تاکید وزیر خارجه آلمان بر ادامه مبارزه با داعش و حفظ برجام

یکشنبه, 19ام خرداد, 1398
اندازه قلم متن

وزیر خارجه آلمان در دیدار با مقام‌های عراقی در بغداد گفت که باید مانع قدرت‌گیری دوباره داعش شد. مقصد اصلی سفر خاورمیانه‌ای وزیر خارجه آلمان تهران است، سفری که رسانه‌ها و سیاستمداران به آن چشم دوخته‌اند.

    
default

شامگاه جمعه ۱۸ خرداد (۸ ژوئن) هایکو ماس وزیر امور خارجه آلمان وارد اردن شد و از پایگاه نظامی ازرق که سربازان آلمان مستقر شده‌اند دیدن کرد. در این پایگاه ارتشیان آلمان با هواپیماهای تورنادوی ویژه شناسایی و تجسس و یک هواپیمای سوخت‌رسان، از عملیات نیروهای بین‌المللی علیه گروه داعش حمایت می‌کنند.

مقصد بعدی سفر هایکو ماس طبق برنامه اعلام‌شده از سوی وزارت خارجه آلمان، امارات متحده عربی بود. اما او  توقفی نیز در بغداد داشت. برنامه دیدار ماس از عراق ظاهرا به دلایل امنیتی از پیش اعلام نشده بود.

ماس در بغداد درباره ادامه مبارزه با گروه داعش با مقام‌های عراقی صحبت کرد و گفت ائتلاف بین‌المللی ضد داعش ضروری است و تمدید مهلت حضور نیروهای آلمان در این ائتلاف امکان‌پذیر است. او در بغداد به مقام‌های عراقی قول داد که آلمان در مبارزه با داعش از این کشور حمایت خواهد کرد. ماس تاکید کرد که برای جلوگیری از قدرت گرفتن دوباره داعش باید همه تلاش‌ها را کرد.

آلمان با ۴۳۰ سرباز در ائتلاف بین‌المللی ضد داعش مشارکت دارد. ماموریت آلمان در این ائتلاف اواخر اکتبر سال جاری پایان می‌یابد. پارلمان آلمان بعد از تعطیلات تابستانی دوباره بر سر ادامه ماموریت سربازان آلمانی در ائتلاف بین‌المللی ضد داعش تصمیم خواهد گرفت.

ماس در بغداد با عادل المهدی نخست وزیر و برهام صالح، رئیس جمهوری عراق مذاکره کرد. در این مذاکره پیرامون تنش ایران و آمریکا و تاثیرات آن بر بازسازی عراق  نیز رایزنی شد. وزیر خارجه آلمان گفت که بیش از چهار میلیون مهاجر در سال‌های اخیر به عراق بازگشته‌اند و ثباتی که با زحمات فراوان به دست آمده نباید با تنش جدید در منطقه از بین برود.

ماس تاکید کرد که عراق نقش متعادلی در منطقه و همچنین در مناقشه آمریکا با ایران دارد و آلمان از این موضع عراق پشتیبانی می‌کند. عراق همسایه ایران است و جمهوری اسلامی ایران در میان شیعیان این کشور تاثیر و نفوذ زیادی دارد اما این کشور برای بازسازی ارتش خود به کمک‌های آمریکا نیز نیاز دارد.

ماس دوشنبه در تهران خواهد بود

برنامه اصلی سفر وزیر خارجه آلمان تهران است. گفته شده که ماس در راستای تلاش‌ها برای حفظ برجام روز دوشنبه عازم ایران می‌شود. او در ارتباط با اهداف سفرش به تهران گفت که ما باید گفت‌وگو را درست در جایی که اختلافات عمیقی وجود دارند انجام دهیم. او تاکید کرد که اروپایی‌ها متقاعد شده‌اند که برای حفظ برجام تلاش کنند.

وزیر خارجه آلمان در ادامه تاکید کرد که برجام بدون آمریکا هم می‌تواند اجرا شود.

اما بسیاری از شرکت‌های غربی بعد از خروج آمریکا از برجام ایران را ترک کردند. سطح مناسبات اقتصادی آلمان و ایران هم به دلیل تحریم‌های اقتصادی آمریکا علیه ایران کاهش پیدا کرده است.

تنش میان ایران و آمریکا هم روز به روز به طور قابل توجهی افزایش پیدا کرده است.

دولت ایالات متحده روز جمعه ۱۷ خرداد (هفتم ژوئن) مجتمع “صنایع پتروشیمی خلیج فارس”، بزرگترین صنعت پتروشیمی ایران را تحریم کرد. وزارت خزانه‌داری آمریکا علت تحریم این مجتمع صنعتی را حمایت مالی آن از سپاه پاسداران جمهوری اسلامی عنوان کرده است.

مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا ضمن تأکید بر اینکه “فشار حداکثری بر رژیم ایران ادامه خواهد یافت”، گفته است که ایالات متحده تلاش خود را به کار خواهد بست تا “مانع از دستیابی رژیم به منابع پولی، با هدف ایجاد بی‌ثباتی در خاورمیانه شود”.

از: دویچه وله


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.