علیشاه سلطانی: از رمانتیسم جنگ تا استتیک فاشیسم

یکشنبه, 10ام مرداد, 1395
اندازه قلم متن

ernest-jünger

علیشاه سلطانی

ارنست یونگر، گزارش جنگ در ادبیات

ارنست یونگر، نویسنده آلمانی کوشید تا به ثبت ادبی جنگ در قرن ۲۰ بپردازد. او میان سال های ۱۹۹۸- ۱۸۹۵ میلادی زندگی نمود و در دانشگاه در رشته های فلسفه و جانورشناسی تحصیل کرده بود. وی در سال ۱۹۱۳ برای چند سالی عضو لژیون نظامی فرانسه شد.

آثار یونگر را آینه تغییر و تحولات و بحران و هیجانات اجتماعی قرن ۲۰ اروپا میدانند. او بقول خودش سرباز شد تا مرگ را تحقیر کند. وی خود را نویسنده ای ناسیونالیست میدانست و نه مبلغ فاشیسم. نازیها در آغاز آثارش را میان مردم تبلیغ نمودند ولی بعدا آنان را ممنوع کردند. علاقه فرانسویان به آثار یونگر به سبب آثار سوررئالیستی آغازین وی بود. در پایان عمر وی، میتران رهبر آنزمان فرانسه همرا صدراعظم آلمان به دیدار او رفتند.

ارنست یونگر همچون نیچه و هایدگر بعد از جنگ جهانی دوم در کشور خود مورد بی توجهی قرار گرفت. طرفداران وی او را مبلغ استتیک فاشیسم نمیدانند چون او در انتقاد از ایدئولوژی فاشیسم کتاب ” بوتیقای جنایات فاشیسم ” را نوشت.

یونگر همچون یونانیان باستان مرگ را رفیق و شاهد و همراه انسان در مبارزات زندگی قبول کرد و به نقل از هایدگر میگفت فقط در شرایط اضطراری و فوق العاده و مرزی است که انسان به ماهیت انسان بودن خود نزدیک میگردد.

آدرنو میگفت او گرچه نویسنده ای بدطینت بود ولی رویاهایش شبیه چپ ها بودند. یونگر میخواست عقلگرایی و انسانیت را با کمک استتیک و زیبایی های احساسی از میدان بدر کند. او در آثارش بجای تشویق ایده آلهای انسانی، قهرمان پروری را تشویق می نمود. به نقل از منتقدین ادبی، او در کتاب “رعد و برق پولاد ” درباره خشونت و پوچی جنگ و آدمکشی سخن میگوید.

منقدین چپ، یونگر را یکی از جاده صاف کن های فرهنگی ادبی فاشیسم آلمان نامیدند که بعد از جنگ جهانی دوم طرح و کوشش ضد هومانیستی خودرا در خدمت ایدئولوژی امپریالیستی قرار داد. یکی از دلایل مخالفت ظاهری او بافاشیسم اعتقادش به نقش برگزیدگان و الیت روشنفکر در جامعه بود و نه میدان دادن به لمپن های خشن نازیسم.
آثار ارنست یونگر شامل رمان و داستان و مقاله و خاطره نویسی است. مقالاتش شامل تئوریهای ادبی فرهنگی و انتقاد از فرهنگ غرب در قرن بیست هستند. از جمله آثار او – رعد و برق پولاد – روی صخرههای مرمری – آتش و خون – بسیج عمومی – ۲ بار ستاره هالی – دیداری خطرناک – کارگر- در پای دیوار – زمان – باغها و خیابانها – معنی و هدف زندگی – سفرنامه های بعد از جنگ – هفتاد سالگی و برباد رفتنی – مشکل علاء دین – بخاطر این هدف – پرش زمان – رویاها – اتوپی های شهری – و مقالات سیاسی هستند. مجموعه آثار ۲۲ جلدی وی نیز منتشر شده اند.

شاهکار تئوریک ارنست یونگر در زمینه فرهنگ کتاب “کارگر” مبلغ نوعی قهرمان گرایی ماند سربازان زمان جنگ جهانی اول است.
تماس –
Falsaf@web.de

Ernst Jünger 1895 – 1998
be kanal site Melliun Iran bepeyvandid


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.