱۰۰% خصوصی و بصورت سهام خاص و متعلق به مهندس فدوی می باشد.

***
عدم پرداخت۶ماه حقوق کارگران شهرداری لنگرود وبازداشت یکی از کارگران بدنبال اعتراض

کارگرانی که سالهاست در شهرداری لنگرود مشغول به کار هستند حدود ۶ ماه است که هیچگونه حقوقی دریافت نکردهاند.این موضوع موجب اختلافاتی در بین خانوادههای برخی کارگران شده است و حتی مجبور به فروش اثاثیه منزل خود نیز شده اند.

روز گذشته(۲۸تیرماه) یکی از کارگران شهرداری لنگرود که همسرش وی را ترک کرده بود به دلیل فشار روحی و مشکلات مالی با شهردار لنگرود درگیر که درنهایت بازداشت شد.

به گزارش۲۹تیر لنگرخبر، لازم به ذکر است که شهردار لنگرود در اواخر شب گذشته با حضور در کلانتری کارگر شهرداری را از بازداشتگاه آزاد کرد .

ولی این سؤال همچنان پابرجا است که چه زمانی حقوحقوق کارگران شهرداری لنگرود که کاملاً قانونی و شرعی است پرداخت میشود؟

گفته میشود که حق جلسات اعضای شورای شهر لنگرود با توجه به مشکلات مالی که شهرداری و شورا اعلام میکنند بدون تأخیر پرداخت میشود ولی عدم پرداخت حقوق کارگران شهرداری به حدود ۶ ماه رسیده است.

ناگفته نماند در خصوص افرادی که بهصورت غیرقانونی در شهرداری مشغول هستند استاندار نیز نامه رسمی به فرمانداری لنگرود و شهرداری ارسال کرده است ولی تاکنون آقازادهها در کارهای خود نقش پررنگ دارند و برای پاسخ به نامه پاسکاری انجام میشود.

***
ایجاد شرایط رعب و وحشت در کارخانه تراکتورسازی کردستان

به گزارش رسیده از کارخانه تراکتور سازی کردستان، کارفرما تعدادی دوربین جدید برای کنترل کارگران در نقاط مختلف کارخانه نصب نموده است.

این دوربینها که تعداد انها ۱۶ عدد می باشد به تعداد ۱۸ دوربین قبلی اضافه شده و در مجموع این کارخانه به تعداد ۳۴ دوربین مجهز شده است . کار گذاشتن دوربینهای جدید جهت کنترل و امنیتی کردن بیشتر محیط کارخانه و ایجاد نمودن فضای بی اعتمادی در بین کارگران میباشد. لازم به ذکر است که کارگران این کارخانه بارها درجهت بهبود وضعیت کاری و تحقق خواست و مطالبات برحق خود اعتراض کرده اند. این حرکت کارفرما (افزایش تعداد دوربین های کنترلی) نشانِ ترس و وحشت سرمایه داران و کارفرمایان از اعتراض کارگران می باشد.

کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری

***
تجمع کارگران کارخانه قند و تصفیه شکر اهوازدراعتراض به وضعیت نامعلوم شغلی وعدم پرداخت ماه ها حقوق،حق بیمه ودیگرمطالباتشان مقابل استانداری خوزستان

صبح امروز۲۹تیرماه، جمعی از کارگران کارخانه قند و تصفیه شکر اهواز در اعتراض به وضعیت نامعلوم شغلی و تعویق مطالبات مزدی مقابل ساختمان استانداری اهواز تجمع کردند.

به گزارش ۲۹تیرایلنا، جمعی از کارگران کارخانه قند و تصفیه شکر اهواز صبح امروز سه شنبه (۲۹ تیر ماه) در اعتراض به وضعیت نامعلوم شغلی وبلاتکلیفی در دریافت مطالبات معوقه خود مقابل ساختمان استانداری اهواز تجمع کردند.

به نقل از کارگرانی که در این اجتماع اعتراضی شرکت داشتهاند گفته میشود، در کارخانه قند وتصفیه شکر اهواز ۴۱ نفر کارگر رسمی فعالیت دارند که از اسفند ماه حقوق نگرفتهاند. علاوه بر آن عیدی سال ۹۴ کارگران هنوز پرداخت نشده است.

طبق اظهارات کارگران شاغل در قند اهواز، علاوه بر دستمزدشان، حق بیمه کارگران به تامین اجتماعی پرداخت نشده است، همچنین دفترچه های درمانی کارگران فاقد اعتبار است.

به گفته آنان پیش از این حدود ۸۰ نفر بودیم که نیمی از این جمعیت طی چند سال گذشته بازنشسته وباز خرید شدهاند و در این میان کارگران غیر شاغلی هم هستند که از سال ۹۱ تاکنون به دلیل پرداخت نشدن هزینه سختی کار خود سرگردان صدور احکام بازنشستگی خود هستند.

طبق گفته کارگران کارخانه قند اهوازچهار سال است بانکهای ملی و ملت بعنوان مالکین اصلی، کارخانه را رها کرده و هم اکنون حدود ۳۳ کارگران باقی مانده آن به عنوان نگهبان و کارکنان بخش اداری تنها در محل کار خود حضور دارند.

آنان با اشاره به اینکه از چند سال پیش تا به امروز کارگران این کارخانه چندین بار در خصوص بلاتکلیفی در وضعیت شغلیشان وجهت دریافت مطالبات قانونی خود مقابل دفتر مقامات مسئول در تهران و استان خوزستان دست به تجمع زدهاند، اظهار داشتند: با اینکه تجمع و اعتراضاتی در خصوص حل مسائلمان انجام دادهایم، اما متاسفانه تاکنون با بیتوجهای مسئولان مواجه شده ایم.

به گفته کارگران معترض مالکیت این کارخانه بر عهده بانک ملی و ملت است واین دوبانک به سبب افزایش مشکلات این واحد تولیدی برای پرداخت مطالبات کارگران آنان را بین خود پاس کاری میکنند.

be kanal site Melliun Iran bepeyvandid


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.